Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
"Vara öppna"? Alltså, de måste ju vara öppna för personalen som arbetar där. Och jag har redan förklarat flera gånger, varför a) det finns så många personal på varje boende, b) personalen inte har den kompetens som krävs vid en pandemi och c) varför utformningen av äldreboenden i Sverige inte gör dem avsedda för vård av patienter med smittsamma sjukdomar, eller för att förhindra att en mycket smittsam sjukdom sprids mellan boende och personal, eller mellan personal respektive mellan boende.
Ett äldreboende är mera som ett mycket personaltätt hotell, än som ett akutsjukhus - förstår du då? Bara med mycket känsligare och skörare boende än den genomsnittliga hotellgästen. Och det finns anledningar till att hotellen är stängda världen över... Att stänga äldreboendena går som sagt inte, för det skulle inte vara någon lösning om barnen eller barnbarnen tog hem sina äldre heller. Det skulle bara göra att de smittades av barnen och barnbarnen i hemmet, eftersom dessa också skulle verka ute i samhället (precis som personalen på boendena).
Det var det här jag reagerade på:
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Vi har varit igenom det här så många gånger nu, men jag får väl upprepa det igen. Det GÅR inte att skydda människorna på olika typer av boenden (inte bara äldreboenden), om man inte bromsar smittan i hela samhället. Eftersom boendena är en del av samhället. De kräver av nödvändighet mycket personal - som var och en har sin egen umgängeskrets på fritiden, samt att de handlar, åker kommunalt, kanske går på restaurang... Eftersom boendena måste vara bemannade 24/7/365, och eftersom det handlar om ett fysiskt tungt arbete där majoriteten är kvinnor - vilket betyder att det alltid är många som arbetar deltid (frivilligt val eller deltidssjukskrivning), och många som är föräldralediga eller sjukskrivna (även i vanliga fall), vilket kräver massor av fast anställda, vikarier, och timvikarier på varje boende.
Hur skulle man under de omständigheterna kunna hindra smittan att komma in på boendena, om den härjar fritt i samhället utanför? Man kan ju inte göra om ett boende till ett sterillabb, låsa in personalen tillsammans med de boende under långa tider, och klä upp dem i rymddräkter inklusive avancerade andningsmasker, som hindrar dem både från att andas in och andas ut smittämnen...
Det var ett medvetet val från Tegnells sida att offra våra äldre, fysiskt och psykiskt sjuka, samt fysiskt och mentalt funktionshindrade. Antingen det, eller så är han dum i hela huvudet och helt inkompetent. Det finns bara dom två alternativen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Dagens bästa inlägg! Håller med 100% 🌹
Naturligtvis måste de vara öppna för äldre, det var aldrig under diskussion, men uppenbarligen måste de även hållas öppna för smitta. Det senare är vad jag reagerade mot.