2020-04-25, 16:58
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Stökigt i Italien nu.. Helikoptrar överallt.

Japp nu skall de fira befrielsedagen eller kanske de använder dagen till protester
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Mycket av det du pratar om har redan skett, och sker nu också - men i ett onödigt utdraget förlopp mot vad som hade kunnat vara, om man istället hade kört en lockdown i 6-8 veckor. Nu har det blivit att många istället frivilligt håller sig hemma, pga rädsla och ovilja att vara med i statens experiment med liv och hälsa, med en mad scientist vid rodret. Och företag varslar på löpande band. Många håller barnen hemma från skolan, men utan att få hemundervisning för läraren måste sköta de barn som är i skolan.

Mitt tips till dig är att titta på Norge och Nya Zeeland. Deras samhällen har inte kraschat såsom du beskriver, utan de börjar så smått öppna nu. Människor bygger alltid upp igen efter krig och kriser. Vi har fördelen att vi inte har ett krig, och således inga sönderbombade hus osv. Det är ett bra läge att bygga upp samhället igen ifrån. En lockdown tidigt hade nog också tryggat många i att staten hjälper oss i detta. Det hade också främjat tryggheten och den psykiska hälsan. Som det är nu har nog oerhört många förlorat hoppet om hela samhället, samt viljan att betala skatt eller bidra till det här samhället överhuvudtaget, förståeligt nog. När det vänder en ryggen i en sån här stor kris.

Det enda vi aldrig kan bygga upp igen det är - förlorade människoliv som nu försvinner i tusental.
Du har en övertro på lockdown. Norge och Nya Zeeland kommer få sin släng av covid19, lika säkert som att influensan kommer tillbaka.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Jag är benägen att hålla med dig!
Jag behöver snart gå till en psykolog själv för att inte förlora förståndet, det är extremt påfrestande att varje dag inse att man omges av kompletta idioter...

Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Ja det är ju som han som körde på motorvägen och blev uppringd av sin fru. Hon hade hört på radion att en bilist körde mot färdriktningen och ville varna honom. Mannen: En? det är ju hundratals!

Jag tyckte det var jobbigast innan viruset kom till Europa ...

... då kände jag mig verkligen galen och det var också vad bekanta sa till mig att jag var när jag berättade om mina farhågor... och nu har dom hänt.
Citera
2020-04-25, 16:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Mycket av det du pratar om har redan skett, och sker nu också - men i ett onödigt utdraget förlopp mot vad som hade kunnat vara, om man istället hade kört en lockdown i 6-8 veckor. Nu har det blivit att många istället frivilligt håller sig hemma, pga rädsla och ovilja att vara med i statens experiment med liv och hälsa, med en mad scientist vid rodret. Och företag varslar på löpande band. Många håller barnen hemma från skolan, men utan att få hemundervisning för läraren måste sköta de barn som är i skolan.

Mitt tips till dig är att titta på Norge och Nya Zeeland. Deras samhällen har inte kraschat såsom du beskriver, utan de börjar så smått öppna nu. Människor bygger alltid upp igen efter krig och kriser. Vi har fördelen att vi inte har ett krig, och således inga sönderbombade hus osv. Det är ett bra läge att bygga upp samhället igen ifrån. En lockdown tidigt hade nog också tryggat många i att staten hjälper oss i detta. Det hade också främjat tryggheten och den psykiska hälsan. Som det är nu har nog oerhört många förlorat hoppet om hela samhället, samt viljan att betala skatt eller bidra till det här samhället överhuvudtaget, förståeligt nog. När det vänder en ryggen i en sån här stor kris.

Det enda vi aldrig kan bygga upp igen det är - förlorade människoliv som nu försvinner i tusental.

Jag resonerar likadant. Stor artikel i DN nu att flockimmumitet troligen aldrig kommer nås genom nedsmittning . Känns som att Sverige chansade och valde fel väg jämfört med exempelvis Nya Zeeland. Nu är uppförsbacken total och jag ser med rädsla på framtiden. Det här med frivillig social distansering och 2 m, sitt inte för tätt på uteserveringarna etc är ett skämt. För det första smittar viruset långt över begränsningarna och de regler som finns efterlevs inte. Antalet döda i Sverige går väl snart att räkna i tiotusental, men för somliga tycks det vara viktigare att få gå på krogen, fira studenten och handla på IKEA än att ta hand om varandra.
Citera
2020-04-25, 16:59
Medlem
ganglere2s avatar
Ingen immunitet i sikte. Sveriges styrande valde fel väg.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-varnar-for-immunitetspass

https://www.friatider.se/who-fortfarande-inga-bevis-pa-immunitet
Citera
2020-04-25, 17:00
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg vet ikke hvorfor noen med corona rammes av blodpropper, men jeg leste dette:

"Det finnes også andre virus som påvirker pasienters blod, som ebola, men da fører sykdommen til ukontrollerte blødninger. Dette viruset ser ut til å gjøre det motsatte, det får blodet til å koagulere."
https://www.vg.no/nyheter/i/Op942A/leger-i-usa-melder-om-blodpropper-hos-coronapasienter

"Både det nye covid-19-viruset – og vanlige influensavirus – kan øke risikoen for at en mindre innsnevring som du kanskje har hatt i blodårene i mange år blir helt tett."
https://forskning.no/virus/hvorfor-rammes-hjertesyke-sa-hardt-av-koronaviruset/1661568
Det har väl varit tal om att det angriper kärlen och blir kärlväggarna skadade bildas det proppar.
Citera
2020-04-25, 17:00
Medlem
Milldues avatar
Vad tror ni? kommer Lena Hallengren att ställas till svars för de som dött i covid-19?

Denna karriär politiker som aldrig haft ett riktigt jobb är den som är snsvarig för sveriges sjukvårdsresurser. Sossarna har väl henne som efterträdare till Svetsarn för att bli lite extra PK med en kvinna som partiledare. Skall denna ma´ssmörderska verkligen få sitta kvar ?

Och skall/kan hon över huvudtaget bli nästa statsminister om sossarna skulle vinna valet ?

Aldrig arbetat låg utbildning (lärarutbildningen) (som vilken idiot som helst kommer in på med 9,991 i gymnasiebetyg. Med den meritlistan är det inte konstigt att vården inte klarar av att ta hand om våra äldre eller ens kan få fram skyddsutrustning till sjukvprdspersonalen.. Skandal inm hon fpr fortsätta politiskt efter detta. Hon borde skaffa ett arbete som lärare i ett "utsatt" område istället eller arb eta med äldre inom hemtjänsten så att hon det hur det verkligen är i det område hon skall ansvara för som minister.
Citera
2020-04-25, 17:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ingen immunitet i sikte. Sveriges styrande valde fel väg.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/who-varnar-for-immunitetspass

https://www.friatider.se/who-fortfarande-inga-bevis-pa-immunitet

Var finns bevisen för att det inte ger immunitet? Och om infektionen inte ger immunitet, vad skall vi göra då? Sitta inomhus tills vi svälter ihjäl?
Citera
2020-04-25, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Lust att utveckla? Är det demonstrationer?
Det sägs att en del ska fira nationaldagen kl 17 trots att det är utegångsförbud, därav helikoptrarna. Det vanliga bötesbeloppet är 533 euro, men ofta drar det iväg åt 8-900 euro, och många är redan utfattiga efter lockdown.
Citera
2020-04-25, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Japp det skall man kunna göra men dom kommer sannolikt förhala men så småningom kommer det komma fram.

Allt kan ju begäras ut från FHM, MSB, osv. Någon här i tråden visade ju ett mail denne hade mailat till MSB tidigt, i februari tror jag det var, för att påtala riskerna med Italienresenärerna och MSB hade svarat och hänvisat till FHM och önskat en trevlig dag. Det skulle vara intressant att se hur många varningar myndigheterna fick in, utan att agera på. Heads will roll....
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Jag är benägen att hålla med dig!
Jag behöver snart gå till en psykolog själv för att inte förlora förståndet, det är extremt påfrestande att varje dag inse att man omges av kompletta idioter...

Jag tyckte det var jobbigast innan viruset kom till Europa ...

... då kände jag mig verkligen galen och det var också vad bekanta sa till mig att jag var när jag berättade om mina farhågor... och nu har dom hänt.

Känner något liknande.
Jag ville stänga landet redan när kineserna gjorde det. Fast jag är ju bara en nervös alarmist.

Ja, hemskt att se de värsta farhågorna besannas efter att bara ha kunnat vänta på det man förstod skulle ske.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
[Citat:

… [ Visa mindre ]

QUOTE=aw|71338645]Du har en övertro på lockdown. Norge och Nya Zeeland kommer få sin släng av covid19, lika säkert som att influensan kommer tillbaka.[/quote]

Nu är befolkningen och eventuellt även vården beredd,

efter lockdown,

det bör kunna göra någon skillnad på förloppet gissar jag,

frågan är vilken,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här