2020-04-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Okej, jag måste erkänna min tekniska oförmåga. Du har verkligen gjort ditt bästa för att förklara och det tackar jag för. Men jag förstår ändå inte hur det "tar bort" forensikerns vittnesmål om likadan aktivitet som inte var användarinitierad. Jag släpper det härmed. Jag tror inte att jag lär mig detta här och nu ändå. Som sagt, tack för att du försökte...

Ingen kan vara mer oteknisk än jag, men jag fattade det såhär:
Om man inte stänger ner flikarna, men däremot själva datorn, så arbetar den med detta i bakgrunden och det ser ut som att man är på plats.

(Hoppas jag inte får skit för detta nu... som en hedersmedlem av Trögfattarföreningen.)

https://www.youtube.com/watch?v=hWKnWXd0Bno
Senast redigerad av zilvereko 2020-04-26 kl. 17:33.
Citera
2020-04-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Forensikern pratar om synkningar och uppdateringar av filer och det kräver ingen mänsklig inblandning.

Han kunde inte förklara 23.34-beteendet men det har SD och jag nu gjort, "it's all about the cache" ... och flikar som inte stängts

Jag trodde det var just 23:34-beteendet som han förklarade i rättegången (inte i fup). Får invänta avsnitt 43 eller vad det var...
Citera
2020-04-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ingen kan vara mer oteknisk än jag, men jag fattade det såhär:
Om man inte stänger ner flikarna, men däremot själva datorn, så arbetar den med detta i bakgrunden och det ser ut som att man är på plats.

(Hoppas jag inte får skit för detta nu... som en hedersmedlem av Trögfattarföreningen.)

Precis så har jag också fattat det. Dvs, det går fortfarande inte att påvisa någon aktivitet som är användarinitierad. Men som sagt, jag avvaktar avsnittet med forensikern och lyssnar på vad han säger där. Jag vet inte mer än vad NA skrev i sin direktrapportering och jag kan ha missuppfattat det.

Tror nog att försvarsadvokaten hade tryckt mer på detta som alibi annars.
Citera
2020-04-26, 17:29
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, det stämmer. Polisen ska enligt PUG i detta fall leta efter den försvunna personen "från brevlådan" och i alla riktningar från den, s.a.s. Detta gjordes inte. Poliserna och hunden kallades tillbaks (av P.S?) innan hunden och de övriga hade fått jobba klart. Oklart varför.

(Sen gick P.S på semester...)
------
De som hittade Lena var ett vuxet syskonpar som upplevde gamla barndomsminnen i trakten och på platsen (nr 3 av syskonen satt kvar i bilen). Det måste ha varit en fruktansvärd upplevelse att hitta Lena i det skick hon var.

Sökinsatsen bedrivs meter för meter från platsen där den eftersökta personen senast upphållit sig. Det gjordes inte för att UW enl, FUP fick den inledningsvisa rubriceringen "förvunnen person" snabbt ändrad till kidnappning (människorov) pga, UW utpekande av den MT .

UW pekade med hela handen och dom handfallna poliserna lät sig villigt ledas ner i tunneln. Det är uppseendeväckande att UW som presumtiv GM fått styra det tidiga utredningen enkom för att polisen Örebro inte var mäktig uppgiften själv. Dalaans 112 samtal slarvades bort så han fick ringa och tjata om att han och sambon hört Lenas förtvivlade skrik på hjälp. Lenas lemlästade kropp 160 m från hennes hem hittades av privatpersoner.

Trots polisens schabbel togs till slut Dalaans vittnesmål till vara och kroppen hittades. Får gåshud av att tänka på att en kvinnas dödvrål mitt i natten negligerades av vakthavande. Fy fan,

Ansvar måste utkrävas. Media är vårt hopp..
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-26 kl. 17:31.
Citera
2020-04-26, 17:35
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Behövs vare sig röstning eller omröstning om att du sprider fel info i tråden.
Att man inte hittade L betyder ju inte att som du skriver "man sökte inte i närområdet de första dagarna"

Bättre att du hänvisar till fup, där finns ju fakta.
Man sökte inte i närområdet pga, omrubriceringen och för att mobilen plingades i vivallaskogen vilket innebar att hundsöken dirigerades dit.
Är det någon som ljuger är det du, punkt!
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-26 kl. 17:51.
Citera
2020-04-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Sökinsatsen bedrivs meter för meter från platsen där den eftersökta personen senast upphållit sig. Det gjordes inte för att UW enl, FUP fick den inledningsvisa rubriceringen "förvunnen person" snabbt ändrad till kidnappning (människorov) pga, UW utpekande av den MT .

UW pekade med hela handen och dom handfallna poliserna lät sig villigt ledas ner i tunneln. Det är uppseendeväckande att UW som presumtiv GM fått styra det tidiga utredningen enkom för att polisen Örebro inte var mäktig uppgiften själv. Dalaans 112 samtal slarvades bort så han fick ringa och tjata om att han och sambon hört Lenas förtvivlade skrik på hjälp. Lenas lemlästade kropp 160 m från hennes hem hittades av privatpersoner.

Trots polisens schabbel togs till slut Dalaans vittnesmål till vara och kroppen hittades. Får gåshud av att tänka på att en kvinnas dödvrål mitt i natten negligerades av vakthavande. Fy fan,

Ansvar måste utkrävas. Media är vårt hopp..
Du menar på allvar att UW skulle haft sånt inflytande på polisen att de styrde om hela utredningen pga att han ringde ett par samtal? Är du på riktigt?

Däremot kan jag tycka att de redan från början borde begärt rikshjälp från Sthlm för att få ett gäng rutinerade mordutredare. Åtminstone från dag 2 när man insåg att LW var på riktigt borta och inte skulle komma tillbaka.
Senast redigerad av Picasso2 2020-04-26 kl. 17:40.
Citera
2020-04-26, 17:51
Medlem
Citat:
Man sökte inte i närområdet för omrubriceringen och för att mobilen plingades i vivallaskogen vilket innebar att hundsöken dirigerades dit.
Är det någon som ljuger är det du, punkt!

Men du, som låtsats vara juridiskt kunnig; läs fup om bla hundinsatserna.
Citera
2020-04-26, 18:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du menar på allvar att UW skulle haft sånt inflytande på polisen att de styrde om hela utredningen pga att han ringde ett par samtal? Är du på riktigt?

Däremot kan jag tycka att de redan från början borde begärt rikshjälp från Sthlm för att få ett gäng rutinerade mordutredare. Åtminstone från dag 2 när man insåg att LW var på riktigt borta och inte skulle komma tillbaka.
Menar på allvar betydligt mer än det. Vilket jag avser återkomma till. SD var färdigpacketerad vid första patrullens ankomst av en fd man som vid allt normalt polisarbete är presumtiv GM.
Citera
2020-04-26, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Forensikern pratar om synkningar och uppdateringar av filer och det kräver ingen mänsklig inblandning.

Han kunde inte förklara 23.34-beteendet men det har SD och jag nu gjort, "it's all about the cache" ... och flikar som inte stängts

Samtidigt bör man komma ihåg att det finns ett grundläggande problem med vilken tilltro man ska sätta till filer och tidsstämplar i en misstänkts personliga dator. Om en person är administratör på sin egen dator så kan han också närmast godtyckligt ändra den information som ligger lagrad i datorn.

Det kräver givetvis lite mer kunskap än en vanlig användare kan antas ha, man ska kanske veta hur man man visar kataloger som annars är dolda, hur man ändrar behörigheter på en fil så att man därefter kan ändra datum och klockslag och kanske även hur man stänger av processer som annars håller filen låst.

Det är inte så konstigt att forensikern inte tog upp detta i sin redogörelse, han borde inte på egen hand lyft frågan om den misstänkte haft ett intresse att skapa ett alibi genom att modifiera tidpunkter på sin egen dator. Men åklagaren borde ha tagit upp det ifall försvaret begärt ytterligare utredningar.
Citera
2020-04-26, 18:05
Medlem
Citat:
Menar på allvar betydligt mer än det. Vilket jag avser återkomma till. SD var färdigpacketerad vid första patrullens ankomst av en fd man som vid allt normalt polisarbete är presumtiv GM.
Jag ber dig, gör inte det. Det du skriver är inte läsvärt för någon. Om nu UW pekat ut SD så har han åtminstone varit tämligen pricksäker - även om man idag tydligen inte kan styrka att SD varit på plats och dödat LW. Om UW pekat ut MH eller HD så kanske polisen sytt in någon av dom istället, om de nu är så att de litade så mycket på UW. En mycket märklig efterkonstruktion av dig. Men vad annat är att vänta?
Citera
2020-04-26, 18:38
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Men du, som låtsats vara juridiskt kunnig; läs fup om bla hundinsatserna.

PUBLICERAD: MÅN 21 MAJ 2018
Den döda kvinna som polisen misstänker är Lena Wesström hittades drygt 100 meter från bostaden där hon försvann.

Flera personer i området som Aftonbladet talat med har frågat sig hur det kunde ta fem dagar att hitta kroppen.

Och även polisen är självkritisk.
– Hon borde ha hittats tidigare, säger Mats Rupla på polisens hundverksamhet i regionen till NA.

Det var under tisdagsmorgonen som 45-åriga Lena Wesström anmäldes försvunnen. Polisen misstänkte att hon blivit utsatt för ett brott och man inledde en förundersökning gällande människorov.

Sedan vidtog ett omfattande sökarbete.
Men trots att hundpatruller deltog i insatsen hittade polisen aldrig något. I stället dröjde det fem dagar innan kroppen hittades av privatpersoner bakom ett bullerplank i ett grönområde, alldeles i närheten av Lena Wesströms hus.

Många boende i kvarteret som Aftonbladet talat med har ställt sig frågande till hur det kunde ta så lång tid.

– Man undrar om hon legat där hela tiden. Här har det ju varit massa poliser. Har de inte varit där uppe och tittat? frågar sig Anita Karlsson, som bor i samma villaområde som Lena Wesström.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l10rAM/polischef-hon-borde-ha-hittats-tidigare

Kanske skulle den stolta Sonya liksom en del av oss andra harvat igenom detta grundligt i hundratals sidor under den varma sommaren 2018.
Citera
2020-04-26, 19:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Samtidigt bör man komma ihåg att det finns ett grundläggande problem med vilken tilltro man ska sätta till filer och tidsstämplar i en misstänkts personliga dator. Om en person är administratör på sin egen dator så kan han också närmast godtyckligt ändra den information som ligger lagrad i datorn.

Det kräver givetvis lite mer kunskap än en vanlig användare kan antas ha, man ska kanske veta hur man man visar kataloger som annars är dolda, hur man ändrar behörigheter på en fil så att man därefter kan ändra datum och klockslag och kanske även hur man stänger av processer som annars håller filen låst.

Det är inte så konstigt att forensikern inte tog upp detta i sin redogörelse, han borde inte på egen hand lyft frågan om den misstänkte haft ett intresse att skapa ett alibi genom att modifiera tidpunkter på sin egen dator. Men åklagaren borde ha tagit upp det ifall försvaret begärt ytterligare utredningar.
Det är svårt att mixtra med tiidsstämplarna för cachen. SD nämnde inte ens att tidsstämplarna kom från cachen, jag vet inte om han han är insatt i de bakomliggande mekanismerna.

Forensikerns förklaring var vilseledande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in