2020-04-27, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nu var ju frågan om att butikerna uppenbarligen uppfattat det som att de ska se till att folk håller avstånd, och sen så säger Tegnell att det inte spelar nån roll.
Dubbla budskap? Förvirrande? Luddigt?
Läs gärna kommentaren innan du trasslar in dig i ett ”svar” som inte har med saken att göra.

Alla förstår väl skillnaden mellan krogen och butiken, så du behöver inte överanstränga dig med att försöka förklara det.
Du missuppfattar Tegnell. Han har alltid sagt att man överallt ska hålla avstånd. Däremot är det enklare att göra det i en butik och svårare i krogmiljö, så då behövs mer regleringar och kontroll i krogmiljö. Jag tycker inte det är luddigt alls.

Luddigt däremot är beskeden om 2 meter, 1,5 meter och "armlängds" avstånd. Det kan de förtydliga och köra på en tydlig och gemensam linje.
Citera
2020-04-27, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Har någon sagt något annat? Vi förhåller oss till de siffror som presenterats. Om liksom-fb sprider felaktiga siffror är det inte mitt problem utan hans. Han använder en siffra för att försvara den svenska linjen när siffran är bättre än den svenska siffran. Givet syftet med siffran förutsätter jag att det är den högsta siffra som finns för USA. Allt annat är ett extremt minus för liksom-fb och hans intelligens eller brist på sådan.

Och det är ju redan visat att de siffror som presenteras avseende "avlidna av Covid" inte går att jämföra mellan länder då de räknar olika. Vissa bara avlidna på sjukhus, andra avlidna på sjukhus + äldreboenden, tredje räknar bekräftade och misstänkta fall etc .

Totalt meningslöst alltså att räkna per capita, så länge det inte finns andra siffror motsvarande SCB som presenteras för varje land. Det enda som finns just nu är euromomo, men det är bara vissa länder i Europa.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Men du vet inte alltid när du är smittad så det där håller inte.

Under en nedstängning tar man hand om och isolerar alla smittade som dyker upp. Antalet blir givetvis lägre när samhället är stängt.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Kan det komma något vettigt ur ditt inlägg...

Det beror på om du förstår vad du läser, har läst, eller har skrivit.
Citera
2020-04-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
WHO är en del av FN det stämmer men deras stöd ekonomiskt kommer från olika länder och WHOs största problem är att de inte talade om hur illa det var i Kina utan ljög och sa att även om Kina har problem så ska alla förbindelser med Kina fortsätta och det är tack vara DR Tedros som är en Kina-älskare så där vart det fel nummer ett, sedan att inte utlysa Pandemi i rätt tid är fel nummer två.
Numera har jag märkt att WHOs rekommendationer kommer från deras experter och de är väl grundade och bör följas. Men det gäller inte Sverige förstås.....

Ja det är väl känt att WHOs ledare är en Kina fanboy, innebär dock inte att organisationen i sig är det.
Citera
2020-04-27, 23:05
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Ja, men Ungern tog tag i problemet tidigt och har strikta gränser samt lockdown. Jag skulle dessutom inte helt och hållet förlita mig på deras dödsantal även om det säkert är någorlunda korrekt.

Problemet som hände i Italien, spanien, New York och i princip alla andra tätbefolkade ställen var att tillräckligt många trojaner kom in, som smittade tillräckligt många, som gjorde att smittan inte gick att stoppa ungefär som fission.

Jag håller med dig att Ungerns dödssiffror också kan vara manipulerade. Hur som helst är det nog så att dödssiffrorna i Ungern är verkligen lägre än i Sverige.

Ungern har inte lika många turister som Spanien, New York eller Italien. Ungrare turistar mindre till andra länder och jobbar oftare i Storbritannien eller Tyskland/Österrike. Det i kombination med en tidig lockdown är nog orsaken till att mortaliteten i Ungern är relativ låg.
Citera
2020-04-27, 23:06
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Det är lögnare som dig som gör folk oroliga.
Du känner inga vänner som jobbar på "olika sjukhus", hade du gjort det så hade du beskrivit exakt hur det Verkligen ser ut, att det är i princip som vanligt.
Du har som många andra läst skrämselpropaganda och tror i din enfald att det är precis så.
Men du stannar inte där, du skriver att om dom skulle släppa in media i denna "krigszon" så skulle Sverige bli livrädda!
Låt oss för en sekund ponera att dina fantasier vore sanning så skulle Självklart Aftonblaskan varit där redan i förrgår och gett oss detta extraordinära scoop om hur sjukvården havererar totalt.
Förstår du hur pinsam du framstår när du skriver sådana uppenbara lögner?
Vad är det för fel på er domedagsprofeter!? På riktigt alltså, vad driver era foliehattsfantasier till den grad att ni skapar dessa fantasifoster som inte existerar?
Sjukvården fungerar alldeles utmärkt på varenda sjukhus i Stockholm och det finns inget krigszonsliknande tillstånd någonstans att tala om.
Sluta ljug och gå och lägg dig!

Borde ju ens svara dig, men det är ju svårt att inte bemöta något så idiotiskt inlägg som ditt. Att du angriper mig som person är en sak. Men du får en beskrivning av läget på flera sjukhus i Stockholmsområdet från personal på insidan bevittnar om, som du dissar. Du som många andra följer bara en agenda som passar din egen.

Jag ljuger inte och jag tänker inte gå och lägga mig. Du kommer få se för varje dag som går hur det ser ut och vart vi är på väg. Men fortsätt blunda och säg att regeringen sköter detta kanon och Tegnell och co har rätt i sin tess. Det räddar inte mer människor för att dö och jag tycker siffrorna talar för sig själv när vi jämför emot andra länder.
Citera
2020-04-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Under en nedstängning tar man hand om och isolerar alla smittade som dyker upp. Antalet blir givetvis lägre när samhället är stängt.

Ja men du måste ju öppna upp någon gång och då är viruset kvar och vissa som smuttas vet ej de har det och startar spridningen.
Jag tror helt enkelt inte nedstängning fungerar mer än under en kort tid om man tror sig veta att ett vaccin ligger en månad framåt.
Och då är ej fallet här.
Citera
2020-04-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
*** SÄSONG -17/18 vs -19/20, enligt SCB ***
Här kan ni se kurvorna över döda, säsong 17/18 vs 19/20, med färska data från SCB.
https://www.bildtagg.se/file/ts7vg1z95kpzf89qz8q9lk6

Detta är alltså data från SCBs dödsstatistik rakt av och inget annat…
0-linjen på grafen är genomsnittet döda 2015 till 2020 och kurvorna börjar vid 1 januari och samlar därefter till ett över eller underskott av döda jämfört med genomsnittet.

Det ni kan se är att säsong 17/18 hinner samla på sig ett överskott på närmare 1500 döda jämfört med snittet medan årets säsong(innan corona) istället har samlat på sig ett rejält underskott tack vare den milda influensasäsongen just i år på lika mycket. Det man också kan se på bilden är att kring den 20e mars så får Coronautbrottet underskottet av döda i år att minska och vid cirka den 10e april är årets säsong nästan på plus minus noll jämfört med snittet.
Man kan också se FHMs dödsstatistik för Corona i gult på bilden.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

** SENASTE FRÅN SCB -17/18 vs 19/20 **
Årets säsong som verkade bli den mildaste på många säsonger har nu tack vare hjälp ifrån Coronan tagit sig upp en bra bit över nollstrecket(som alltså symboliserar medelåret 2015 tom 2020) och närmar sig med stora steg säsong 17/18 i totalt antal döda…
https://www.bildtagg.se/file/5m99cfql7y5b1bb6t8rfls7b

Jag ska försöka att följa SCBs uppdateringar varje vecka och göra en ”rullande” uppföljning av förloppet då och då…

Obs. sista dagarna på grafen för årets säsong är antagligen inte tillförlitliga eftersom den datan är allt för färsk.
Citera
2020-04-27, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Aha ok, tack

Lustigt förresten att förnekarna (som tyckte att covid19 var som influensa) har försvunnit från tråden ...
Det mesta tyder på att Covid19 som sagt är som en svår influensa. Man är ingen förnekare för att man anser det. Man är realist.
Här är en engelsk artikel lfrån 2000 där de bl.a. skriver om en svår influensa från 89-90 då tydligen 26000 engelsmän dog och i princip alla deras IVA platser fylldes.

#This year's outbreak falls well short of previous epidemics. In the last official epidemic during the winter of 1989-90, 600 people per 1,000 fell ill and 26,000 people died. In 1918 there was a flu pandemic, an epidemic that affects a wide geographic area, which killed more than 20 million - more than died in the war that had just ended."
https://www.theguardian.com/world/2000/jan/10/qanda.infectiousdiseases
Citera
2020-04-27, 23:08
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Ett till tips du kan vidarebefordra: Sam Linderoth och Emanuel Karlsten har tidigare ställt mer kritiska frågor under presskonferenser.

De kanske inte skulle dra sig för att ställa en svår fråga direkt under en presskonferens om något läcktes till dom. På det sättet skulle väldigt många svenskar höra det också.

Det kommer att komma redan denna vecka då vi förmodligen ser kurvorna öka i döda och sjuka. Jag tror några journalister redan börjat nysta i detta. Det ställs ju fler kritiska frågor för varje dag på presskonferenserna.
Citera
2020-04-27, 23:08
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Tack!
Och tack för att du delar med dig. Jag har också observerat beteendet hos unga människor och många är helt omedvetna och lever på som vanligt, många går .tex. rakt in i mig utan att se sig för, under pandemitiden. Jag är inte jättegammal iofs men har haft hälsoproblem av olika slag och kan därför känna mig orolig för onödiga risker såsom att folk går jättenära en ute i samhället. Främst ungdomar, tonåringar/ unga vuxna.

Detta är ett av skälen till att jag upplever att allmänna lösa rekommendationer, inte fungerar ute i verkligheten. Jag klandrar inte ungdomarna i sig, det är som det är i en sån ålder, man har inte konsekvenstänk helt utvecklat, många ggr även lite dålig impulskontroll och tro på att man själv är odödlig osv.

Tyvärr kan det ju då drabba andra personer väldigt hårt, i nuvarande situation i värsta fall med döden, i lite mildare fall att någon hamnar på sjukhus. Om föräldrar kunde styra sina ungdomar mer så vore det en sak. Men med det fortf. helt öppna samhälle vi har nu, tror jag inte det går.

Man måste lagstifta om hur vi ska minska smittan, något annat fungerar tyvärr inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in