2020-04-25, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
OK, men jag är verkligen inte bergfast övertygad om att LW alltid visade drag av det jag tagit upp här.
Hon var antagligen en "eldsjäl" när elementen runt omkring henne var de rätta.
Litet gränslös dock (?) - men inspirerande för många kanske, då hon både kunde ta initiativ
och verbalt uttrycka sina mål ...
Kunde blivit frontfigur inom sitt område som "människoförmedlare" (arbetet) men då utan
strikta bibelord.
Har jag nu visat att jag sett litet mer än tidigare?
Jag tror du skall lyssna på UWs personporträtt av Lena.
Citera
2020-04-25, 18:54
Medlem
MrBarnabys avatar
SD:s beskrivning i brevet till TR av vad som händer på datorn vid olika tidpunkter och varför det händer kan mycket väl stämma. Jag såg nu att han i kanten skrivit VIKTIGT med stora bokstäver där han skriver om detta.

En viktig detalj är begreppet Google Cache Records som jag nämnde i tidigare inlägg. För flikar som var öppna när datorn stängdes hämtas bilder etc från cachen när datorn på nytt öppnas, det kan man se i "cacheloggarna".

IT-forensikern skriver lite luddigt om detta i aktbilaga 163 (p. 515-893), citatet nedan. Det är viktigt att skilja på det som sker "maskinellt" i bakgrunden vid synkning till Google Drive och det som händer när en webbsida laddas på datorn när en användare öppnar datorn med tidigare öppna flikar. Det som alltså SD menar att han gjorde kl 23.34.

På min dator blir beteendet precis så som SD beskrev det, cachen används och loggas när jag öppnar datorn men inte när synkprocesserna jobbar i bakgrunden.

/MrBarnaby (IT-forensiker )

Citat:
Händelser i dator 2018-5000-BG50942-1 kl. 23.34 den 14:e maj

I Stefans bärbara arbetsdator finns händelser i form av webbhistorik (Chrome cache records) vid tiden 23.34 den 14:e maj 2018.
Det ser ut att röra sig om händelser kopplade till Google Docs och på fråga från utredarna i ärendet om vad för sorts händelser det rör sig om har jag gjort en enklare analys och ett antagande efter min egen erfarenhet och kunskap om Google Docs. Enkel därför att det är för komplext med för många parametrar för att utreda vad som verkligen har skett varför ex. NFC valt bort den undersökningen.

Edit: Det finns all anledning för SD att ta upp det här om fallet (mot förmodan) hamnar i HR. Han skrev ju i brevet att varken åklagare eller försvaret "tillräckligt belyst detta".
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-04-25 kl. 19:07.
Citera
2020-04-25, 19:02
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Men du ... SD har redan fått en del straff genom att genomlysas offentligt, svarat på frågor, fått de flesta steg han tagit noterade och kommenterade, har just ingen integritet kvar.
Man kan säga att om han är oskyldig har han fått straff för sitt aparta beteende som skadat, sårat och stört omgivningen, om han är skyldig har han påbörjat sitt straff.
Det är ju ett väl känt faktum att SD anses vara GM av många på FB och kanske fler.
Vi kan honom rätt bra nu? Vad vi inte kan förstå är hans motiv.
Därför kan LW bli den man studerar noggrannare, vad gör att hon stannade så länge
och fightades?
Aldrig att jag skulle säga att hon bidragit till sin död, för man dödar inte.

Var det bara en tävling för henne att vinna?
Håller inte med om att hans motiv är något vi behöver veta mer om. Han har t om fler motiv än nödvändigt.
Det vi inte vet men behöver förstå för att fälla en mördare är MORDVAPNET! Åtminstone en förståelse av vad det kan se ut som. Jo vi anar något långt föremål med kantigheter. Men det räcker inte hela vägen.
Enannan öppen fråga är hur gm undvikit spår på BP, med reservation för att tiden innan Lena hittades kan ha suddat ut spår. Men om gärningen gått till på något liknande sätt som åkl hävdar, så är det välplanerat. Och då är nog bristen på vanliga spår också planerad.
Spår, vapen och medhjälpare i någon form, är nycklar till det här fallet.
Psykologin är mest intressant för dramatiker och romanförfattare, i det här fallet.
Citera
2020-04-25, 19:03
Medlem
Citat:
Man har antagit (även i TR) att han hade för avsikt att mörda henne den 11 maj redan och stämt träff. Han väntade i skogen. LW talade emellertid i telefonen ända fram till mötesplatsen
och därför visade sig SD inte - om hypotesen stämmer så ville han inte ha telefonvittnen.
Sedan kom han på att ringa polisen angående "skumma typer som var ute och drev på stan och hade omringat honom". Så att misstankar skulle falla på dessa typer framöver, då han lyckats med sitt uppsåt.
Det kunde också förklara för LW varför han inte infunnit sig till mötet med henne, som jag förstått. Han gick ut igen för att söka efter typerna ...
och om jag minns rätt så ville LW följa med men han avrådde henne då det kunde vara farligt(? Rätta mig angående det sista om jag läst fel?).

Det sista (LW ville följa med honom och jaga skogs-Mållgor)har SD sagt i ngt förhör, men jag vet inte om det är bekräftat. Överhuvudtaget var det förhöret litet luddigt.
Citera
2020-04-25, 19:06
Medlem
Citat:
Man har antagit (även i TR) att han hade för avsikt att mörda henne den 11 maj redan och stämt träff. Han väntade i skogen. LW talade emellertid i telefonen ända fram till mötesplatsen
och därför visade sig SD inte - om hypotesen stämmer så ville han inte ha telefonvittnen.
Sedan kom han på att ringa polisen angående "skumma typer som var ute och drev på stan och hade omringat honom". Så att misstankar skulle falla på dessa typer framöver, då han lyckats med sitt uppsåt.
Det kunde också förklara för LW varför han inte infunnit sig till mötet med henne, som jag förstått. Han gick ut igen för att söka efter typerna ...
och om jag minns rätt så ville LW följa med men han avrådde henne då det kunde vara farligt(? Rätta mig angående det sista om jag läst fel?).

Ringde han polisen samma kväll, alltså den 11 maj eller var det dagen efter?

Nja jag förlitar mig inte fullkomligt på TR, jag vill gärna testa nya vägar och återgår till mitt gamla tänk nu när han inte verkar vara GM lik förbaskat. De kan missat viktiga synvinklar och snöat in på fel spår, utifall så får vi hjälpa dom lite på traven tänker jag.

Jag tänker att han blev förvarnad/hotad att han minsann skulle bli ditsatt för mord om han träffade Lena något mer eller pga något annat skäl?
Han dyker inte upp av den anledningen?
Han ringer dörför polisen som en knäpp desperado för han vill ha polisen cirkulerandes i området men kan inte säga varför och hittar på en minst sagt oplanerad historia just för att han är rädd...? Polisen tror honom inte ens, det hör inte till vanligheterna att de direkt tycker att någon är konstig. Det var så illa planerat för det var nog inte planerat alls tänker jag....

Skumma typer på stan och sen i villakvarteret...var det inte så?
Även om det är påhittat så kan han varig hotad men inte kunde förklara hur jäkla rörigt allt var med HD som var arg och hotade mörda LW, att hon lejt någon tex?
För det hade väl kanske ingen trott honom om han sagt? Han kan ha försökt kontrollera situationen själv och hoppats att HD skulle lugna sig lite?

Jag vet inte men jag är inte säker på att SD bluffade från början men kan dragits in i något han har svårt att reda ut pga att HD eller HD föräldrar har hållhakar på honom och att de sätter dit honom om han inte spelar med?

Någon styr någon...en ljuger och den andre tiger....
Jag tänker att polis och åklagare måste från början tänkt fel nånstans...någon pusselbit eller två fattas?
Citera
2020-04-25, 19:07
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
SD:s beskrivning i brevet till TR av vad som händer på datorn vid olika tidpunkter och varför det händer kan mycket väl stämma. Jag såg nu att han i kanten skrivit VIKTIGT med stora bokstäver där han skriver om detta.

En viktig detalj är begreppet Google Cache Records som jag nämnde i tidigare inlägg. För flikar som var öppna när datorn stängdes hämtas bilder etc från cachen när datorn på nytt öppnas, det kan man se i "cacheloggarna".

IT-forensikern skriver lite luddigt om detta i aktbilaga 163 (p. 515-893), citatet nedan. Det är viktigt att skilja på det som sker "maskinellt" i bakgrunden vid synkning till Google Drive och det som händer när en webbsida laddas på datorn när en användare öppnar datorn med tidigare öppna flikar. Det som alltså SD menar att han gjorde kl 23.34.

På min dator blir beteendet precis så som SD beskrev det, cachen används och loggas när jag öppnar datorn men inte när synkprocesserna jobbar i bakgrunden.

/MrBarnaby (IT-forensiker )

Flikarna ligger kvar om man inte stängt ner dessa innan man stänger av datorn rätt uppfattat? Så gör jag oftast.
Citera
2020-04-25, 19:16
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Flikarna ligger kvar om man inte stängt ner dessa innan man stänger av datorn rätt uppfattat? Så gör jag oftast.
Stämmer.

Och när man sedan öppnar datorn ser man att cachen har använts för dessa flikar. Det är det man ser i aktbilagan under rubriken Google Cache Records.
Citera
2020-04-25, 19:22
Medlem
Citat:

Ja, det är det troligaste att det har gått till precis så. SD trodde att han kunde rikta misstankarna åt mållganfigurerna i skogen, när han 3 dagar senare mördade Lena. Men det fungerade inte alls på polis och åklagare.

Jag tror att han skyllde alla sina egna tillkortakommanden på Lena, trots att han i allra högsta grad var delaktig. Hon var säkert tjatig och jävlig jobbig i hans ögon. Att tro att ett mord kan lösa ett problem är bara så sjukt det kan vara.
Citera
2020-04-25, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Tänk om och tänk rätt.
Det är SD som flyttat till HD trakter och lärt känna hennes familj och hennes vänner.
Är någon hotad till tystnad är det nog SD och han tvingas till att göra det bästa av skiten han står i...drömresan med drömkvinnan tex...nja jag börjar se det som att han säger det han är tvungen till istället..
Jag ser inte det du ser helt klart. Men jag är som sagt nyfiken eftersom det är något mysko m HD. Det du nämnde om bråk i tråden när hon tas upp t.ex. Du har skrivit förr att du inte känner ngn inblandad, det har jag inget skäl att betvivla och det är samma sak för mig. Sedan har jag hela tiden oroat mig för HDs väl och ve och att hon är hotad. Det kan man tycka är överdrivet och lita på att polisen gjort en god bedömning av. Att det ser ut som att SD går fri i TR betyder inte att det är uteslutet att han är GM. Det betyder bara att det finns rimligt tvivel om att han är det. Och HDs agerande behöver helt klart förklaras innan hela historien är framme.
Citera
2020-04-25, 19:25
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ringde han polisen samma kväll, alltså den 11 maj eller var det dagen efter?

Nja jag förlitar mig inte fullkomligt på TR, jag vill gärna testa nya vägar och återgår till mitt gamla tänk nu när han inte verkar vara GM lik förbaskat. De kan missat viktiga synvinklar och snöat in på fel spår, utifall så får vi hjälpa dom lite på traven tänker jag.

Jag tänker att han blev förvarnad/hotad att han minsann skulle bli ditsatt för mord om han träffade Lena något mer eller pga något annat skäl?
Han dyker inte upp av den anledningen?
Han ringer dörför polisen som en knäpp desperado för han vill ha polisen cirkulerandes i området men kan inte säga varför och hittar på en minst sagt oplanerad historia just för att han är rädd...? Polisen tror honom inte ens, det hör inte till vanligheterna att de direkt tycker att någon är konstig. Det var så illa planerat för det var nog inte planerat alls tänker jag....

Skumma typer på stan och sen i villakvarteret...var det inte så?
Även om det är påhittat så kan han varig hotad men inte kunde förklara hur jäkla rörigt allt var med HD som var arg och hotade mörda LW, att hon lejt någon tex?
För det hade väl kanske ingen trott honom om han sagt? Han kan ha försökt kontrollera situationen själv och hoppats att HD skulle lugna sig lite?

Jag vet inte men jag är inte säker på att SD bluffade från början men kan dragits in i något han har svårt att reda ut pga att HD eller HD föräldrar har hållhakar på honom och att de sätter dit honom om han inte spelar med?

Någon styr någon...en ljuger och den andre tiger....
Jag tänker att polis och åklagare måste från början tänkt fel nånstans...någon pusselbit eller två fattas?

Vilka hade du tänkt 'vi' skulle hjälpa på traven?
Citera
2020-04-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror du skall lyssna på UWs personporträtt av Lena.

Precis vad jag också tror att man borde göra. Hans berättelse på Youtube om Lena är i mina ögon helt trovärdig och sann.
Citera
2020-04-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Stämmer.

Och när man sedan öppnar datorn ser man att cachen har använts för dessa flikar. Det är det man ser i aktbilagan under rubriken Google Cache Records.
Du har alltså kommit fram till samma sak som polisen: det kan stämma och det kan inte stämma. Det duger inte som alibi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in