2020-04-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Du är i förnekelse, det finns ingen lag som säger att " andra städer som nu öppnar upp" kommer att drabbas lika hårt. Så funkar inte viruspandemier.

Och större delen av lidandet är inte över, typ 15% av Stockholmarna är väl smittade? de fantasisiffror som förs fram är ju bara fantasier, som Giesecka ex dillade om.
Jag tycker det är märkligt med en strategi för spridning i samhället där man samtidigt inte har en strategi eller möjlighet att mäts det faktiskt resultatet.
Är det inte en grundprincip normalt?
Citera
2020-04-27, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Ditt påstående. Vart läste du det??

Vet inte vilket du menade.

Men vad det gäller operationer i Skåne, så pratade landstingsdirektören om det förra veckan.

Vad det gäller ökningen i Göteborg, så syns det tydligt på ex platz
Citera
2020-04-27, 13:51
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ingen kan garantera 100% säkerhet säga om immunitet finns eftersom för att slutligen bevisa det behöver man hitta människor som har varit bevisligen smittade och bevisligen tillfrisknat sedan utsätts för viruset en gång till. Sådan finns inte ännu. Man behöver dessutom en population man testar. Det är etiskt mycket komplicerat att utföra sådana vetenskapliga prover. Så enda sättet att vara helt säker är att bara vänta och se. WHO trycker hårt på att dom är försiktiga i sina uttalanden sen kommer en hord journalister som gör sina egna tolkningar.

Henrik Bränden som är mikrobiolog och har skrivit läroböcker i immunologi har skrivit en bra sammanfattning som jag klippte ut från hans facebooksida:

Immunitet, coronavirus, förkylningar och influensa
--------------------------------------------------------------------
På många ställen ser jag diskussioner om vi kan vara säkra på att bli immuna om vi haft coronavirus, och ibland trasslas de in i frågan om immunitet kring förkylningar och influensa. Det budskapet jag kommer att komma fram till är ja, vi kan känna oss säkra på att bli immuna mot coronavirus, men inte nödvändigtvis med hjälp av antikroppar men säkert med hjälp av T-mördarceller.

Men låt mig passa på att hålla en liten föreläsning om luftvägsvirus och immunitet i tre delar. Förkylning, influensa och covid-19.

Det finns över 400 olika förkylningsvirus, som alla orsakar ungefär samma sjukdom. De flesta är av en klass som kallas rhinovirus, men några är av andra klasser, däribland en handfull coronavirus (andra än det som nu är i centrum för världens uppmärksamhet). Blir vi smittade av ett av dessa virus blir vi helt immuna mot det. Anledningen till att vi blir förkylda gång på gång är att de är så många. Ingen av oss har hunnit bli immuna mot alla än. Men ju äldre vi blir, desto större är chansen att vi blivit immuna mot ett visst virus. Föräldrar blir därför inte förkylda av vartenda förkylningsvirus barnen drar hem - men kanske vartannat.

Influensa är en helt annan sak. Influensaviruset är nämligen av ett slag som har mycket hög mutationshastighet, så om du mötte ett influensavirus i fjol kan det ha ändrat sig så mycket att ditt immunförsvar kanske inte känner igen dess avkommor i år. Eller dess kusiner och sysslingar. Influensavirus har nämligen ett egenartat ekologiskt beteende vi inte riktigt förstår, där de cirkulerar året om i sydostasien, och muterar hela tiden, varpå en ny variant av viruset börjar ta över och vandra rätt långsamt västerut. Så att vi i Europa under den vandringen hinner fånga in viruset, analysera det, odla upp det och starta storskalig tillverkning av vaccin. Som vi kan använda för att skydda de äldre och immunsvaga (som kan riskera att dö av sådan bakterie-lunginflammation, som ibland blir en konsekvens av influensa). Så är det med de nya stammarna av influensa under "normala" år.

Men influensaviruset har sin arvsmassa uppdelad på tre olika molekyler, så om en människa, höna eller gris är infekterade av två influensavirus samtidigt kan de olika delarna av arvsmassan kombineras om med varandra, så man plötsligt får ett virus med en kombination av olika genvarianter som aldrig funnits förut. Om ett sådant virus börjar spridas är det inte bara lite förändrat, utan delar av det kan vara helt nya. Immuniteten mot tidigare års influensor hjälper då ännu mindre än mot ett influensavirus av i grunden samma sort, som "bara" muterat vidare. Det hände 1918 (spanska sjukan), 1957 (asiaten), 1968 (Hongkong-influensan) och 2009 (svininfluensan). Men när det nya influensaviruset en gång svept genom världen, så blir människor immuna även mot den "nya" varianten", och epidemierna ungefär lika allvarliga som vanligt igen.

Det nya coronaviruset (SARS-Cov2) muterar lite snabbare än de flesta andra virus, men inte alls lika snabbt som influensa. Det mest sannolika är därför att viruset kommer att ge livslång fullständig immunitet, men jag vill inte utesluta att det kan visa sig liksom influensa mutera så snabbt att immuniteten bara blir partiell, och att riskgrupper därför kan behöva vaccineras varje år mot "årets Cov2".

"Men", ropar nu en del läsare, "jag har sett en massa artiklar om att man kanske inte blir immun mot coronaviruset." Det beror i så fall på att de som skrivit artiklarna glömt sin immunologi, eller glömt tänka. Det finns nämligen ett legitimt skäl att misstänka att den del av immunförsvaret som yttrar sig i antikroppar inte aktiveras jättestarkt av coronavirus. (Deras ytproteiner sticker ut så lite från membranet att det kanske inte finns så mycket att bilda antikroppar mot.) Men förutom antikroppsdelen av immunförsvaret finns T-mördarceller och T-hjälparceller, och när det gäller försvar mot virus är de viktigare än antikropparna. T-mördarceller vandrar runt i kroppen och dödar virusinfekterade celler. Och T-hjälparcellerna ser till att till just ställen med mycket viruspartiklar rekrytera enorma arméer av fagocyter (ätarceller) som bokstavligt slukar viruspartiklarna. Visserligen hjälper antikropparna dessa fagocyter att äta virus med mycket större aptit. Men det är ändå förmågan att snabbt få mycket T-mördar- och T-hjälparceller mot viruset som är det avgörande för om man ska vara immun mot det. Och forskare som studerat patienter som tillfrisknat efter SARS ser att patienterna har en stark T-cellsimmunitet mot viruset flera år efter sjukdomen. Så allt talar för att infektion ger god immunitet mot coronavirus.

(Dessutom visar det sista att man inte får ett bra svar på frågan om immunitet av att mäta mängden antikroppar i blodet mot viruset efter infektionen. Vilket är ytterligare en sak som trasslar till frågan om testning, tolkning av provsvar och det meningsfulla i att hasta fram storskalig testning nu. Men det frågekomplexet återkommer jag till en annan dag.)
Vad den här texten utelämnar är att immunitet varar olika länge beroende på vilket virus man talar om. Andra coronavirus-stammar ger i regel 1-2 år immunitet, vilket säkert är en helt rimlig gissning för COVID-19. Sedan finns det andra virus där ingen immunitet som helst uppnås efter infektion, och andra där immunitet delvis uppnås på ett sätt som gör påföljande infektioner mindre allvarliga (eller mer allvarliga e.g. dengue). Det är betydligt mer av ett spektrum än vad som påstås här.

Börjar bli lätt tröttsamt med alla tvärsäkra uttalanden från svenska experter som helt strider mot akademiskt konsensus, internationellt så blir svaret från experter nästan uteslutande att vi helt enkelt inte vet, men att det finns goda skäl att misstänka att vi får immunitet.
Senast redigerad av Dynamik 2020-04-27 kl. 13:55.
Citera
2020-04-27, 13:53
Medlem
Citat:
Du är i förnekelse, det finns ingen lag som säger att " andra städer som nu öppnar upp" kommer att drabbas lika hårt. Så funkar inte viruspandemier.

Och större delen av lidandet är inte över, typ 15% av Stockholmarna är väl smittade? de fantasisiffror som förs fram är ju bara fantasier, som Giesecka ex dillade om.

Och hur funkar virusepidemier då?

Det kommer bli spännande att se hur smittspridning ser ut i de länder som öppnar upp. Vi vet inte. Från spanska sjukan vet vi att regioner som stängde ner pressade ner kurvan kraftigt men när man sen lättade på restriktionerna studsade den upp.

Kommer NZ stänga ner tills ett vaccin är på plats? Blir dyrt. Räcker med att en asymptomatisk smittbärare tar sig in i landet så är cirkusen igång igen.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Är toxic shock synonymt med cytokinstorm?

Läskigt att det även drabbat barn som testats negativt, enligt din tweet.

Jag lägger in den igen så ingen missar vad vi pratar om.

https://mobile.twitter.com/PICSociety/status/1254508725227982848?s=20
Nja, det vet jag inte men jag läste en rapport från en obduktion av ett spädbarn som hade dött i corona. Man såg bl.a. att blodet hade stelnat i ådrorna som vid ormbett.
Citera
Avslutad
Citat:

Hoppas du har rätt. Jag tror dock alla länder kommer tvingas genomlida smittan.

Jag skrev aldrig att större delen av lidandet var avklarat, däremot att en STÖRRE DEL av lidandet än i jämförbara länder.
Citera
2020-04-27, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Då du inte tar till dig några fakta alls så kan jag inte argumentera med dig mer. Vår utveckling är precis som italienarnas, enda skillnaden befolkningsmängden så våra tal ser mindre ut, då vi har mindre befolkning. Men det är ändå samma sak. Och befolkningssammansättningen vilket räddar lite grann, tillfälligt. Men inte stoppar utvecklingen. Du behöver helt enkelt läsa på mer. Läs t.ex. i mainstreammedia som talar om att vi nu är i linje med New yorks siffror. Det med gömma sig i pungen har det skrivits om i media från forskare.

Att bagatellisera som du gör med dödstal är som en reklampelare för FHM. Vet inte om du jobbar för dem men du skulle passa in, samma tugg.

Ja för dina agrument håller ju inte.. Så kan inte köpa de där snacket utan nån som helst tanke när man inte förstår sig på hur samhället funkar och hur virus funkar..

Lol ska du gå på massmedia i new york och ens nämna det till mig som en säker källa wow...med ett uttalande för vem då vilka studier? Du låter lätt köpt på information? Du bör nog kolla seriösare informations källor.

Oavsett om den sitter inte pungen eller anus så bygger mekanism på en latent återaktivering om så är fallet... och då kommer de inte hjälpa för nåt land om dom har den gömd i pungen eller anus å besöker det landet utan immunitet eller vaccin eller bromsmediciner då börjar allt om.

Jag förstår inte din logik. Du får komma med bättre förslag.

Nej jag bagatellisera inte dom, du har nog svårt för mått och volym märker jag och svårt att dra längre slutsatser än runda 1 av ett virus kopplat till ett globalt samhälle med bara virus i åtanke med dina valda förslag. Folk kommer få de här sen oavsett dina förslag. Om man inte börjar om i bondesamhället och kör helt lone wolf.
Senast redigerad av rawjudge 2020-04-27 kl. 13:56.
Citera
2020-04-27, 13:54
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Undrar vad Tegnell säger idag? Illa i USA, Belgien aj aj, I Sverige ligger vi kvar på platån, IVA ansträngt.
Tvätta händerna och håll avstånd.
Vi får också ett nytt rekord i antal döda. Det brukar komma på måndagar.
Citera
2020-04-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Vad den här texten utelämnar är att immunitet varar olika länge beroende på vilket virus man talar om. Andra coronavirus-stammar ger i regel 1-2 år immunitet, vilket säkert är en helt rimlig gissning för COVID-19. Sedan finns det andra virus där ingen immunitet som helst uppnås efter infektion, och andra där immunitet delvis uppnås på ett sätt som gör påföljande infektioner mindre allvarliga (eller mer allvarliga e.g. dengue). Det är betydligt mer av ett spektrum än vad som påstås här.

Det där med att denguefeber ger mer allvarliga symptom vid andra sjukdomstillfället är något kontroversiellt. Vissa menar att Seychellerna enkelt är den högre åldern hos den insjuknande som ger kraftigare symptom.
Citera
2020-04-27, 13:56
Medlem
C19 säger nu +24 döda
Folkhälsomyndigheten kan ha upp till runt 4 gånger mer men oftast runt 2 3 gånger mer än C19.
Så minst 48 klockan 14 00?
Citera
2020-04-27, 13:56
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Och hur funkar virusepidemier då?

Det kommer bli spännande att se hur smittspridning ser ut i de länder som öppnar upp. Vi vet inte. Från spanska sjukan vet vi att regioner som stängde ner pressade ner kurvan kraftigt men när man sen lättade på restriktionerna studsade den upp.

Kommer NZ stänga ner tills ett vaccin är på plats? Blir dyrt. Räcker med att en asymptomatisk smittbärare tar sig in i landet så är cirkusen igång igen.

Som sagts tidigare, det finns mängder med data , bara att söka.

Du säger det själv om Spanska sjukan, kurvorna " studsade upp igen" men, de fick aldrig de höga dödstal i jämförelse med de städer som tog lättare på smittan.

NZ är ju som en önation i en speciell sits, och med kontroll och smittsökning gär det ju hålla corona på mattan.
Citera
2020-04-27, 13:57
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Hoppas din dotter blir bra snart. Min sjukdomskänsla har försvunnit, den fanns bara där den första veckan. Sedan har jag mest varit snorig i flera veckor fast även det börjar lätta. Har dock lite lätt halsont som kommer och går. Inga problem med hosta eller andningen och kondisen är inte sämre än den var innan i alla fall. Värt att tillägga är att jag tillhör en riskgrupp med nedsatt hälsa. Därav min tanke om att om det skulle vara Corona det handlar om så skulle jag förmodligen avlidit vid det här laget eller åtminstone blivit supersjuk. Men man vet ju aldrig den här sjukdomen kan ju klippa en elitidrottsman jäkligt fort medans en gammal dam på 80 bast kan överleva.

Hörde att äldre bygger upp fler antikroppar än vad yngre gör då de har drabbats av COVID-19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in