2020-04-27, 19:25
Medlem
Electrajungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Va? Man kan rimligtvis jämföra med länder som har liknande befolkningstäthet t.ex. våra grannländer, och se att de precis som eftersträvat har en mycket långsammare spridning.

Man vet inte hur många som är smittat och det går inte att jamföra då länderna har helt olik praxis vad gälder HVEM som skal testas.
Inte konstig att man i Sverige inte har flera smittade än det som står i siffrorna - man testar ju inte på långt nära lika många som i andra länder.

Hur många testar har man gjort i Sverige?
I Danmark och Norge?

Dessa länder har en relativt högre dödlighet och spridning än Sverige (190 smittad i Sverige pr 100 tusen)
Spania (469), Italien (321), Frankrike (241), Storbritannia (236) och Nederland (224)

Jag mistänker att dessa länder har testad långt fler pr capita och att fall med fatal utgång underrapporteras i Sverige. Det vill statistiker om överdödlighet avslöja senare)
Citera
2020-04-27, 19:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
I början av mars trodde jag att man skulle kunna börja leva lite mer normalt till sommaren men då räknade jag med att Sverige skulle införa hårdare restriktioner. Tegnell sa ju i början vid varje presskonferens att de var öppna för fler restriktioner men vi var inte där ännu, så jag undrar när vi kommer dit

Tillbaka till din fråga,, nu tror jag äldre och riskgrupper får hålla sig isolerade till våren 2021 eller tills vaccin kommer. Snacka om att det kommer att bli mycket psykisk ohälsa när isolationen är över 1 år.
Andra som inte tillhör riskgrupper gnäller över nedstängning av samhället i 6-8 veckor.

Ja, det är galet. Tror det varierar väldigt mycket hur man klarar att leva i "isolering". Vi får hoppas på ett fungerande vaccin så snart som möjligt. Det är nog enda räddningen är jag rädd. Tyvärr lär vi väl få se mycket död och elände till dess.
Citera
2020-04-27, 19:27
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Skribenten Merwinna har skrivit här i tråden tidigare om att i Tyskland tas patienter in tidigare i vården och att det tycks ge bättre resultat. Jag vet inte om det stämmer men det låter rimligt utifrån hur sjukdomsförloppet beskrivs som att det kan försämras ganska fort. Jag tänker också på den svenska 39-åriga sköterskan som uppgavs ha avlidit i hemmet.

Det förefaller som en väldigt riskabel strategi med denna sjukdom att säga till någon att stanna hemma, särskilt i de fall där man kanske börjar känna sig sämre.

Förhoppningsvis kanske vi får någon Uppdrag granskning eller oberoende utländsk utredning eller liknande senare, som kan utreda ifall det är många som t.ex. råtts av 1177 att stanna hemma, och senare avlidit. Jag tror det är viktigt att det blir total transparens i allt detta så att inget liknande händer om det kommer en annan pandemi.
Som lekman inom området kan man ju tro att det borde vara så att det är bättre att komma lite för tidigt än för sent, för att få ett så bra vårdutfall som möjligt. Det är ju så med mycket i livet att det är bättre att stämma i bäcken i tid, än att vänta för länge.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Vet någon hur många
vårdanställda som dött i Sverige, och i vilken/vilka regioner?
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Det verkar som att de flesta europeiska länderna får minskade dödsfall och bekräftade covid-19 smittade. Känns som att vi har lärt oss lite mer om smittan och det är ju bra nu när Europa öppnar igen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Är väl inte alla som lyssnar på dina fantasier.
Sjukvården fixar detta bra, tyvärr kommer inte Europas befolkning klara detta lika bra p.g.a alla hysteriska politiker som ska visa sig handlingskraftiga och driva igenom en massa helt ogenomtänkta beslut.
De borde gjort som Sveriges politiker istället och lyssnat på de som begriper nåt.

Alla experter i Asien och resten av världen begriper ingenting medan den socialdemokratiske filmhjälten Anders Tegnell begriper allt? Känns detta som en rimlig och sannolik bedömning av läget? Känns det som en mentalt frisk syn på verkligheten? Inte riktigt va?
Citera
2020-04-27, 19:28
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Det finns länder där läkare har föreslagit anhöriga att få en stor summa och ge sina godkännanden för att dödsorsaken ska registreras son Corona.Varför? Man vill blåsa upp siffrorna så att man kan sätta skräck i befolkningen.
Det där behöver du ge en källa på.
Citera
2020-04-27, 19:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Men överdödligheten är ju större än antalet dödsfall från covid?

Skillnaden i dödstal kan bero på minst fyra saker

1. Oavsett Corona är inte dödstalen konstanta. Man kan tänka sig att det under en viss period dog ovanligt många personer av annat än Corona.

2. Vårdens kapacitet har slagit i taket, vilket gör att de sjuka i annat än Corona inte får adekvat vård.

3. Personer tillhörande riskgrupper som får krämpor undviker att besöka vården, på grund av rädsla att smittas. När de väl söker vård är det för sent, eller så hinner de dö i hemmet.

4. Det faktiska antalet som dött av Corona är högre än officiella siffrorna.

Tror själv att det är en kombination av ovanstående. Men vilket eller vilka som har mest betydelse vet jag inte.
Citera
2020-04-27, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Electrajung
Man vet inte hur många som är smittat och det går inte att jamföra då länderna har helt olik praxis vad gälder HVEM som skal testas.
Inte konstig att man i Sverige inte har flera smittade än det som står i siffrorna - man testar ju inte på långt nära lika många som i andra länder.

Hur många testar har man gjort i Sverige?
I Danmark och Norge?

Dessa länder har en relativt högre dödlighet och spridning än Sverige (190 smittad i Sverige pr 100 tusen)
Spania (469), Italien (321), Frankrike (241), Storbritannia (236) och Nederland (224)

Jag mistänker att dessa länder har testad långt fler pr capita och att fall med fatal utgång underrapporteras i Sverige. Det vill statistiker om överdödlighet avslöja senare)

Du kan jämföra ländernas överdödlighet här:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/
Citera
2020-04-27, 19:31
Medlem
groovesnuss avatar
Jahaja, då börjar vår forna koloni i öster fatta vad det hela handlar om:

Finlands problem: För låg smittspridning
Smittspridningen i Finland är... för liten. Det säger Mika Salminen, Finlands motsvarighet till Anders Tegnell, till TT.
– Den går lite väl långsamt. I så fall riskerar vi att aldrig komma ut ur den här pandemin, säger han.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/finlands-problem-f%C3%B6r-l%C3%A5g-smittspridning-1.27254891
Citera
2020-04-27, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Alla experter i Asien och resten av världen begriper ingenting medan den socialdemokratiske filmhjälten Anders Tegnell begriper allt? Känns detta som en rimlig och sannolik bedömning av läget? Känns det som en mentalt frisk syn på verkligheten? Inte riktigt va?
Jo det är väl inte så svårt att förstå?
Bättre offra lite halvdöda människor än en frisk ekonomi.
Citera
2020-04-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis

They won’t get it. They live in a different reality to the rest of us, it seems. Truly a shame.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in