2020-04-27, 13:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jo, det stämmer ju inte, min poäng är att många verkar sticka huvet i sanden och tror att " vi här i Stockholm drabbas som alla andra.." Fatta att det är fel.

Jag blandar inte korten, folk måste försöäka fatta hur läget är i jämförelse med likartade städer i Europa framförallt, de fletsa verkar inte vilja ta in det. Det är illa, fatta!

Jag vet att det är illa. Det är ändå fel att säga att det är lika illa som i NY.

Dom likartade städerna i europa kommer såklart inte vara skyddade när dom tvingas öppna upp igen, det kommer bli värre överallt innan det blir bättre igen. Sverige och framförallt Stockholm har ju åtminstone redan utstått en större del av lidandet än dom flesta andra europeiska städer.
Citera
2020-04-27, 13:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tänkte nog mest på wet markets. Det verkar ju sällan hända att virus hoppar från djur till människa i Europa, trots att vi har väldigt mycket djurhållning. Jag tror även att djurhållningsfrågan kommer att lösa sig på sikt, när västvärlden i allt större utsträckning lär övergå till köttsubstitut.

Jag vet inte om viltjakt är något större problem ur virussynpunkt, eftersom djuren dör innan man handskas med dem. Det finns ju virus som smittar från döda kroppar (typ Ebola) men det är nog värre att "umgås" med vilda djur under långa perioder.
Jaha, du tänkte så.

Vi kan inte styra över kinesernas benägenhet att knapra levande orm, men vi kan åtminstone göra oss oberoende av dem. Dvs mäka med att dra igen gränsen nästa gång de äter typ en hund som slickat på en orm som bitit en fladdermus. Det är i vilket fall osmakligt (pun intended) att ha livsviktig produktion i en kommunistisk stat som Kina. Inte minst då de även kan tänkas tappa lös virus från laboratorier.
Citera
2020-04-27, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det kan du tycka. Vittnesmål här om hur de behandlar sina gamla och sjuka:

https://theconservativetreehouse.com/2020/04/26/an-alarming-message-about-healthcare-and-covid-19-in-new-york-city/

Ja när man gör lockdown försent så blir det hemska saker man får lämna en del patienter att dö i korridorer osv. Därför bättre som NZ att stänga ner direkt.
Citera
2020-04-27, 13:43
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Tegnell är antingen feministregimens tråddocka eller en störd psykopat som styr Sverige åt fel håll.

Nya Zeeland har den korrekta strategin och kommer att utrota sars-cov2.
Nya Zeeland kommer att behålla gränsen och flygplatserna under kraftig restriktion för att hindra viruset från att komma in. När alla får vaccinet, kommer NZ att släppa restriktionerna på gränsen och flygplatserna. Mycket smart strategi.

Nya Zeeland berättar i dagens tidningar att de nu anser COVID-19 som utrotat och att de snart kan öppna upp igen. Dock har Nya Zeeland stora sociala problem som nog påverkar samhället lika stort som COVID-19 i framtiden.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag vet att det är illa. Det är ändå fel att säga att det är lika illa som i NY.

Dom likartade städerna i europa kommer såklart inte vara skyddade när dom tvingas öppna upp igen, det kommer bli värre överallt innan det blir bättre igen. Sverige och framförallt Stockholm har ju åtminstone redan utstått en större del av lidandet än dom flesta andra europeiska städer.
Det där ett mantra som alla Tegnellare tjatar om, allt beror på testning och smittspårning.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

Du är i förnekelse, det finns ingen lag som säger att " andra städer som nu öppnar upp" kommer att drabbas lika hårt. Så funkar inte viruspandemier.

Och större delen av lidandet är inte över, typ 15% av Stockholmarna är väl smittade? de fantasisiffror som förs fram är ju bara fantasier, som Giesecka ex dillade om.
Citera
2020-04-27, 13:44
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag tror inte ens vi har sett hur corona är i Sverige än. Jag tror vi kommer få se stora ökningar om en vecka eller två som beror på att FHM har stått och sagt att det ser ljust ut vilket gjort att folk rört sig mer ute.

Att röra sig ute är ingen problem det är att röra sig inne som är problemet. Jag har rört mig 2 mil ute de senaste 4 dagarna och mött enormt många där ute.
Men jag har även rört mig i snitt i 3 affärer per dag och det är där faran finns och faran beror nog i första hand på betalterminalernas knappsatser, och handtag stolar man drar i på krogen etc.
Konsekvent med savetter, handsprit tvätta sig när man kommit hem. Tvätta kläder vantar mössor.

Andras luft bör man undvika inget snicke snack med grannar och 5 meters skyddsavstånd om det går. Annars kortast möjliga tid vid kortare avstånd.

Vi ser en utslagning av mindre renliga, dumma, utelämnade och väldigt nonchalanta.
Citera
2020-04-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jaha, du tänkte så.

Vi kan inte styra över kinesernas benägenhet att knapra levande orm, men vi kan åtminstone göra oss oberoende av dem. Dvs mäka med att dra igen gränsen nästa gång de äter typ en hund som slickat på en orm som bitit en fladdermus. Det är i vilket fall osmakligt (pun intended) att ha livsviktig produktion i en kommunistisk stat som Kina. Inte minst då de även kan tänkas tappa lös virus från laboratorier.
Där håller jag med dig till 100%.
Citera
2020-04-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Undrar vad Tegnell säger idag? Illa i USA, Belgien aj aj, I Sverige ligger vi kvar på platån, IVA ansträngt.
Tvätta händerna och håll avstånd.

Har han någonsin sagt något annat?

Gissar vi även kommer få höra "dödsfallen innehåller en del eftersläpningar" "Iva har fortsatt kapacitet" "Jobbigt för sjukvården i stockholm" och "medelvärdet senaste veckorna visar en stabil kurva".

Nämna att mer än dubbelt så många stockholmare just nu dör än vanliga veckor, att iva har kapacitet eftersom dem skickar folk att dö istället kommer han inte nämna.
Senast redigerad av norrlandskille88 2020-04-27 kl. 13:48.
Citera
2020-04-27, 13:46
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Iva ökat drastiskt.

Bullshit !

-49 igår !
-52 idag !

Uppdaterat kl 13:05

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=corona-widget&utm_term=d6#norway
Citera
2020-04-27, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nejdå! Detta är hyperinflammation aka Cytokinstorm som man också ser hos vuxna. Eller snarare det man påstår inte skulle uppträda hos barn.

Är toxic shock synonymt med cytokinstorm?

Läskigt att det även drabbat barn som testats negativt, enligt din tweet.

Jag lägger in den igen så ingen missar vad vi pratar om.

https://mobile.twitter.com/PICSociety/status/1254508725227982848?s=20
Citera
2020-04-27, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu jämförde han inte Sverige med New York utan Stockholm. I New York ligger den på 1,1 per miljon invånare. I Stockholms län ligger den väl runt 0,6 per miljon. Det är bara drygt hälften. Men Sverige närmar sig.

Men visst är det bra att ta smällen direkt. Hellre bli överkörd av lastbilen idag än att kanske bli det om ett halvår.
Det Ferguson gör är ohederligt och han gör det för att hans poäng skulle falla annars. Han jämför staTen New York med staDen Stockholm. Han jämför äpplen och päron.

Om han vill jämföra med staTen New York så är det mycket mer rättvisande att ha hela Sverige på andra sidan jämförelsen. Enskilda stater i USA är som länder i Europa.

Om han istället vill jämföra dödligheten i hotspots, ja då är det rätt att jämföra med Stockholm. Men då ska han istället jämföra Stockholm med staDen New York City. Vilket han inte gör, för New York City har det mycket värre än både staDen Stockholm och staTen New York. Han måste blanda äpplen och päron för att ens komma nära. Han måste ta det sämsta urvalet för Sveriges del (Stockholm) och det bästa urvalet för New York's del, och ändå är New York sämre.

Det här är en forskare som gick all in på vad han trodde på i det läget som var (vilket är helt rätt, man ska göra det man tror på) och som fick med sig hela amerikanska och brittiska regeringarna på lockdown. Nu visar det sig att det kanske inte gav så mycket som man hoppades på och att det inte blev så illa som man trodde utan lockdown, medan ekonomin tagit enorm skada för de som stängt ner. Ferguson är anledningen till det. Klart han försöker rädda sitt anseende lite genom att försöka skarva med jämförelserna.
Senast redigerad av zorigo 2020-04-27 kl. 14:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in