2020-04-25, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Att köpa oljeaktier och behålla dem i 30 år är nog ingen hit.

Skulle de utveckla ett effektivt sätt att fånga upp co2 ur atmosfären så skulle det dock bli en gamechanger.
Citera
2020-04-25, 11:16
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Källa på det.

https://www.svtplay.se/video/24909840/morgonstudion/morgonstudion-22-apr-06-00-1

Ca 38 min in i klippet.
Citera
2020-04-25, 11:22
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Ja, det är ju det somliga inte begriper. Oljan är billig så nu tror dom att «grön energi» har vunnit liksom. Det här är ju det värsta som kunde hända för miljörörelsen. Förnybar energi kommer ja, men det här är inga bra nyheter för den.

Jag tror du har fel. Oljan har haft 3 kriser under 12 år nu.

Länder inser att detta inte är hållbart. Jag tror det kommer snabba på den gröna omväxlingen.

PS:

EUs ledare stöder "grön omställning" i återhämtningsplan för Covid-19

Regeringschefer från EUs 27 medlemsländer har uppmanat EU-kommissionen att börja utarbeta ”en omfattande återhämtningsplan” som integrerar gröna och digitala aspekter, rapporterar EURACTIV. En återhämtningsstrategi för när det värsta av pandemin är över måste byggas kring grön omställning och digital transformation, säger EUs ledare i ett gemensamt uttalande:

"I nuläget är det mycket bråttom att bekämpa coronaviruspandemin och dess omedelbara konsekvenser. Vi bör dock påbörja arbetet med att utforma de åtgärder som krävs för att återgå till ett samhälle och en ekonomi som fungerar normalt och till hållbar tillväxt, och därvid bland annat integrera den gröna omställningen och den digitala omvandlingen och fullt ut dra lärdom av krisen."
Citera
2020-04-25, 12:39
Medlem
Jofs avatar
Geely har förlorat 50 miljarder. Men jag kan tänka mig att det kan vara nåt. Vad tror ni om det?
Senast redigerad av Jof 2020-04-25 kl. 12:46.
Citera
2020-04-25, 14:17
Medlem
Kommer inte ihåg procenten men oljan används främst till bensin och diesel
All övrigt användning kommer givetvis vara kvar , typ plast mm
Men att det är framtidens bränsle i huvudsak , nä inte enligt mig
Citera
2020-04-25, 14:35
Medlem
Tammers avatar
Man kan ju försöka spekulera i hur utvecklingen på börsen kommer bli efter corona. Staten kommer behöva gå in och stötta företag och industrier, och även många konkursade privatpersoner kommer behöva ekonomiskt stöd. Allt detta rör sig om tusentals miljarder, pengar som måste komma någonstans ifrån. Riken är att politikerna tvingas att använda sedelpressen, med påföljande hyperinflation.
Vad händer då med våra besparingar? Om man då som jag, som har litet förtroende för börsen, har det mesta i banksparande så riskerar man ju att sitt livs besparingar snabbt blir värdelösa. Bör man alltså snabbt placera sina tillgångar i aktier, som ju är inflationsskyddade på ett annat sätt? Eller investera i guld eller fastigheter?
Citera
2020-04-25, 16:15
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Kommer inte ihåg procenten men oljan används främst till bensin och diesel
All övrigt användning kommer givetvis vara kvar , typ plast mm
Men att det är framtidens bränsle i huvudsak , nä inte enligt mig
Spånar bara lite, dagsförbrukningen var 100 milijoner fat om dagen innan epidemin!
Kanske inte helt lätt att ersätta det i brådrasket, kommer nog att ta ett tag innan oljan är borta, men troligen går kurvan flackt neråt
Citera
2020-04-25, 16:49
Medlem
Surtrutens avatar
Jag har börjat gå in med sparande till ett barnbarn, dvs. att det är på 18 års sikt och att det ska bli ett månadssparande så småningom

Tanken är att det ska vara framtidsbranscher och framtidsmarknader och då tror jag det kan vara läge att gå in med lite mera nu och fram till årsskiftet. Därefter 100:- kr/månad i vardera fonden enligt nedan.

Franklin India A(acc)
Swedbank Robur Ny Teknik
JPM Africa Equity A perf (acc)
Tundra Sustainable Frontier Fund AMF Aktiefond Småbolag
Handelsbanken Hälsovård Tema
Handelsbanken Hållbar Energi
Aktiefond Asien Stilla havet
SKAGEN m2
Swedbank Robur Technology
Citera
2020-04-25, 16:53
Medlem
Vad tror ni om oljepriset och terminskontrakten för juni månad? Kan vi se en nedgång i priset inför nästa månad som nu i april?

Jag håller med om att framtiden är grön, men att bli oljeoberoende är en lång väg att gå. Det är i princip bara västvärlden som har kommit en bit på vägen. Alla andra världsdelar är fortfarande väldigt beroende av oljan.
Citera
2020-04-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Bör man alltså snabbt placera sina tillgångar i aktier, som ju är inflationsskyddade på ett annat sätt? Eller investera i guld eller fastigheter?

Fastigheter eller skog är väl värden som varar även om det går lite upp och ned så lär det ju alltid ha ett bra värde. Enl en lekman som mig så borde ju skogsaktier typ Holmen gå bra på lång sikt som ett alternativ till att köpa egen skog, då det krävs lite kunskap för att ta hand om den. Samt att risken för stormar och bränder alltid finns.
Citera
2020-04-25, 17:30
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Fastigheter eller skog är väl värden som varar även om det går lite upp och ned så lär det ju alltid ha ett bra värde. Enl en lekman som mig så borde ju skogsaktier typ Holmen gå bra på lång sikt som ett alternativ till att köpa egen skog, då det krävs lite kunskap för att ta hand om den. Samt att risken för stormar och bränder alltid finns.
Äga skog vore kul, men det är säkert förknippat med en massa bekymmer. Taxeringsvärde, fastighetsskatt, miljökrav och annat.
Citera
2020-04-25, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Vad tror ni om oljepriset och terminskontrakten för juni månad? Kan vi se en nedgång i priset inför nästa månad som nu i april?

Jag håller med om att framtiden är grön, men att bli oljeoberoende är en lång väg att gå. Det är i princip bara västvärlden som har kommit en bit på vägen. Alla andra världsdelar är fortfarande väldigt beroende av oljan.

Håller med om att det kommer att dröja tills oljan blir utfasad. Samtidigt tuggar teknologin på och solkraften etc. blir effektivare snabbt. Utvecklingen är i alla fall intressant att följa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in