2020-04-26, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Jag tycker det är nödvändigt att sätta lite extra resurser till pappersarbetet för att få något sånär koll på hur kurvan ser ut. Både den enorma eftersläpningen och icke-rapporteringen under helgen ställer till det.Hade trott att de skulle ha bättre koll såhär långt in i pandemin. Denna veckan har antalet fall pendlat mellan 4-167 döda/dag.

Hur svårt är det kan det vara att rapportera in positiva tester/döda varje dag? Kan ju inte kräva en enorm byråkratiapparat(eller?)?

Men att du vet hur kurvan ser ut påverkar ju egentligen ingenting och du kan ju ändå inte göra något (om du inte har möjlighet att bosätta dig i ett annat land, har du det så tveka inte!). Går ju inte att verifiera siffrorna på något sätt, dom kan ju hitta på vadsomhelst i princip. Även om 300 dör om dagen kommer det vara samma press konf som vanligt, journalisterna vågar inte fråga något obehagligt och Ankan drar ur sig något om att det går åt rätt håll. Dag ut och dag in. ad infinitum.
Citera
2020-04-26, 17:32
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ja vem vet. De skickade alltså ett ambulansflyg just för han. Efter han vägrats vård i Sverige. Om det hade varit just probs med andning så tror man väl inte svensk sjukvård hade prioriterat bort honom. Vi är inte i det läget ännu som det verkar att man prioriterar bort folk.

Då har du inte läst artikeln från DN som finns på länk i denna tråd. De prioriterar ganska friskt på NKS med morfinsprutan så jag kan absolut tänka mig att turken inte hade fått någon hjälp. Imponerad av hans barn som tar hand om sin pappa och vill hans bästa.
Citera
2020-04-26, 17:33
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Därför att personen som postar breven är ledig på helgerna

ganska sjukt men helt sant
Citera
2020-04-26, 17:34
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Coronakrisen får självklart politiska konsekvenser och på nåt sjukt sätt är jag glad för regeringens haveri och samhällets. De sista naiva tomtarna kanske vaknar nu. Äntligen.

God morgon, Svensson... Du har betalat över 50% skatt i åratal, och dina päron har betalat i decennier, men när du behöver staten som mest är den som mest impotent.

Du kan inte vänta dig sjukvård, ledning och skydd.

Det finnas ingen svensk coronastrategi, det finns ingen övergripande vilja att rädda liv.

Jag har svårt att förstå den inställningen. Vill du verkligen att det ska gå dåligt för våra riskgrupper?
Är det verkligen ett pris du är beredd att betala för att din ideologi (vilken den nu än är) ska få en skjuts?
Senast redigerad av FrankIsBack 2020-04-26 kl. 17:37.
Citera
2020-04-26, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.youtube.com/watch?v=2bI5pQGXl2o

Lite kul att FHM har köpt reklamspace på Youtube. På alla videos om corona från andra länder, så har de hängt på en länk till sin egen information. Verkar inte som att de gillar, att vi svenskar är språkkunniga och kan hitta information någon annanstans!

Vad blir nästa steg... Kanske inhemskt internet, som Kina? Får inte access till vilka utländska sajter som helst, för där finns massa hemsk utländsk "propaganda" om Corona? Nä fy nu var jag hemsk..
Citera
2020-04-26, 17:37
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Tack för ditt svar, förstår det känns tungt och att det finns orosmoln hela tiden.

Det känns oroande kring hur man hanterar misstänkta fall. Tycker i vissa fall att man är dålig på att testa. Jag arbetar i vanliga fall med något annat, men har även erfarenhet sedan tidigare inom sjukvård och jobbar därför nu igen i vårdyrket åtminstone ett tag till. Om en boende eller personal på en avdelning insjuknar så tycker man ju att det på något vis ska smittspåras - dvs testa alla övriga boenden samt personalgruppen på den avdelningen. Det hinner gå för långt och för många hinner bli smittade innan det händer något. Man agerar alldeles för långsamt och är för dåliga på information och återkoppling om saker och ting. Jag vet att en stor del av personalen är väldigt kunniga och själva kommit med en massa idéer kring hur man ska hantera situationen, ligga steget före osv, men de kallas bara för "oroliga" och "rädda" av cheferna.
Citera
2020-04-26, 17:39
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Då har du inte läst artikeln från DN som finns på länk i denna tråd. De prioriterar ganska friskt på NKS med morfinsprutan så jag kan absolut tänka mig att turken inte hade fått någon hjälp. Imponerad av hans barn som tar hand om sin pappa och vill hans bästa.

Men det vore extremt. Han är 47! I så fall är vi redan långt värre än både Italien som Spanien. Tror inte på det. Men sant. Jo att ha anhöriga som bryr sig om den och skriker åt ens vägnar. Det gör ofta susen. I denna grad att det blev ett helt jävla ambulansflyg alltså.
Citera
2020-04-26, 17:40
Medlem
FrankIsBacks avatar
Hur kommer det sig att inga dödsfall är rapporterade från Spanien, Italien, Frankrike eller Storbritannien?
Citera
2020-04-26, 17:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
"Vara öppna"? Alltså, de måste ju vara öppna för personalen som arbetar där. Och jag har redan förklarat flera gånger, varför a) det finns så många personal på varje boende, b) personalen inte har den kompetens som krävs vid en pandemi och c) varför utformningen av äldreboenden i Sverige inte gör dem avsedda för vård av patienter med smittsamma sjukdomar, eller för att förhindra att en mycket smittsam sjukdom sprids mellan boende och personal, eller mellan personal respektive mellan boende.

Ett äldreboende är mera som ett mycket personaltätt hotell, än som ett akutsjukhus - förstår du då? Bara med mycket känsligare och skörare boende än den genomsnittliga hotellgästen. Och det finns anledningar till att hotellen är stängda världen över... Att stänga äldreboendena går som sagt inte, för det skulle inte vara någon lösning om barnen eller barnbarnen tog hem sina äldre heller. Det skulle bara göra att de smittades av barnen och barnbarnen i hemmet, eftersom dessa också skulle verka ute i samhället (precis som personalen på boendena).
Det var det här jag reagerade på:

Citat:
Vi har varit igenom det här så många gånger nu, men jag får väl upprepa det igen. Det GÅR inte att skydda människorna på olika typer av boenden (inte bara äldreboenden), om man inte bromsar smittan i hela samhället. Eftersom boendena är en del av samhället. De kräver av nödvändighet mycket personal - som var och en har sin egen umgängeskrets på fritiden, samt att de handlar, åker kommunalt, kanske går på restaurang... Eftersom boendena måste vara bemannade 24/7/365, och eftersom det handlar om ett fysiskt tungt arbete där majoriteten är kvinnor - vilket betyder att det alltid är många som arbetar deltid (frivilligt val eller deltidssjukskrivning), och många som är föräldralediga eller sjukskrivna (även i vanliga fall), vilket kräver massor av fast anställda, vikarier, och timvikarier på varje boende.

Hur skulle man under de omständigheterna kunna hindra smittan att komma in på boendena, om den härjar fritt i samhället utanför? Man kan ju inte göra om ett boende till ett sterillabb, låsa in personalen tillsammans med de boende under långa tider, och klä upp dem i rymddräkter inklusive avancerade andningsmasker, som hindrar dem både från att andas in och andas ut smittämnen...

Det var ett medvetet val från Tegnells sida att offra våra äldre, fysiskt och psykiskt sjuka, samt fysiskt och mentalt funktionshindrade. Antingen det, eller så är han dum i hela huvudet och helt inkompetent. Det finns bara dom två alternativen.

Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Dagens bästa inlägg! Håller med 100% 🌹

Naturligtvis måste de vara öppna för äldre, det var aldrig under diskussion, men uppenbarligen måste de även hållas öppna för smitta. Det senare är vad jag reagerade mot.
Citera
2020-04-26, 17:42
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Någon som kan förklara varför det är så förbannat svårt att rapportera fall/dödsfall på helger?

"Skatteverket registrerar dödsfallet så snart ett dödsbevis har kommit in från läkare eller sjukhus, eller när Skatteverket har beslutat om dödförklaring

Det tar normalt någon dag för uppgiften att registreras hos Skatteverket." *

Förmodligen prioriterar "läkare eller sjukhus" ner detta, speciellt i besvärliga fall med okänd/flera identiteter.

Man hade problem med detta redan innan pandemin satte fart **.

Källor:
* https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/dodsfalletregistreras.4.76a43be412206334b898000186 11.html
** https://sverigesradio.se/artikel/7365573
Citera
2020-04-26, 17:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag önskar så att Sveriges strategi ska visa sig vara framgångsrik. Det hade varit fantastiskt skönt för våra riskgrupper om den där jävla kurvan kunde börja vika av neråt snart, som en följd av en viss folkimmunitet utan att vi fullständigt slagit sönder vår ekonomi.

Jag trodde att flockimmunitet innebar att de immuna skyddade de som ej var immuna. Tyvärr har jag fått lära mig i tråden och av Tegnell att riskgrupper och äldre inte kommer att vara skyddade, de får vänta på ett vaccin i värsta fall
Citera
2020-04-26, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Gissar på 7946 döda 26 maj. Då är nog det värsta över.

Källa: https://covid19.healthdata.org/sweden

Ser ut som man räknar med det officiella antalet smittade där. Annars vet jag inte varför Italien är så pass ängre än Sverige.
Senast redigerad av sukp 2020-04-26 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in