2020-04-27, 19:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är galet. Tror det varierar väldigt mycket hur man klarar att leva i "isolering". Vi får hoppas på ett fungerande vaccin så snart som möjligt. Det är nog enda räddningen är jag rädd. Tyvärr lär vi väl få se mycket död och elände till dess.

Ja, det är ju väldigt olika från person till person men sommaren känns ju lite bättre då man kan vara ute i trädgården eller sitta på balkongen. Ta promenader eller göra annat när inga andra är ute. Höst och vinter kommer att bli jäkligt tufft för många om det inte är så att vaccin är på gång då så man kanske kan säga t ex i mars kommer vaccin finnas tillgängligt. Då har man åtminstone den vetskapen och kanske isoleringen blir lättare
Citera
2020-04-27, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
jo jag fattar vad du menar, men problemet är att folk ser antikroppar som någon slags räddning för att kunna återgå till jobbet helt riskfritt, eller hälsa på mormor helt riskfritt... dom tror att bara det visar sig att man har antikroppar så är allt lugnt!
Ja, nä, så är det ju verkligen inte.

Man har ju bättre odds om man har antikroppar, men jag tycker inte att man kan känna sig helt säker för mormors del så länge det går covid-19 i samhället.

Jag kommer inte slappna av med mina äldre förrän 1) COVID-19 smitta är på en låg nivå i Stockholm, och 2) Minst 50% av Stockholm har haft COVID-19 minst en gång.

Då kan man känna sig rimligt trygg med att det inte kommer ske några snabba samhällsomfattande utbrott. Även om Stockholm inte har s.k. ”flockimmunitet” så finns det tillräckligt med kollektivt immunförsvar för att bromsa smittans framfart rejält.
Citera
2020-04-27, 19:34
Medlem
Fast en sak kan vi ju utan tvekan konstatera, om regeringen gick ut och sa att varje dag resten av året blir en helgdag så skulle vi vinna över denna smitta utan problem, tendensen är tydligt på helger vare sig smittar eller dödar viruset någon.
Citera
2020-04-27, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
"En majoritet av svenskarna tror att Sverige kommer att klara coronakrisen bra eller mycket bra, enligt en färsk Novusundersökning.

64 procent tror att vi kommer att klara krisen mycket bra eller bra. Och jämfört med mars har andelen som tror att vi kommer att klara den mycket bra ökat från 14 till 15 procent.

Mest optimistiska är stockholmarna. Idag tror en fjärdedel att landet kommer att klara krisen mycket bra, jämfört med en tiondel för en månad sedan."

Blir inga problem det här ju!

Demokrati är toppen. Bra grejer serru.

Istället för "pray the gay away" så kör svenne fårskalle med "pray the virus away". Om vi bara tror tillräckligt hårt på Anders och Stefan så löser det sig. Ske sossarnas vilja och välkomna viruset med kärlek! Halleluja!
Citera
2020-04-27, 19:36
Medlem
Förövrigt tror jag har jag i första hand nu vittnat om en person under 60 som blivit försatt i respirator efter dubbelsidig lunginflammation och sepsis, om datan från Kina stämmer så är överlevnads chansen i stort sett obefintlig.
Citera
2020-04-27, 19:37
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Därför att regimen i Sverige medvetet vill sprida smittan och därför har kommit med vilseledande information (som gör att folk blir smittade) och i princip inte infört några verkningsfulla smittobegränsande åtgärder överhuvudtaget. De flesta andra länder har stängt ner nästan allt och infört seriösa åtgärder. Detta leder givetvis till mer smitta och död i Sverige och mindre smitta och död i andra länder, som t.ex. Norge och Finland. Det är logiskt.

"Regimen" Sverige lyssnar på FHM, och om du gnuggar dina hjärnceller en stund så förstår du varför Sverige gör helt rätt.
Viruset försvinner inte, det är här för att stanna, är vi överens om det?
Okej, då siktar vi blicken mot de länder du tar upp som exempel. Naturligtvis kan dom inte sluta snurra i all evighet, då kommer svälten att ta dom, så sakta men säkert kommer dessa länder att öppna upp. Är du fortfarande med?
Vad händer då? Viruset är som sagt kvar, alla kommer förr eller senare drabbas, men vad har hänt med människorna som suttit isolerade i veckor och månader? Jo, deras immunförsvar har försvagats, vilket leder till att fler kommer duka under för sjukdomen än om de hade drabbats när de hade ett starkare immunförsvar.
I längden kommer alltså fler att dö av covid19 i dessa länder än i Sverige. Det är enkel matematik.

Och nu tar jag inte ens med alla andra konsekvenser som just nu drabbar övriga Europa där vi står inför ett fattigdomsscenario icke skådat sedan 1930-talet tack vare dessa nedstängningar. Hur många liv kommer inte det att skörda?

Många verkar tänka alldeles för kortsiktigt och missar att se helhetsbilden.
Sverige agerar helt korrekt under rådande omständigheter.
Citera
2020-04-27, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jo det är väl inte så svårt att förstå?
Bättre offra lite halvdöda människor än en frisk ekonomi.

ALLA i hela världen har fel och Anders och sossarna har rätt? Är det så? Är Svärje BÄST!!! ?
Citera
2020-04-27, 19:38
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Jahaja, då börjar vår forna koloni i öster fatta vad det hela handlar om:

Finlands problem: För låg smittspridning
Smittspridningen i Finland är... för liten. Det säger Mika Salminen, Finlands motsvarighet till Anders Tegnell, till TT.
– Den går lite väl långsamt. I så fall riskerar vi att aldrig komma ut ur den här pandemin, säger han.

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/finlands-problem-f%C3%B6r-l%C3%A5g-smittspridning-1.27254891

Har månne finnen och Tegnell suttit på en virtuell aw
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Alla experter i Asien och resten av världen begriper ingenting medan den socialdemokratiske filmhjälten Anders Tegnell begriper allt? Känns detta som en rimlig och sannolik bedömning av läget? Känns det som en mentalt frisk syn på verkligheten? Inte riktigt va?
1. FHM är en myndighet med 500 anställda. Det är fler än Tegnell som är med och formar besluten.

2. I många länder har deras motsvarigheter till FHM sagt en sak medan politikerna gjort tvärtom för att "visa handlingskraft". T.ex. skolstängningen i Norge och Danmark där deras myndigheter sa att skolorna för de mindre barnen borde lämnas öppna, medan politikerna tvärt emot experternas råd valde att plocka enkla röster hos befolkningen. Nu kryper de till korset och öppnar skolorna igen, precis som experterna i Sverige sa från början.

Det finns massor mer att klanka ner på i ditt inlägg, men jag nöjer mig där. Hur som så är det nog du som som bör uppdatera din syn på verkligheten.
Citera
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men c19.se distribuerar väl inte dödsfall på rätt dag? Det förklarar kanske inte hela skillnaden, men kollar man på FHM:s graf så ser man att dödsfallen är mycket mer koncentrerade till vecka 13-16, och inte så mycket i vecka 17 som på c19.se.

Nej, du har alldeles rätt att även det kan spela in men tyvärr hittar jag ingen tidsserie för enbart Stockholm som funktion av dödsdatum (istället för rapportdatum) på FHMs hemsida
Citera
2020-04-27, 19:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jo det är väl inte så svårt att förstå?
Bättre offra lite halvdöda människor än en frisk ekonomi.

Tror du verkligen att alla de som dött av corona i Sverige har varit halvdöda innan de fick smittan
Citera
2020-04-27, 19:40
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Undrar vem som vill sätta sig på ett Hotel framöver..räcker att en på hotellet blir sjuk så blir det karantän på hela hotellet.. kommer att dröja bra länge innan det blir normalt igen.

Nej, varför skulle det bli så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in