2020-04-25, 13:50
Medlem
För några timmar sedan så gick jag förbi Mördar Stefans hus för första gången faktiskt ! Måste känns konstigt för grannarna att det bor en mördare ibland dom nu när det ser ut som att han klarar sig. Är ju tragiskt att dom inte lyckats få denna galningen dömd men bara hoppas att det någon gång dyker upp bevis som kan fälla han eller så kan man hoppas att hans hus börjar brinna eller nått och att han inte hinner ut !!
Citera
2020-04-25, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
För några timmar sedan så gick jag förbi Mördar Stefans hus för första gången faktiskt ! Måste känns konstigt för grannarna att det bor en mördare ibland dom nu när det ser ut som att han klarar sig. Är ju tragiskt att dom inte lyckats få denna galningen dömd men bara hoppas att det någon gång dyker upp bevis som kan fälla han eller så kan man hoppas att hans hus börjar brinna eller nått och att han inte hinner ut !!
Även om jag själv tror/är övertygad om att SD är mördaren här, så tycker jag att din önskan om att SD skall omkomma i en brand är ganska vedervärdig. Det önskar jag ingen.

Ja, grannarna må bäva. Är han välkommen i geocachinggänget tro? Ränner han omkring i skogarna och plockar burkar och loggar? Tillsammans med Hanna kanske? Då blir fallet desto hårdare om man ändrar sig i tingsrätten och plockar in honom. Någon skarpögd utredare kanske ser något som inte nån annan sett tidigare.
Citera
2020-04-25, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ja det är han. Hata slumpen. Det finns alldeles för många luckor den kvällen, glömd mobil (han bodde i mobilen precis som Lena), blod här och där som han förklarar och sen tar tillbaks osv osv. Det enda problemet är att man JURIDISKT inte klarar av att fälla honom. T o m Lindén är troligen klar över att SD är mördaren, men valde att försätta honom på fri fot. Kanske med tanken att åklagaren kommer överklaga och hoppas att HR faktiskt inte fastställer domen utan fäller SD.

Dock ska vi ha i åtanke att tingsrättsdomen är varken meddelad eller, ännu mindre, skriven än.

Det är sant, tingsrättsdomen har inte kommit men SD är släppt på fri fot, det säger mig att han snart är en fri man, dvs oskyldig till mord. Vad säger det dig?
Citera
2020-04-25, 14:09
Medlem
Citat:
Hoppas verkligen inte att SD stryker med, oavsett hur. Två skäl: viktigast att jag inte skulle önska livet ur någon och näst viktigast att då har han inte chansen att berätta om vad han gjorde och varför.
Citera
2020-04-25, 14:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja det är han. Hata slumpen. Det finns alldeles för många luckor den kvällen, glömd mobil (han bodde i mobilen precis som Lena), blod här och där som han förklarar och sen tar tillbaks osv osv. Det enda problemet är att man JURIDISKT inte klarar av att fälla honom. T o m Lindén är troligen klar över att SD är mördaren, men valde att försätta honom på fri fot. Kanske med tanken att åklagaren kommer överklaga och hoppas att HR faktiskt inte fastställer domen utan fäller SD.

Dock ska vi ha i åtanke att tingsrättsdomen är varken meddelad eller, ännu mindre, skriven än.

Fläcken inuti skoplösen i fodret är inte bevisat att det är L*enas blod.
Fläcken testades med två olika reagens positivt för blod, men det man fick fram var att det var L*enas DNA.

Det enda forensikern vågade säga säkert var att fläcken orsakats av någon form av kroppsvätska ( har inte den exakta ordalydelsen framför mig nu).

Man kan på bilden se när man avlägsnat yttertyget att det är en brunaktig fläck med suddiga kanter.

Varken DNA från ring, blod på tvättmaskin eller DNA från plös är teknisk bevisning som sätter SD på plats för mordet.

De många indicier som pekar på misstänkt gm behöver tydligt visa att det är han och ingen annan som utfört mordet.

Jag trodde i min enfald att de många anpassningarna ändå in i rättssalen ( där han helt fräckt påpekar att han nu vet hur det ligger till efter att ha läst FUP) skulle ligga honom mer till last, liksom de många raderingarna på polishuset när han blir kallad dit och ombedd att ta med sig mobilen.

Det är en ganska tunn teknisk bevisning som finns, men jag tyckte nog att indicierna är många och vissa graverande. Man har ju faktiskt också en ganska exakt tidpunkt för mordet.

Men det är inget som är lätt att avgöra, vad som är en tillräckligt stark indiciekedja. Till syvende och sist är det upp till de människor som sitter i TR.

Jag tycker att rättvisan ska ha sin gång. Vi får ge oss till tåls.

Jag hoppas i första hand på att det finns ytterligare utredningsåtgärder att göra.

Kanske går det ändå att få fram vems blodet inuti plösen är?
Kanske man kan få fram ytterligare raderade meddelanden eller bilder? Vem har gjort inloggningarna på L*enas konto? Särskilt betydelsefullt är förstås den vid 05- tiden 15 maj- 18

I andra hand hoppas jag på framtidens möjligheter.

Och kanske på att någon tar bladet från munnen.
Citera
2020-04-25, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Det är sant, tingsrättsdomen har inte kommit men SD är släppt på fri fot, det säger mig att han snart är en fri man, dvs oskyldig till mord. Vad säger det dig?
Absolut pekar det på att han blir frikänd i tingsrätten. Men jag vet också att om något hittas under dessa tre veckor som kan fälla SD, så kommer det ske. Men tyvärr brukar det bli ett frikännande. Jag ställer mitt hopp till ett överklagande - om det nu kommer ske.
Citera
2020-04-25, 14:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Va???
En hemsk sak att önska!

Jag hoppas tvärtom, att rättvisan ska ha sin gång och att man en dag kan visa tydligt vem som är skyldig.

Det är inte heller bra ur en mängd andra aspekter.

Främst tänker jag på barnen.

Jag hoppas att ingen tar dina ord som en uppmaning.
Citera
2020-04-25, 14:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Hoppas verkligen inte att SD stryker med, oavsett hur. Två skäl: viktigast att jag inte skulle önska livet ur någon och näst viktigast att då har han inte chansen att berätta om vad han gjorde och varför.

Sen kan man ge sig i f-n på att vinden tar elden så att mest alla andra hus i området brinner ner till grunden. Med massor med döda som resultat. Och halva vivallaskogen med bevis.

Att man vill att ett hus brinner ner är inte samma sak som att det är det som sker. Viljan har sina begränsningar. Dumheten har däremot inga.
Citera
2020-04-25, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Sure Marta, om SD inte vore GM så är HD och MH närmast. Håller med, men där stoppar det för mig. HD och MHs kommunikation kan inte vara omöjlig att spåra om den varit så omfattande att den fått HD att flippa. Någon annan kyrklig anknytning för HD har inte kommit fram.

Så: SD kan mycket väl ha råkat ut för härdsmälta eller implosion som JM säger. LWs lämnande och/eller avslöjande av honom som en bluff kan ligga bakom. Hotet mot hans inre så stort att han riskerar sin drömresa för att hon inte ska få åka på sin lilla Norgeresa, för att han inser att nu är hon på väg bort på riktigt? Rätt uppenbart att det inte bara handlade om kvällen den 14/5 utan att SD hade planer 11/5. Att HD skulle sms:at LW 14/5 utan spår tror jag inte på.
Att SD ljuger beror sannolikt på som du säger att han är GM eller vill skydda GM. Men troligtvis vill han inte sitta inne mycket hellre än att få ta hand om döttrarna om HD satt inne. Han verkar inte ha offrat mycket för HD förr om man tänker på otrohetshistorien. Hotellbokningen tror jag att du missförstår: det var nog tänkt att HD och SD skulle bo där. HD säger i förhör ( kan ljuga förstås) att även om de velade in i det sista visste hon att SD och hon skulle resa. Hon verkar härdad av hans nycker.
Tillhygge: de många slagen beror nog mest på att det tar tid innan offret dör. Även om GM är en stark karl m geologhammare (mordet utanför Lund). Tillhygget gav GM möjlighet att hålla avstånd ( annars hade nog mer än rymddräkt krävts) för att inte lämna spår. Och våldet var av sådan art att man kan misstänka att GM och BO hade nära relation. SDs hat och kärlek i vild tornado.
HD och SD säger att HD visste om att affären fortsatt först på flyget tor USA. Det styrks av att EGT först hävdade att affären avslutats vid första avslöjandet.

SD verkar ha talat och skrivit mycket i termer om döda. Udda. HDs svar till honom är just på hans dödafråga. Att HD skulle mörda LW för att komma åt SD känns också långsynt. Bättre kunde hon nog och enklare.

För mig är ändå detta att hon säger till sin chef att hon hoppas att LW är död, en indikation att hon inte var med på BP. Fast hela det påståendet är så knäppt. Det tyder iallafall på att SD inte berättat allt för henne. Och hon ljuger säkert för att skydda. Men den hon vill skydda är sig själv, och det hade hon nog gjort bäst genom att verkligen berätta. I synnerhet om hon sitter på rejäla bevis.

Edit: I dagsläget finns inga bevis mot ngn annan heller, så om inte SD, som allt pekar åt, kommer att bli dömd för mordet, kan det bli som SD sagt så att mordet aldrig klaras ut. Men det tror inte jag.

Sure Elsa!

Om du föreställer dig en manipulerad och duperad kvinna som HD i klorna på SD i flera år och hon till sist inser vem hon är gift med och vad han gjort med henne..hur hon sen kommer på hur otroheten och hur länge den pågått...hur starkt är inte hatet och äckelkänslorna mot SD då?

Hur lång tid tar det att tillfriskna och lita på sig själv och sitt eget omdöme när man varit duperad och styrd likt en marionettdocka under flera års tid?
Tror du verkligen att det behövs så mycket samtal mellan MH och HD för att MH ska lyckas när hon är en mästare på just manilulation? Det tror inte jag, jag tror att HD var en ypperlig och perfekt chans för MH där att få HD att göra något hon själv velat länge.

SD är så kontrollerad så vad skulle få honom att tappa den kontrollen så pass att han redan den 11 maj tänkt mörda LW och fegar och sen likt förbaskat inte kan besinna sig och exploderar då på nytt så pass att han brutalt dödar henne den 14 maj istället?
Nej det stämmer inte, det känns inte logiskt såvida han inte lider av tvångstankar och måste döda? Tror du han lider av tvångstankar det tror inte jag.
Tror du fortfarande att han var så rasande arg och planerade att döda den 11 maj och sen lugnade sig för att återigen tappa fattningen den 14 maj, det känns inte troligt faktiskt men kom med ett bra motiv till att han var så arg att han ändå kunde lugna sig i tre dagar och sen bli rasande arg igen, övertyga mig för jag ser det inte!
Citera
2020-04-25, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Sure Elsa!

Om du föreställer dig en manipulerad och duperad kvinna som HD i klorna på SD i flera år och hon till sist inser vem hon är gift med och vad han gjort med henne..hur hon sen kommer på hur otroheten och hur länge den pågått...hur starkt är inte hatet och äckelkänslorna mot SD då?

Hur lång tid tar det att tillfriskna och lita på sig själv och sitt eget omdöme när man varit duperad och styrd likt en marionettdocka under flera års tid?
Tror du verkligen att det behövs så mycket samtal mellan MH och HD för att MH ska lyckas när hon är en mästare på just manilulation? Det tror inte jag, jag tror att HD var en ypperlig och perfekt chans för MH där att få HD att göra något hon själv velat länge.

SD är så kontrollerad så vad skulle få honom att tappa den kontrollen så pass att han redan den 11 maj tänkt mörda LW och fegar och sen likt förbaskat inte kan besinna sig och exploderar då på nytt så pass att han brutalt dödar henne den 14 maj istället?
Nej det stämmer inte, det känns inte logiskt såvida han inte lider av tvångstankar och måste döda? Tror du han lider av tvångstankar det tror inte jag.
Tror du fortfarande att han var så rasande arg och planerade att döda den 11 maj och sen lugnade sig för att återigen tappa fattningen den 14 maj, det känns inte troligt faktiskt men kom med ett bra motiv till att han var så arg att han ändå kunde lugna sig i tre dagar och sen bli rasande arg igen, övertyga mig för jag ser det inte!

Jag tror inte att han var i affekt när han mördade. Då hade han nog lämnat spår efter sig. Det var istället beräknande. Ärligt talat tror jag att han slog handen honom väggen när han läxade upp dottern med viss beräkning också. Effektfullt liksom.

Edit: korrigerat fel
Senast redigerad av Elsa2020 2020-04-25 kl. 14:38.
Citera
2020-04-25, 14:37
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Man får vara tacksam att det finns en väl fungerande rättssäkerhet som dömer efter juridiken, och inte hur vissa ska dömas enligt vissa användare i tråden anser.

Vem den skyldige till mordet på LW är kanske visar sig i framtiden, vem vet, en del mord har klarats upp efter flera år. Tekniken går framåt hela tiden det ska vi vara tacksamma för.

Alternativt att någon person i närheten av GM träder fram och delger information som kan leda utredningen vidare. Det är ju inte helt ovanligt att forna lojalietsband bryts - eller att anhöriga/vänner vill lyfta bördan från sina axlar. Ytterligare ett scenario är att GM (eller någon närstående) avslöjar detaljer av misstag (på fyllan, genom obetänksamhet etc).
Citera
2020-04-25, 14:40
Medlem
Citat:
Absolut pekar det på att han blir frikänd i tingsrätten. Men jag vet också att om något hittas under dessa tre veckor som kan fälla SD, så kommer det ske. Men tyvärr brukar det bli ett frikännande. Jag ställer mitt hopp till ett överklagande - om det nu kommer ske.

Lyckas de bevisa att SD är mördaren så har han verkligen satt sin stämpel som fullfjättrad psykopat det vågar jag skriva under på i så fall.
Men nånting säger mig att det finns en annan person han skyddar och då är det HD jag tänker på.
HD kan ha såna hållhakar på SD att han mer än gärna ställer sig i rampljuset för att vara just GM, för hur troligt är det att man blir fälld för mord i svensk domstol om man faktiskt är oskyldig och givetvis då nekar? I en sån situation där
hans syfte skulle kunna vara att skydda en GM genom att dra blickarna till sig, ett ypperligt tillfälle för en person i Stefans situation att vinna sin förlorade fru tillbaka genom att utsätta sig för detta?
Förutsätter att det då är HD som är GM förstås?

Jo ett överklagande bör väl ske såvida de är säkra på att de har rätt GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in