2020-04-26, 10:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Huvudprincipen i svenska domstolar är inte att skipa "rättvisa", tvärtemot vad många tror.
Det domstolen har att avgöra är om påstånden kan anses styrkta eller ej - bara det.
Så om t ex en viss åkl Åsa Hiding påstår att SD på plats mördat LW, så måste ÅH styrka det.
Kan inte ÅH klara av att göra det -ja, då har hon misslyckats och SD skall frisläppas.
Simple as that!
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men borde inte Hiding, i egenskap av ”fup-redaktör”, haft möjlighet att under 20 dagars huf till rätten plocka fram och åberopa de essentiella delarna av protokollet?
Alltså de bitar som bevisar SDs skuld.

Om skuldfrågan säkert kan avgöras utifrån fup så har Hiding helt enkelt inte gjort sitt jobb. Tid att förbereda sig har hon iaf haft.
Det hela går inte riktigt ihop.
Själva skuldfrågan är nog redan avgjord. Det som blir intressant att läsa i domen nu är vilka påståenden åklagaren egentligen gör angående indicierna/bevisningen, och huruvida dessa påståenden enligt tingsrätten kan anses styrkta. Detta kommer sedan i sin tur att avgöra hur misstänkt SD skall vara.
Citera
2020-04-26, 10:56
Avslutad
Hur kom det sig att SD inte försökte ringa LW en enda gång? Inte ens när hennes son efterfrågar om han vet vart hon är?
Han hade kontakt med henne timmarna innan, för att sen aldrig mer ringa henne? Är hon mystiskt försvunnit?

JG sa direkt kolla HDs hus. Hur kommer det sig?

HD och pappan pratade inte om försvinnandet, trots att LW och SD haft ett förhållande i många år. Det vore inte orimligt att tänka att hon borde yttrat att det var skönt att LW försvunnit? Men de nämner det inte?
Citera
2020-04-26, 10:56
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men avseende SD så insåg väl inte Hiding det: hon gick ju till åtal?
Förlåt, mitt slarv;det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Jag förklarar för mig själv varför åkl inte går till botten med lögner och minnesförluster. Fattar inte. Men så har jag heller inte hört slutpläderingen! Och det är en fatal brist.
Citera
2020-04-26, 11:08
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag har svårt att se att HD/SD väljer bort HD:s pappa (har ingen anledning)... som bara för någon dag sedan var ute på geoäventyr med JG enl trådskrivare. Kanske har JG blivit förlåten av SD/HD (JG raderade trots allt under sitt polisförhör)?
Den lojalitet JG visat, utöver telefonsamtal till polisen om att kolla HDs hus, är nog inte bara vanlig vänskap. SD tycks ha stort behov av att använda kedjor och lås istället för vänskapsband. De som står honom nära har hållhakar på varandra och han på dem. Nu är HD och SD trygga med varandra. JG vet för mycket och hoppas att han är invald i pakten. Fan tro’t.
Citera
2020-04-26, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Själva skuldfrågan är nog redan avgjord. Det som blir intressant att läsa i domen nu är vilka påståenden åklagaren egentligen gör angående indicierna/bevisningen, och huruvida dessa påståenden enligt tingsrätten kan anses styrkta. Detta kommer sedan i sin tur att avgöra hur misstänkt SD skall vara.
Jaså?
Du menar att tingsrätten anser sig veta att SD är skyldig, men eftersom åkl ÅH inte kunnat styrka att han är skyldig, så skall han frias?

Jag har trott att en domstol inte har att tro, utan att fastställa om en viss verkshöjd har uppnåtts, i det här fallet alltså om ÅH lyckats visa att SD på plats mördat LW.

Mig tycks det som att åkl ÅH skändligen har misslyckats.
Citera
2020-04-26, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför tror du att han är så smart?
Väljer du selektivt vad du ska tro på och vad du ska förbise?

En del säger att han är smart.
På andra vis och i vissa situationer verkar han oerhört dum.
Enlig personundersökningen är han normalbegåvad.

Än en gång en som inte kan läsa innantill.
Jag har ju skrivit upprepade gånger i denna tråd att han inte är smart.
Ändå besvärar du dig med ett helt inlägg för att fråga mig varför jag tror att han är smart?
Det har framkommit många gånger i tråden att han tror sig vara smart, liksom att en
och annan tycker det faktiskt. Jokermannen har just skrivit att han inte ger sig in i saker som
han inte kan.
I en rad förhör med hans omgivning beskriver vänner honom som över normalt intelligent.
Kan jag göra något åt det?
Du verkar dock inte vara det!

Undrar vad som gör att du sitter i tråden och letar efter tillfällen att belysa hans negativa egenskaper
så till den grad att du läser fel?
Min fråga är ju ironisk: "OM han är så smart, fattar ha inte att ....." står det.

Det där är inte fair play, Hoppsann.
Citera
2020-04-26, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Makalöst illa att rätten låter sånt passera.

Ja det är helt enkelt inte riktigt klokt!
Finns en rad sådana uttalanden som både SD och HD gjort, i ansiktet på rätten,
FL, vänner o bekanta.

Är man skyldig borde man inte driva med omgivningen och erkänna på ett retoriskt sätt (göra uttalanden eller ställa frågor där svaren ingår, typ "Är jag mördaren då?", alltså att väcka frågan)
och är man oskyldig vill man kanske inte bli misstänkt i onödan eller orättvist dömd.
Jag tror dock inte någon av dem vill sitta i fängelse?
Det talar också för deras demonstrativt totala brist på empati beträffande LW:s försvinnande.
De har inte en enda fråga kring varför hon försvann, som om det inte angick dem.

Kan vara ett sätt att ventilera ett minimalt pyrande samvete, men bortom sökbarhet
för utomstående?
Eller ett sätt att kolla hur omgivningen reagerar.

Rättssystemet tycks ha brister, då en mördare nästan kan erkänna men sett till att spår och bevis saknas.
Ändå är det bra, att det inte går att fälla på lösa indicier.
Innebär ändå sorgligt nog att somliga mördare går lösa liksom kanske att någon
sitter inne oskyldig (någon ha t ex mördat för att ge en annan skulden, placerat falska bevis, har falska alibin osv), allt för att bevisen ska vara "oklanderliga".

Det där med alibin är en intressant sak i och för sig.
Senast redigerad av Moschata 2020-04-26 kl. 11:51.
Citera
2020-04-26, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Går SD hemifrån och mot LW passerar han HD:s hus, kan ha lämnat av datorn där (eller varit hos HD) på sin väg till LW. Vi vet inte om båda varit införstådda med vad som komma ska... kanske har LW skickat sin bevisning på SD:s otrohet till både SD/HD och båda blev lika förbannade.

Därav HD:s förhoppning om att LW var död när hon pratade med sin chef tidig morgon på jobbet.

Din teori kan mycket väl stämma. Hon eller någon annan var inne i hans dator då.
Men har jag läst fel ... var de inte tillsammans och packade senare den natten, var det inte då
han tvättade sin blå tröja som HD verifierade att hon sen sett tvättad?
Eller var det dagen efter hon var i SD:s hus?
Senast redigerad av Moschata 2020-04-26 kl. 12:14.
Citera
2020-04-26, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Av allt jag läst var SD igeln! Men du verkar inte vilja se sanningar?
Vi vet alla här om vad du anser om Lena , så tröttsamt att du ältar och tuggar på om samma hela tiden, vad är ditt problem snorig, är du snuvig och fått hicka? Sitt lugnt i båten, annars kan den välta! Simma lugnt...

Jag tror du har väldigt fel nu.
Hur sjuka saker än SD gjort och ställt till med, hur skyldig han än är, så var LW den mest angelägna av de två, det - står ju utom rimligt tvivel!
Har du inte läst någonting av allt hon skrivit? Hon skriver sida upp och sida ner om sina svårigheter att ta avstånd från SD.
I långa dialoger med SD är SD den som håller fast vid att han ämnar stanna hos HD
och att känslorna som en gång var för LW är obefintliga och han vill att hon ändrar ton, att hon
sluta ställa krav och villkor och sluta hota honom med "avslöjande" om deras fortsatta otrohet.
Hon bör återgå till en trevligare ton om de ska kunna prata vidare.
(Eventuellt kunde han tänka sig ha sex med henne på hans egna villkor).
Han kan varit kränkt - men det var LW som gav uttryck åt att vara den mest kränkta, ihärdiga och ältande.
Hon diskuterar i timmar, dagar och nätter med vännerna om hur hon ska kunna låta bli att dras till SD men att han "manipulerar" henne. Gjorde han det (t ex sista tiden) eller är det till sitt försvar hon skriver så, för att inte framstå som riktigt efterhängsen?
Vidare ingår i alla kärleksrelationer ett visst mått av "manipulation", det ingår list, övertalningar, strategier... och många förförs av sådana tillvägagångssätt (kärleken är galen)

Tolkar du detta som att jag försvarar SD så tolkar du fel.
Han är precis så skyldig som han är!

Sen, dina okvädesord mot den du svarar är jättetråkiga att läsa, borde han ju anmäla.
Senast redigerad av Moschata 2020-04-26 kl. 12:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Din teori kan mycket väl stämma.
Men har jag läst fel ... var de inte tillsammans och packade senare den natten, var det inte då

På mordkvällen/natten var SD/HD inte tillsammans enl FUP.

Båda jobbade dagen efter (tom SD som skulle ha semester den dagen).

Läser inte du heller inläggen i tråden eller FUP?
Citera
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jaså?
Du menar att tingsrätten anser sig veta att SD är skyldig, men eftersom åkl ÅH inte kunnat styrka att han är skyldig, så skall han frias?

Jag har trott att en domstol inte har att tro, utan att fastställa om en viss verkshöjd har uppnåtts, i det här fallet alltså om ÅH lyckats visa att SD på plats mördat LW.

Mig tycks det som att åkl ÅH skändligen har misslyckats.
Polisiärt uppklarat kallas det.
Citera
2020-04-26, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Din teori kan mycket väl stämma.

H var hemma hos sig när S satt anhållen på tisdagskvällen.
S har sagt att han tvättade den blå tishan på natten till den 15e, så då kan den inte ha packats. Det är ändå konstigt att H kan minnas att just den blå tröjan packades. Det såg hon? När? Hon har så många andra minnesförluster, men värsta kollen på vissa detaljer och som hon säger i rätten "det är sånt man minns"...

Är Hs mediciner någon form av preparat som kan ge biverkningar som ex svårigheter att skilja på dikt och verklighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in