Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Ja det är han. Hata slumpen. Det finns alldeles för många luckor den kvällen, glömd mobil (han bodde i mobilen precis som Lena), blod här och där som han förklarar och sen tar tillbaks osv osv. Det enda problemet är att man JURIDISKT inte klarar av att fälla honom. T o m Lindén är troligen klar över att SD är mördaren, men valde att försätta honom på fri fot. Kanske med tanken att åklagaren kommer överklaga och hoppas att HR faktiskt inte fastställer domen utan fäller SD.
Dock ska vi ha i åtanke att tingsrättsdomen är varken meddelad eller, ännu mindre, skriven än.
Fläcken inuti skoplösen i fodret är inte bevisat att det är L*enas blod.
Fläcken testades med två olika reagens positivt för blod, men det man fick fram var att det var L*enas DNA.
Det enda forensikern vågade säga säkert var att fläcken orsakats av någon form av kroppsvätska ( har inte den exakta ordalydelsen framför mig nu).
Man kan på bilden se när man avlägsnat yttertyget att det är en brunaktig fläck med suddiga kanter.
Varken DNA från ring, blod på tvättmaskin eller DNA från plös är teknisk bevisning som sätter SD på plats för mordet.
De många indicier som pekar på misstänkt gm behöver tydligt visa att det är han och ingen annan som utfört mordet.
Jag trodde i min enfald att de många anpassningarna ändå in i rättssalen ( där han helt fräckt påpekar att han nu vet hur det ligger till efter att ha läst FUP) skulle ligga honom mer till last, liksom de många raderingarna på polishuset när han blir kallad dit och ombedd att ta med sig mobilen.
Det är en ganska tunn teknisk bevisning som finns, men jag tyckte nog att indicierna är många och vissa graverande. Man har ju faktiskt också en ganska exakt tidpunkt för mordet.
Men det är inget som är lätt att avgöra, vad som är en tillräckligt stark indiciekedja. Till syvende och sist är det upp till de människor som sitter i TR.
Jag tycker att rättvisan ska ha sin gång. Vi får ge oss till tåls.
Jag hoppas i första hand på att det finns ytterligare utredningsåtgärder att göra.
Kanske går det ändå att få fram vems blodet inuti plösen är?
Kanske man kan få fram ytterligare raderade meddelanden eller bilder? Vem har gjort inloggningarna på L*enas konto? Särskilt betydelsefullt är förstås den vid 05- tiden 15 maj- 18
I andra hand hoppas jag på framtidens möjligheter.
Och kanske på att någon tar bladet från munnen.