2020-04-27, 09:37
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Utan tvekan.

Jag ställer mig försiktigt men klart skeptisk, till Sydkoreas officiella uppgifter om att Kim är vid liv och fullt frisk.

Det må mycket väl vara så, men, VAD Sydkoreas chefsrådgivare de facto grundar uttalandet på är jag mycket nyfiken på.

Om direktkontakt förekommit mellan honom och Kim eller hans närmaste eller annan i ledningen, framgår ej. Om direktkontakt förekommit och en överrenskommelse träffats, att inte delge något mer än så, vore det naivt av SK att inte kräva att åtminstone få en förklaring till varför Kim inte var närvarande vid farfars firande.
Det är ju, det för tillfället, mest väsentliga i sammanhanget.

Om SK fått en acceptabel förklaring men gått med på att inte offentliggöra detaljer, så är det helt ok, men det är inte ok, av trovärdighetsskäl att inte säga att så är fallet.

Om inte direktkontakt förekommit, grundar man uppfattningen på annan information. Om den grundas på underrättellseinfo, ställer jag mig ytterligare mer tveksam, då jag vet att uppfattningen hos analytikerna där, inte entydigt är av den uppfattningen, eller i vart fall har ett flertal frågetecken som fortfarande kräver svar.

Upplysningsvis är de tidigare (under OS tex) så direkta och ”vänliga” linjerna för dialog och ömsesidig kommunikation, nersläckta.

Jag är fortsatt skeptisk,

”Something Fishy is going on”

Det borde ju stå SK fritt att förklara vad de grundar sin uppfattning på.

Den enda anledning jag kan ens komma i närheten av när det gäller KJU:s frånvaro den 15 april är att han har något slags dagordning att montera ned personkulten kring farfar och fadern. Han har ju hitintills inte gjort sig själv delaktig i den och jag har noterat att han inte går omkring med den obligatoriska nålen, så det kan ju inte uteslutas att han eventuellt finner den antingen motbjudande eller möjligen opraktisk/omodern. Samtidigt är ju familjen Kim beroende av sin ”kungliga/gudomliga” status för sin maktställning i samhället. Därför är det svårt förena med en vilja att ändra på detta.
Citera
2020-04-27, 09:42
Medlem
Kinas utrikesministerium meddelar idag:

”Vi har inga uppgifter eller någon information om Nordkoreas ledare Kim Jong-Un”

Hur hög trovärdighet tillmäter Du detta meddelande?

Skalan är 0-10
Citera
2020-04-27, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det borde ju stå SK fritt att förklara vad de grundar sin uppfattning på.

Den enda anledning jag kan ens komma i närheten av när det gäller KJU:s frånvaro den 15 april är att han har något slags dagordning att montera ned personkulten kring farfar och fadern. Han har ju hitintills inte gjort sig själv delaktig i den och jag har noterat att han inte går omkring med den obligatoriska nålen, så det kan ju inte uteslutas att han eventuellt finner den antingen motbjudande eller möjligen opraktisk/omodern. Samtidigt är ju familjen Kim beroende av sin ”kungliga/gudomliga” status för sin maktställning i samhället. Därför är det svårt förena med en vilja att ändra på detta.

Det är inte alls otänkbart.

Men, då måste han ha en mycket omfattande MASTERPLAN bakom detta.

1. Stora genomgripande reformer
2. Ett närmande den internationella ekonomin
3. En demokratiseringsprocess där också de MR står på agendan
4. Inleda ett samarbete för infrastrukturell och agrikulturell utveckling med SK
Senast redigerad av LEMMOR 2020-04-27 kl. 09:53.
Citera
2020-04-27, 09:50
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Någon med kunskap, kännedom: vad innebär det att Kina flyttar trupper till Nordkoreas gräns? Vill veta, kan någon förklara vad som kan vara på gång eller vad det innebär politiskt? Läste att detta drag (om det är sant) medför att USA och Sydkorea kommer att agera.

Han är inte död.

15-20 miljoner flyktingar vid en eventuell kollaps av NK.
Man kan såklart argumentera för att NK redan har kollapsat.
Så det är väl snarare ifall om makten imploderar som jag menar med kollaps.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2020-04-27 kl. 09:56.
Citera
2020-04-27, 11:28
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Kinas utrikesministerium meddelar idag:

”Vi har inga uppgifter eller någon information om Nordkoreas ledare Kim Jong-Un”

Hur hög trovärdighet tillmäter Du detta meddelande?

Skalan är 0-10

Ingen information alls?? Dom har ju någon sånär kontakt i vanliga fall. Felöversättning eller antyds det något? NK borde väll iaf faxa för att säga att allt är som vanligt??
Citera
2020-04-27, 11:31
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Det är inte alls otänkbart.

Men, då måste han ha en mycket omfattande MASTERPLAN bakom detta.

1. Stora genomgripande reformer
2. Ett närmande den internationella ekonomin
3. En demokratiseringsprocess där också de MR står på agendan
4. Inleda ett samarbete för infrastrukturell och agrikulturell utveckling med SK

Ja vill Kim ha Armén emot sig så...
Citera
2020-04-27, 12:13
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
15-20 miljoner flyktingar vid en eventuell kollaps av NK.
Man kan såklart argumentera för att NK redan har kollapsat.
Så det är väl snarare ifall om makten imploderar som jag menar med kollaps.

Kommer aldrig att tillåtas.

Kina och SK kommer att stoppa flyktingströmmarna .
Citera
2020-04-27, 12:19
Medlem
Tsarevitjs avatar
Att Kim Jong Un inte deltog i farfars födelsedag visar att något allvarligt har hänt. För en nordkoreansk ledare är det otänkbart att utebli från denna ceremoni. För varje dag som går utan att Kim visar sig ökar sannolikheten för att han är allvarligt sjuk. Eftersom hela världen nu spekulerar om hans tillstånd, hade det varit lämpligt för honom att visa upp sig och på så vis dementera ryktena. Eftersom detta inte sker och han fortsätter vara frånvarande, tyder det på att han är sjuk eller möjligen döende. Det ligger både i Kinas och Sydkoreas intresse att stabiliteten på Koreahalvön inte rubbas. Därför kommer man med lugnande uttalanden trots att situationen kan vara allvarlig.
Citera
2020-04-27, 12:28
Medlem
Draken55s avatar
Ja, nåt skumt har ju hänt med Kim Jong Plong...

Kan detta bli en möjlighet till att utrota en av de mest perversa statsbildningen i historien?
Citera
2020-04-27, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Ingen information alls?? Dom har ju någon sånär kontakt i vanliga fall. Felöversättning eller antyds det något? NK borde väll iaf faxa för att säga att allt är som vanligt??

Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Ja vill Kim ha Armén emot sig så...

Noll info från officiellt Kinesiskt håll.

Mängder av andra uppgifter som vi sett de senaste dagarna, men som sagt inga officiella.

———

Kim har med största sannolikhet redan 70-75% av armen emot sig.

Eliten - toppmilitärerna - priviligierade tjänster med god tillgång på mat och förnödenheter som håller motivationen uppe undantagna.

Tillgången på mat och livskvaliteten totalt sett, för den stora massan inom armen är redan på en riskabelt låg nivå vad gäller moral och motivation. Uthålligheten lär inte vara särskilt stor. Hungriga lågmotiverade soldater är dåliga soldater och det spelar ingen roll att dom är Nordkoreanska ”gåsmarschare” som är hjärntvättade och
kadaverdisciplinerade samt rädda för represalier sedan födseln.

Napoleons devis, ”en armé marscherar och strider på sina magar och inte på tyranni och tomma floskler”, är nog i allra högsta grad applicerbar på den Nordkoreanska armén idag.

Risken för en motivationskollaps hos fotsoldaten är med största sannolikhet överhängande, Nordkoreas armé må mönstra stora antal på pappret, men den får nog anses som kraftigt överskattad vid ett skarpt läge.
Senast redigerad av LEMMOR 2020-04-27 kl. 13:22.
Citera
2020-04-27, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarevitj
Att Kim Jong Un inte deltog i farfars födelsedag visar att något allvarligt har hänt. För en nordkoreansk ledare är det otänkbart att utebli från denna ceremoni. För varje dag som går utan att Kim visar sig ökar sannolikheten för att han är allvarligt sjuk. Eftersom hela världen nu spekulerar om hans tillstånd, hade det varit lämpligt för honom att visa upp sig och på så vis dementera ryktena. Eftersom detta inte sker och han fortsätter vara frånvarande, tyder det på att han är sjuk eller möjligen döende. Det ligger både i Kinas och Sydkoreas intresse att stabiliteten på Koreahalvön inte rubbas. Därför kommer man med lugnande uttalanden trots att situationen kan vara allvarlig.

Sannolikheten för ovanstående är stor.

Eftersom man inte vill ha 20-25 miljoner flyktingar i knät, vare sig i Kina eller SK och det faktum att kärnvapen och andra WMD:s helt skulle vara på drift och utan kontroll, vill man ingjuta lugn.

Detta är förvisso helt förståeligt eftersom diplomatin är extremt svag i regionen för tillfället och en kollaps eller maktkamp i Nordkorea som spårar ur, skulle tvinga SK- USA OCH Kina att agera.

Då ingen idag med säkerhet kan förutse hur agerandet kommer att se ut från någons sida, är situationen EXTREMT farlig.

Katastroferna i Afghanistan och Iraq kommer att kunna liknas vid en förmiddag i söndagsskolan som jämförelse.

Om Kina och SK stänger eller helt stoppar flyktingar vid gränserna vid en massflykt eller att ett krigsutbrott blir verklighet, kommer den humanitära katastrofen bli den största vi någonsin skådat.
Senast redigerad av LEMMOR 2020-04-27 kl. 13:54.
Citera
2020-04-27, 13:54
Medlem
Kumabjorns avatar
Finns det några indikationer på att USA, Sydkorea, Kina och eventuellt Japan har försökt driva tyst diplomati? Har ställt frågan till några gamla kompisar i japanska UD men får undvikande svar. Tänker på att det väl inte enbart är Kim som varit osynlig, samma gäller väl för Steve Biegun såvitt jag kan bedöma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in