• 1
  • 2
2020-04-27, 16:44
Medlem
Mannu86s avatar
Var på intervju hos kommunen. Jag gav de två referenser. Den ena hade tydligen gått i pension och den andra kände inte igen mig längre. Så de frågade efter min senaste chefs email. Kommunen frågade om chefen talade engelska. Min senaste chef bor i utlandet.

Jag gjorde en ny email i min gamle chefs namn. Alltså, jag ska spela som jag är min chef och svara på deras email. Vad kan kommunen tänkas fråga över mail? Tror ni min chef på något sätt måste "intyga" att hon var min chef?
Senast redigerad av Mannu86 2020-04-27 kl. 16:48.
Citera
2020-04-27, 16:48
Medlem
nu när pandemin gör att alla förlorar jobb så kanske dom bara vill hitta "anledningar" till att sparka dig.
letar tills dom hittat nått skit
Citera
2020-04-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mannu86
Var på intervju hos kommunen. Jag gav de två referenser. Den ena hade tydligen gått i pension och den andra kände inte igen mig längre. Så de frågade efter min senaste chefs email. Kommunen frågade om chefen talade engelska. Min senaste chef bor i utlandet.

Jag gjorde en ny email i min gamle chefs namn. Alltså, jag ska spela som jag är min chef och svara på deras email. Vad kan kommunen tänkas fråga över mail? Tror ni min chef på något sätt måste "intyga" att hon var min chef?

Normalt går det till som så att man mejlar för att få kontaktuppgifter att ringa upp. Hur ska du göra då hade du tänkt?
Citera
2020-04-27, 16:52
Medlem
Jag skulle aldrig acceptera en gmailadress eller liknande som referens.

När jag tar referenser vill jag ha både telefon och email. Emailadressen ska självklart vara knuten till ett företag såvida du inte har en jävigt bra anledning till att den inte skulle vara det.

Om det är en seriös person som ska rekrytera dig kan du nog glömma detta jobbet.
Citera
2020-04-27, 16:56
Medlem
Passepartouts avatar
Du ska ta kontakt innan med de du vill ange som referenser och fråga om de vill vara din referens; annars fattar de nada om någon ringer och frågar om dig. Det är också bra om referenten vet vilka typer av jobb du söker, då kan den särskilt lyfta fram dina starka sidor som är nära det området.
Citera
2020-04-27, 16:59
Medlem
glajarns avatar
Du har verkligen satt dig i klistret. Hur fan tänkte du där🤔 Du kan förmodligen säga adjö till det jobbet. Man blir aldrig förvånad över vissa människors dumheter🥴
Citera
2020-04-27, 17:13
Medlem
Mannu86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
nu när pandemin gör att alla förlorar jobb så kanske dom bara vill hitta "anledningar" till att sparka dig.

Ehh va? Har inte ens fått jobbet än.

Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Normalt går det till som så att man mejlar för att få kontaktuppgifter att ringa upp. Hur ska du göra då hade du tänkt?
Men varför frågade de efter min chefs email och inte telefonnummer om de tänkt ringa? Då kunde de ju fråga efter telefonnummer eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Jag skulle aldrig acceptera en gmailadress eller liknande som referens.

När jag tar referenser vill jag ha både telefon och email. Emailadressen ska självklart vara knuten till ett företag såvida du inte har en jävigt bra anledning till att den inte skulle vara det.

Om det är en seriös person som ska rekrytera dig kan du nog glömma detta jobbet.

Jaha ok...

Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Du ska ta kontakt innan med de du vill ange som referenser och fråga om de vill vara din referens; annars fattar de nada om någon ringer och frågar om dig. Det är också bra om referenten vet vilka typer av jobb du söker, då kan den särskilt lyfta fram dina starka sidor som är nära det området.
Jag vet

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Du har verkligen satt dig i klistret. Hur fan tänkte du där🤔 Du kan förmodligen säga adjö till det jobbet. Man blir aldrig förvånad över vissa människors dumheter🥴
Jag tänkte att de skulle skicka ett email eftersom de frågade efter hennes email. Eller varför menar du att jag satt mig i klistret?
Citera
2020-04-27, 17:17
Medlem
Citat:
Men varför frågade de efter min chefs email och inte telefonnummer om de tänkt ringa? Då kunde de ju fråga efter telefonnummer eller?

Ganska vanligt att dom mejlar först för att ge chefen en chans att bli "förvarnad". Brukar kunna vara ett kort mejl, typ:

"Hej! Jag heter X och är rekryterare för Y. Vi har en pågående rekryteringsprocess där Z är en av kandidaterna. Z har angivit dig som referens så jag vill fråga om det går bra att kontakta dig på något telefonnummer när det passar dig?"

Ungefär så...
Citera
2020-04-27, 17:24
Medlem
Mannu86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ganska vanligt att dom mejlar först för att ge chefen en chans att bli "förvarnad". Brukar kunna vara ett kort mejl, typ:

"Hej! Jag heter X och är rekryterare för Y. Vi har en pågående rekryteringsprocess där Z är en av kandidaterna. Z har angivit dig som referens så jag vill fråga om det går bra att kontakta dig på något telefonnummer när det passar dig?"

Ungefär så...

Säker på detta? Aldrig hört att man bör" förvarna" med email.
Citera
2020-04-27, 17:25
Medlem
Att du inte verifierar med referenserna att det går bra innan du söker, jisses...
Citera
2020-04-27, 17:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Säker på detta? Aldrig hört att man bör" förvarna" med email.

Det fungerar precis som DJ-Emerald beskriver. Man frågar efter mail delss föratt man vill kolla den på linked in och Google, sedan för att man vill ordna tid för ett tele/video-samtal.

Är mailen dessutom en icke företagsdomän så är det en varningsflagga. Men visst KAN dylikt förekomma, men då blir man ännu mer intresserad av att ta reda på vem som finns bakom adressen

Dessutom, det du håller på att göra är olagligt.
https://lagen.nu/1962:700#K4P6b

Så, om JAG uppdagade en sån här fuling så skulle jag leta upp personen du utgivit dig för att vara och berätta för denne, så denne kan få ta ställning till en eventuell polisanmälan.
Senast redigerad av EckiEcki 2020-04-27 kl. 17:46.
Citera
2020-04-27, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bochi2

Brukar din chef du har fråga om refetenser av dig eller? Du kanske inte förstod att han har vart på en arbetsintervju som han tydligt skrev..

Ot: Ring upp dom och säg att du angav fel mail och ge den korrekta, alt får du helt enkelt ge en polares nummer som talar krasslig engelska med någon annan brytning än svengelska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in