2020-04-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Säkert alldeles riktigt den hundföraren. Tack!
Hade fel i att han skulle varit på plats, men han var oerhört kritisk till att hundsök ej utfördes (eller avbröts).
Minns bara att han inte var nådig mot spaningsledningen! LW kunde i princip ha hittats inom 12 h!

Det avbröts, I am sure.
Citera
2020-04-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Japp.
Det handlar om 2 olika hundar med ägare resp förare.
Polisekipaget med förare avbröts med att det inte skulle sökas där.
Då befann de sig bara några meter från LW.
Det har stått att läsa om på säker plats men tro inte att jag minns var,
kan ha varit i en tidning till och med!
Är 100 % säker på det.

Japp. Jag är också 100 på det också. Jag fick leta ordentligt för att hitta igen den tidningsartikeln, men fann den (då) och länkade den i tråden.

Det var själva hundföraren som beskrev situationen. Därefter uttalade sig en enhetschef över läget och då var det hens berättelse som blev gällande. Hen var nog inte på platsen.
Citera
2020-04-26, 23:06
Medlem
Citat:
Det avbröts, I am sure.

Om söket avbröts så skulle det stå i fupen. Faktiskt. Och det gör det inte. Husrannsakan avbröts, men nån hundinsats avbröts inte enligt fupen såvitt jag kan läsa mig till. Att hänvisa till artiklar där journalister ibland faktiskt får saker om bakfoten är inte direkt tillförlitligt.

Men jobba på med trådsanningarna.
Citera
2020-04-26, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Citerar mig själv.

Lena kan ha sparat lösenordet på one.com så det redan är ifyllt på hennes dator/mobil och då är det bara att logga in. Antingen har SD varit i bostaden (minns att dörren stod öppen) och läst direkt på hennes dator, eller så har han fjärrstyrt hennes dator. Om han inte hade lösenordet själv. Han har ju gått in och läst HDs mail också för att hålla koll på henne, så han är verkligen inte främmande för att bryta sig in i andras privatliv.

Det stämmer.
Det har han och / eller LW själva berättat i mail och jag tror förhör, att de hade tillgång till
varandras lösenord under minst "en period" och det hade gällt det mesta av enheter.
Att han gjort samma med HD är ju att vänta.
Citera
2020-04-26, 23:08
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Blev jag också. Det står mer och mer klart ju längre man kommer i serien på Youtube.

Har nyss lyssnat klart på del 15, där N*oa vittnar. Han säger bl.a "... ursäkta om jag säger det, men jag har alltid tyckt att han är skum. Han har den där psykopat looken. Flinet..."

Samt massor med annat. Särskilt morgonen då Lena var borta och samtalet med SD på morgonen etc etc. SD som inte ens frågade varför N ringde kl 7 på morgonen.

N berättar också hur JG har ränt omkring till alla geocachar och snackat skit om Lena. Riktigt fula saker. Förtal. Inte konstigt att han avskyr även JG.

Ja, även om man varit säker innan så har verkligen FUP och rättegången stärkt det man tror.

Har pratat med Örebro idag och fick klart för mig att SD numera är paria i de flesta kretsar.

De som har känt honom länge och väl, tror uppenbarligen precis som Polisen, Åklagaren och många av oss här - att han är skyldig.

Misstänker att många känner detsamma för HD och JG med, när de väl läst på på om fallet.

#TeamÅsaHiding

En bild säger mer än 1000 ord...
https://forumbilder.com/i/ro6E
Citera
2020-04-26, 23:09
Medlem
Citat:
Om söket avbröts så skulle det stå i fupen. Faktiskt. Och det gör det inte.

Någonstans har jag läst någon delaktig polisman som beklagat att det blev avbrutet.
Om det var föraren själv eller annan med insyn som pratade med en journalist.
Om det blev avbrutet kan ju ÅH tycka att det inte existerat?
Ska verkligen försöka leta reda på det.
Citera
2020-04-26, 23:09
Medlem
Citat:
Jag förstår inte vad tors och fred innan har att göra med att dom pingade mordnatten faktiskt. Nu kan jag inte ärendet utantill och frågar istället dig än att leta och ev bara tro.

Ja, läsrapporten minns jag. Han hade inte sett den innan han var på förhör hos polisen den gången i november om jag minns rätt. Det innebär att mobilen slagits på för att läsa meddelandet.
Kan SD tagit risken att behålla mobilen - och gömt den för en tid?

Egentligen så fattade du väl att det va efter mordet å inte före som gällde.
Någon har i alla fall slagit på den.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VzR16/polisen-har-lokaliserat-lenas-telefon-till-naromradet

Publicerad: fre 18 maj 2018
Uppdaterad: tis 22 maj 2018
Citat:
Hundpatruller har letat under hela fredagen efter dels mobilen och dels andra saker som kan knytas till 45-åriga Lena Wesström.

Alldeles intill bostaden i villaidyllen där Lena senast sågs ligger ett stort skogsområde. Det är främst där polisen har koncentrerat sina sökinsatser.

Under fredagseftermiddagen utökades avspärrningen ytterligare kring Lenas hus.

Polisen vill inte berätta vad den åtgärden beror på.
Citera
2020-04-26, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Japp. Jag är också 100 på det också. Jag fick leta ordentligt för att hitta igen den tidningsartikeln, men fann den (då) och länkade den i tråden.

Det var själva hundföraren som beskrev situationen. Därefter uttalade sig en enhetschef över läget och då var det hens berättelse som blev gällande. Hen var nog inte på platsen.

JAPP! Tack!
Jag minns nämligen att hundföraren själv beklagade att han blev avbruten och kunde inte annat göra än att bryta, omedveten om hur nära målet de befann sig.
Har du länken tillgänglig, annars får jag leta.
Citera
2020-04-26, 23:12
Medlem
Citat:
Någonstans har jag läst någon delaktig polisman som beklagat att det blev avbrutet.
Om det var föraren själv eller annan med insyn som pratade med en journalist.
Om det blev avbrutet kan ju ÅH tycka att det inte existerat?
Ska verkligen försöka leta reda på det.
Jag vet att en polis beklagade att HUSRANNSAKAN blev avbruten och man beordrades att avsluta. Men nån hundinsats har jag inte hört något om. Däremot sökte de runt Lenas hus, inne i huset och cirka 100 meter runt om huset. Inte längre än så. Men det blev inte avbrutet.
Citera
2020-04-26, 23:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Eftersom utredningen påstår att sista gången den hördes av va 01.41 mordnatten
så blir det ju lite extra intressant hur dom kunde pinga mobilen
Torsdagkväll eller möjligen Fredag i Vivallaskogen.

Dessutom har den skickat en läsrapport till NWs mobil som svar på
det sms som han skickade till LWs mobil på Tisdag morgon.

Det är så klart något som inte stämmer, frågan är vad.
Är man det allra lilla minsta konspiratorisk skulle man gissa på att
mobilen har försvunnit ur utredningen på grund av att den
pingades innan SD å HD hunnit hem.
Det är konstigt att forensikern inte kan ta reda på när läsrapporten skickades.
Citat:
Jag förstår inte vad tors och fred innan har att göra med att dom pingade mordnatten faktiskt. Nu kan jag inte ärendet utantill och frågar istället dig än att leta och ev bara tro.

Ja, läsrapporten minns jag. Han hade inte sett den innan han var på förhör hos polisen den gången i november om jag minns rätt. Det innebär att mobilen slagits på för att läsa meddelandet.
Kan SD tagit risken att behålla mobilen - och gömt den för en tid?
Citera
2020-04-26, 23:15
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack!
Så var det!
Jag har nu i en handfull inlägg försökt få hatkontona SonyaStolt resp Picasso2 att lugna ned sig och sluta bete sig som inkvisitorer.
De biter sig fast i FUP och de inser inte att det inte har legat i åkl Åsa Hidings intresse att låta kritiska poliser (som hundföraren MR) komma till tals i FUP.
Så var det. Dessutom inför öppen ridå i riksmedia innan Bo Bergman satte munkavle på dom bångstyriga poliserna.
Dom mycket uppseendeväckande misstagen att inte hitta Lenas sargade kropp endast ett stenkast bort bör utredas.

PUBLICERAD: MÅN 21 MAJ 2018
Den döda kvinna som polisen misstänker är Lena Wesström hittades drygt 100 meter från bostaden där hon försvann.
Flera personer i området som Aftonbladet talat med har frågat sig hur det kunde ta fem dagar att hitta kroppen.

Och även polisen är självkritisk.
– Hon borde ha hittats tidigare, säger Mats Rupla på polisens hundverksamhet i regionen till NA.

Det var under tisdagsmorgonen som 45-åriga Lena Wesström anmäldes försvunnen. Polisen misstänkte att hon blivit utsatt för ett brott och man inledde en förundersökning gällande människorov.

Sedan vidtog ett omfattande sökarbete.
Men trots att hundpatruller deltog i insatsen hittade polisen aldrig något. I stället dröjde det fem dagar innan kroppen hittades av privatpersoner bakom ett bullerplank i ett grönområde, alldeles i närheten av Lena Wesströms hus.

Många boende i kvarteret som Aftonbladet talat med har ställt sig frågande till hur det kunde ta så lång tid.

– Man undrar om hon legat där hela tiden. Här har det ju varit massa poliser. Har de inte varit där uppe och tittat? frågar sig Anita Karlsson, som bor i samma villaområde som Lena Wesström.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l10rAM/polischef-hon-borde-ha-hittats-tidigare
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-26 kl. 23:18.
Citera
2020-04-26, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Egentligen så fattade du väl att det va efter mordet å inte före som gällde.
Någon har i alla fall slagit på den.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5VzR16/polisen-har-lokaliserat-lenas-telefon-till-naromradet

Publicerad: fre 18 maj 2018
Uppdaterad: tis 22 maj 2018
Där står inte något om att den pingats de dagarna du nämner, de säger att man lokaliserat mobilen till närområdet. Och jag tror de menar den senaste pingningen. Dvs på mordnatten. Efter 01.41 natten till tisdag har de inte pingat den mer. Det var sista gången. Och det var på Halmar Bergmans väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in