2020-04-27, 18:18
Medlem
Zelenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Fast sverige har inte drabbas värre än genomsnittet.

Sverige ligger på 14:e plats i världen för antalet döda och 7:e plats för antalet döda per miljon invånarare om man bortser från mikrostater. Så, jo jag vill bestämt hävda att Sverige drabbats värre än genomsnittet och värre lär det bli. När dödstalen och antalet smittade minskar i andra länder fortsätter det att öka i Sverige. Det är närmast debilt att hävda motsatsen.
Citera
2020-04-27, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tycker mig se ett mönster här när det gäller de som dör i Covid. De har i många fall först blivit bortmotade via 1177 eller så har de besökt sjukvården och hemskickade igen. Därefter går det snabbt utför, de kan knappt andas, måste ringa ambulans, först då tas de om hand och hamnar på IVA (i alla fall de jag läst om).

Frågan är om det är för sent med behandling då? Hur hade det gått om de fått vård första gången de kontaktade vården och berättade om sina symptom och problem?

Läste nånstans att Tyskland lyckades hålla nere dödssiffrorna tidigt genom att sätta in andningshjälp redan vid milda symptom. Men de har ju lite bättre resurser än Sverige tyvärr.
Citera
2020-04-27, 18:19
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Haha jo,!!! Ett hav hela jordens värsta drabbade länder. Vad fan är det med de dumme svenskarna
Citera
2020-04-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så Tyskland,Finland, Norge, Danmark, Grekland etc skiter i att registrera döda och har ett stort mörkertal? Ja den låter trolig 🤡

Det har ju tillochmed norge erkänt att om de hade registrerat dödsfallen som sverige så hade de nog haft betydligt högre antal döda.

Varför skulle dödsprocenten skilja sig något nämnvärd mellan länderna? Så länge landet har en vettig vård. Ingen logik i det. Däremot så registrerar länder dödsorsaken väldigt olika, och sverige är i detta fallet kanske det mest pålitliga landet i världen.

Men du får väl gå runt och tro på siffrorna som länderna rapportera, då exempelvis Nigerias presidents stabschef dog i corona då landet bara hade 17 bekräftade dödsfall i ett land med 200 miljoner invånare.

Italiens president har också gått ut med att mörkerantal kring döda är stor.

Varför klandra på sverige på den punkten de faktiskt ska få beröm för medens de andra länderna ska få rejäl med kritik, nämligen pålitlig data.
Citera
2020-04-27, 18:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det finns inga korkade frågor.

En respirator är en elektrisk andningshjälp, en andningsmaskin. Den enklaste respiratorn kan du ha hemma och den används tillsammans med en mask.

Respiratorn kan också ge luft med hjälp av slang som sätts ner i luftstrupen via näsan eller munnen.

Vid långvarig respiratorbehandling kopplas slangen till öppning i halsen: tracheostomi. Det är här det blir krångligt. Det ska sugas slem, det kan bildas proppar i röret osv. Patienterna tycker också att alltihop är obehagligt och blir oroliga osv.

De patienter jag har ansvar för har antingen track (utan maskin) eller så ligger de i respirator, men det kanske jag sa tidigare ...

Under coronakrisen har minsta skrymsle i Sverige dammsugits och jag har sett utrustning som stått i mobförråd i flera decennier. De handlar om urgamla helt oanvända grejer som fungerar klockrent.

För de corona patienter som läggs in är respiratorbehandling såklart grunden och Tegnells och FHM:s strategi är ju helt vild. De snackar om "Arbetsro för vården", men deras strategi ger ju INTE vården ro.

Vi har ju inte respiratorer så det räcker till alla.

Det är ett cyniskt spel och man måste vara totalt hjärntvättad för att inte se ....

Regeringen och deras hantlangare skiter i oss.
Tack för svar! Låter inte bra det du beskriver, men det ligger ju tyvärr i linje med det man hört berättas.
Citera
2020-04-27, 18:20
Medlem
indianhejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Ni som flyttat förstår inte Sverige och vet inte längre hur svenskar tänker. Behöver skämmskudde när jag ser utlandssvenskar skrika högt om saker de inte förstår. Kritik kan behövas men era åsikter är provocerande irrelevanta och ytliga

Det handlar inte om förstå. Sverige har gjort fel vilket uppenbarar sig nu som ett av världens mest drabbade länder.
Citera
2020-04-27, 18:21
Medlem
Nikets avatar
Citat:

Jo det har vi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tacket var mest för att du räddar livet på folk.
Men tack för svaret också!

Det är underligt att sars2 slår så olika på könen, och kanske också mellan raser. Dessutom kanske man måste ta med vilka etniciteter som bor i ett land när man jämför statistik.
Jag funderar över om medicineringen kan vara en del i olika dödlighet mellan länder också, men som du säger så går det ju inte att skönja så mycket mönster än.

Även om skidåkare smittade taxichaufförer direkt vid hemkomsten, så verkar detta slagit mycket hårdare mot människor som är svarta eller av arabiskt ursprung då.

TBC är iof vanligt på vissa håll, men på många ställen vaccineras också mot TBC.
Finns ju många teorier om att invandrare skulle ha tex TBC och därför drabbas hårdare, men jag tycker inte att dessa teorier verkar hålla tätt...

Ja, där fick du en inblick i min röriga skalle! Skyll dig själv, du frågade!

Aha ok, tack

Ja, herregud, det finns så många variabler. Min skalle är lika rörig ...

Jag tror att regeringen vill att så många som möjligt ska smittas, för att underlag ska skapas. Jag tror att strategin är utformad för att få fram data. Svenskarna är labbråttor helt enkelt.

En av de jobbiga aspekterna av coronavård är den lukten som sitter kvar i näsan, pga masken.

Lukten sitter i näsan flera timmar efter jobbet.

Så fick jag det sagt också.

Lustigt förresten att förnekarna (som tyckte att covid19 var som influensa) har försvunnit från tråden ...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja det tror jag, många har nog dött hemma också.

Mm. Säkert tusental..
Hade nog inte skrivits om det..
Citera
2020-04-27, 18:22
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Hej, har inte fått något av dig.

Jag var för optimistisk, det lutar mer åt 90.

Men väldigt långt från 180, det måste väl även du medge nu?

Ser ut som runt 110 just nu. Du vann!
Citera
2020-04-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag står inte nödvändigtvis för hård karantän men...

man får faktiskt straff om man blir tagen om man fyllekör. Missat det? Här får man inga straff om man bryter mot vett och sans vad gäller smitta.
Ansvaret blir ju ungefär detsamma:
Kör inte bil påverkad och gå inte ut om du är smittad.
Att det sedan finns stollar som skiter i både och får vi kanske leva med, tyvärr.
Men nog hade dödsfallen minskat drastiskt om folk kunde hålla sig ifrån både och
Citera
2020-04-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tack för svar! Låter inte bra det du beskriver, men det ligger ju tyvärr i linje med det man hört berättas.

Ja, det är ett oerhört tufft läge.

Det sjuka är att Sverige inte har den vårdkapacitet som regeringens strategi kräver.
Ska vi utveckla flockimmunitet (som man inte ens är säker på) kommer det ju att produceras för många vårdpaket (som behöver vård i 3-6 veckor) och tusentals kommer att överges och kanske dö.
Hade vi haft riktiga journalister hade de frågat om detta varje dag. Jävla sopor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in