2020-04-26, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacchus94
Undergången är nära.

Finsk ekonomiprofessor: "Förbered er på börsras på 80-90 procent".

Den finske ekonomen Tuomas Malinen varnar för ”den största ekonomiska lågkonjunkturen genom tiderna”.

Ekonomiprofessor Tuomas Malinen, som förutspådde den ekonomiska krisen redan i januari, varnar nu för en kollaps på 80-90 procent på de amerikanska börserna, skriver Vastarinta.com. Effekterna kommer omedelbart återspeglas i Finland och övriga delar av världen, säger han.

Enligt Malinen befinner vi oss nu i ”lugnet före stormen” och en katastrof i full skala kommer att bryta ut på sommaren. Han förutspår att den finska ekonomin kommer att falla ännu mer nästa år.

Malinen varnar för ”den största ekonomiska lågkonjunkturen genom tiderna”. Hittills har centralbanker kunnat andas ut, men det kommer inte att vara möjligt när ”floden av konkurser börjar”.

Malinen tror att den politiska instabiliteten kommer att öka drastiskt i Europa och att eurozonen ”nästan säkert” kommer att falla sönder till följd av krisen.

— Den europeiska banksektorn kommer inte att kunna hantera detta slag, och antagligen inte eurozonen heller. Vi förväntar oss att eurozonen kommer börja bryta upp någon gång. Massiv fattigdom och arbetslöshet kommer att skapa all slags förödelse, särskilt i de centrala och södra europeiska staterna. Kanske också i USA.

Inte alls omöjligt. Bra att Sverige har kvar kronan.
Citera
2020-04-27, 06:36
Medlem
Citat:
Undergången är nära.

Finsk ekonomiprofessor: "Förbered er på börsras på 80-90 procent".

Den finske ekonomen Tuomas Malinen varnar för ”den största ekonomiska lågkonjunkturen genom tiderna”.

Ekonomiprofessor Tuomas Malinen, som förutspådde den ekonomiska krisen redan i januari, varnar nu för en kollaps på 80-90 procent på de amerikanska börserna, skriver Vastarinta.com. Effekterna kommer omedelbart återspeglas i Finland och övriga delar av världen, säger han.

Enligt Malinen befinner vi oss nu i ”lugnet före stormen” och en katastrof i full skala kommer att bryta ut på sommaren. Han förutspår att den finska ekonomin kommer att falla ännu mer nästa år.

Malinen varnar för ”den största ekonomiska lågkonjunkturen genom tiderna”. Hittills har centralbanker kunnat andas ut, men det kommer inte att vara möjligt när ”floden av konkurser börjar”.

Malinen tror att den politiska instabiliteten kommer att öka drastiskt i Europa och att eurozonen ”nästan säkert” kommer att falla sönder till följd av krisen.

— Den europeiska banksektorn kommer inte att kunna hantera detta slag, och antagligen inte eurozonen heller. Vi förväntar oss att eurozonen kommer börja bryta upp någon gång. Massiv fattigdom och arbetslöshet kommer att skapa all slags förödelse, särskilt i de centrala och södra europeiska staterna. Kanske också i USA.
Lika seriöst som random domedagsprofet som skrikit på gatorna i årtionden. Är det ding ding värld tidningen med nytt namn eller?
Citera
2020-04-27, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Lika seriöst som random domedagsprofet som skrikit på gatorna i årtionden. Är det ding ding värld tidningen med nytt namn eller?

Innan Covid-19 var det ganska lätt för folk som du att slå bort oron över obalanser i systemet med att just dessa domedagsprofeter var knäppa.

Nu när vi har the mother of all triggers (covid-19) så kanske en skvätt ödmjukhet vore på sin plats?
Citera
2020-04-27, 08:00
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liteanonym1337
Innan Covid-19 var det ganska lätt för folk som du att slå bort oron över obalanser i systemet med att just dessa domedagsprofeter var knäppa.

Nu när vi har the mother of all triggers (covid-19) så kanske en skvätt ödmjukhet vore på sin plats?
börsen ska ner 90%? spekulera gärna men när man drar till med sådana siffror så blir svaren därefter.

det är inte över, men industrier i europa börjar rulla, italien noterar minst döda sedan i mars etc etc.
om det nu skulle vara som så att viruset biter sig fast så får världen lära sig att leva med det,
men så illa kommer det dock inte bli.

90%...ffs.
Citera
2020-04-27, 08:24
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Det finns en massa macro data som faktiskt stöder ett domedagsscenario och då är 90% börsnedgång inte otroligt.
Citera
2020-04-27, 08:36
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det finns en massa macro data som faktiskt stöder ett domedagsscenario och då är 90% börsnedgång inte otroligt.
med statistik kan man få till nästan vilka svar som helst om man bara vill.

man kan vända på det, tror du personligen att vi står inför en 90% nedgång?
att experter hit och dit säger det ena och det andra är en sak, men dom vet inte allt och alla säger emot varandra. man får gå till sig själv och analysera, känns det troligt?

jag tror inte detta, med det sagt så viftar jag inte bort det hela. det kommer bli tufft och många bolag kommer gå under.
Citera
2020-04-27, 09:10
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
med statistik kan man få till nästan vilka svar som helst om man bara vill.

man kan vända på det, tror du personligen att vi står inför en 90% nedgång?
att experter hit och dit säger det ena och det andra är en sak, men dom vet inte allt och alla säger emot varandra. man får gå till sig själv och analysera, känns det troligt?

jag tror inte detta, med det sagt så viftar jag inte bort det hela. det kommer bli tufft och många bolag kommer gå under.

En 90%ig börsnedgång är inte ett av mina huvudscenarier men jag utesluter inte det. Och bara för att index kanske kraschar 50% behöver det inte betyda att man förlorar lika mycket. Den ekonomiska datan vi har tyder på en kraftig nedgång som inte verkar fullt inprisad av börsen. -15% på börsen är inte motiverat med tanke på att det finns datapunkter som är den värsta på minst 100 år.

Här är för övrigt den stora depressionen. Som hade nästan lika dålig data som vi har nu.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wall_Street_Crash_of_1929#/media/File:Harga_Saham_Wall_Street_1929_-_1932_menjunam.png

Bara för att klargöra. Jag ligger long på börsen med belåning på min portfölj. Detta är förmodligen bara ett björnrally men jag kommer hänga på det så länge det varar.
Citera
2020-04-27, 10:06
Medlem
Q1 rapporterna visar fina siffror så här långt för mig.Bara Veoneer och Evolution Gaming som presenterat förvisso men så långt allt bra så känner ingen panik. Har ju slutat tro på att andra vågen som skall komma kommer vara så stor och tänker att ingen land kommer orka införa en lockdown igen. Blir minst den Svenska linjen fortsättningsvis för samtliga så jag ligger kvar med hel innehavet.
Citera
2020-04-27, 11:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det vet vi inte än. Jag tror fortfarande vi ska ner på lägre nivåer. Corona-krisen har bara börjat.

ps. Jag köpte dock tillbaka en del fonder tidigare. En tiondel av det jag hade innan krisen men alltid något.
Vad vi kan konstatera är att jag fick vinst före dig. Idag kan man korta med tanke på att studsen var hög och uppgången snabb, men som sagt. Börsen ska upp kompis.
Citera
2020-04-27, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liteanonym1337

Att skriva att börsen ska falla 80-90%, att det är katastrof, "den största ekonomiska lågkonjunkturen genom tiderna", är det att visa ödmjukhet?

Om man inte slänger in ett "kanske", eller "kan" i de meningarna så är man oseriös, så enkelt är det, den där finnen kan helt enkelt inte veta detta, det är helt omöjligt. Historiskt sett är det mer sannolikt att jag får rätt om jag säger att börsen kommer gå upp 100%, än att börsen skulle falla 80-90%. Händer det sistnämnda har vi nog större problem än att kapital på börsen har försvunnit.
Citera
2020-04-27, 14:04
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
En 90%ig börsnedgång är inte ett av mina huvudscenarier men jag utesluter inte det. Och bara för att index kanske kraschar 50% behöver det inte betyda att man förlorar lika mycket. Den ekonomiska datan vi har tyder på en kraftig nedgång som inte verkar fullt inprisad av börsen. -15% på börsen är inte motiverat med tanke på att det finns datapunkter som är den värsta på minst 100 år.
Vid alla tidigare börsnedgångar har räntor kunnat konkurrera med aktier. Den som säljer kan i detta läget bara hoppas på att panik uppstår längre fram. Alla vill ha aktier. P/e kan gå till 50 eller vad som helst utan att räntor konkurrerar.
Citera
2020-04-27, 14:15
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ekonomiprofessor Tuomas Malinen, som förutspådde den ekonomiska krisen redan i januari, varnar nu för en kollaps på 80-90 procent på de amerikanska börserna, skriver Vastarinta.com.
Han har konstant "förutspått" krisen i många år. Även en trasig klocka visar rätt ibland.
http://kollapsologi.se/tag/tuomas-malinen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in