2020-04-26, 01:57
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Ja, det finns inga alternativ för flygplan, fartyg osv.
Nu är det off topik, men även info som påverkar vad man ska investera i och när.

Det stämmer inte helt och hållet att det inte finns alternativ, redan flygs kommersiella flygningar med inblandning av fossilfritt bränsle.

Sveriges flygindustri har en färdplan med målet att flyga fossilfritt inrikes 2030 och utrikes 2045. http://fossilfritt-sverige.se/wp-content/uploads/2018/04/ffs_flygbranschen.pdf

Hur det ser ut internationellt vet jag inte.
Senast redigerad av Surtruten 2020-04-26 kl. 02:02.
Citera
2020-04-26, 02:29
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag har kinafond sedan några år tillbaka. Gått upp och ned.
Men funderar nu på aktier i Geely.

Jo jag har också nåt åt det hållet, men jag pratar om att ringa en aktiemäklare och handla aktier på Hang Seng. Har två st jag velar mellan, men allt med Kina känns bara korrupt.

Undrar om nån har några erfarenheter med sådan handel, och hur den eventuellt kan skilja sig mot västerländsk börs. Att staten äger 51%+ i typ allt jag har kollat på känns ju lite sådär..
Citera
2020-04-26, 13:18
Medlem
Haddock93s avatar
Många viktiga amerikanska Q1 rapporter nästa vecka, tror inte Corona hunnit påverka dessa siffror allt för mycket, det mest oroliga är väl hur företagen spår framtiden.

Vid goda resultat från FANG (minus Netflix) kan vi säkert se det som en katalysator för BULL respektive BEAR (om dåligt resultat) nästa vecka. Även fast fundamenta säger att vi borde gå BEAR. Tekniskt är det väl rätt neutralt då vi konsoliderat här.

Frågan är vad vi får för dåliga nyheter nästa vecka och om FED fortsätter stimulera.
Citera
2020-04-26, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
I vilken bransch jobbar du i, som kan lägga undan så mkt?
Jobbar på en oljeplattform.
Citera
2020-04-26, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Nån som investerat på kinesiska börsen? Vågar man peta in deg i företag som kommunistregimen äger?

Ja, det finns inga alternativ för flygplan, fartyg osv. För att inte tala om alla u-länder som behöver olja till allt. Inte ens i det moderna väst så är det särskilt mycket elbilar och dylikt. Jag är nästan färdigutbildad civ. Ingengör i energiteknik och har hört en jävla massa föreläsningar om grön el/energi. Och jag tror inte oljan försvinner på ett bra tag.
Är väl bara 20% av oljeproduktionen som går till drivmedel, resten är plastprodukter och annat
Citera
2020-04-26, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är väl bara 20% av oljeproduktionen som går till drivmedel, resten är plastprodukter och annat

Nej, det är väl inte sant alls.

I Sverige är ca 18% petrokemiska produkter och ytterligare 3% är asfalt.

47% är bensin
23% är diesel
10% fylgfotogen

Så det är helt tvärsom.

Satt inte du i möten i oljebranschen för jämnan och har råkoll på det hela, haha

http://www.swedennaturalassets.se/sv/raolja-och-dess-anvandningsomrade/
Citera
2020-04-26, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, det är väl inte sant alls.

I Sverige är ca 18% petrokemiska produkter och ytterligare 3% är asfalt.

47% är bensin
23% är diesel
10% fylgfotogen

Så det är helt tvärsom.

Satt inte du i möten i oljebranschen för jämnan och har råkoll på det hela, haha

http://www.swedennaturalassets.se/sv/raolja-och-dess-anvandningsomrade/
I Sverige?
Citera
2020-04-26, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
I Sverige?

Tror du det ser annorlunda ut internationellt på vad oljan används till?

Jag hittade ingen annan länk men du är välkommen att ge den internationella siffran.

Jag skulle tro den snarare anger en högre andel bränsle än den svenska.

Men tänk lite nu... vi fyller tanken med 50 l bensin en eller två ggr i månaden. Hur många plastkassar och hur mycket tvättmedel gör vi av med?

Kom igen, din siffra är åt helvete, inte ens i närheten.
Citera
2020-04-26, 18:36
Medlem
Hittar man ett företag som tillverkar CPAP maskiner kan bli ett klipp i Corona-tider! Läkare har behandlat coronapatienter med mycket bra resultat! Med sömnapne maskiner har de kunnat undvika respirator!
Citera
2020-04-26, 23:52
Medlem
Skohornets avatar
Jaha, vad tror vi om öppningen imorgon? Jag har några öppna ordrar som jag chansar på.

"51% av IGs kunder med öppna positioner på den här marknaden förväntar sig att priset ska falla" säger inte så mycket
Citera
2020-04-27, 00:43
Medlem
1339s avatar
Öppnar kring 10 punkter upp.
Citera
2020-04-27, 00:52
Medlem
Vågade mig faktiskt på bull omx x15 över helgen.
Vi får se om det går hem..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in