2020-04-24, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Ser fram emot mer information, utgår från att än så länge är det rykten och inte fakta som dominerar i informationsflödet. Men i fallet NK är ju även de intressanta.

Dessutom är det väl Arméns Dag idag? Ingen officiell högtidsdag, men Ledaren brukar väl inspektera trupper och medverka vid någon provskjutning av artilleripjäser? Gör han inte det idag så…

Kims privatplan står kvar i Pyongyang.
Hans privata tåg står i Wonsan.
Ingen av limousinkortegerna i rörelse de senaste 72 timmarna.

Passerar även Armens dag utan Kim, då är det dags att börja med valium för de nervsvaga.
Citera
2020-04-24, 23:40
Medlem
Har mullorna varit och hämtat nån kinderöverraskning till Tel-Aviv ännu?

Har det någon gång tidigare i historien släppts lös så många hjärntvättade personer, jag menar till och med Kineser kan ta reda på att nazisterna och Amerikanerna var fiender?
Citera
2020-04-24, 23:43
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Kims privatplan står kvar i Pyongyang.
Hans privata tåg står i Wonsan.
Ingen av limousinkortegerna i rörelse de senaste 72 timmarna.

Passerar även Armens dag utan Kim, då är det dags att börja med valium för de nervsvaga.

När Kim Jong-il drabbades av en stroke 2008 så nämndes detta aldrig med ett ord av nordkoreanska media. Världen fick kännedom om det via den franske läkare som flugits in till Pyongyang. Står flyget kvar kan det ju tolkas som att medicinsk expertis inte flugits in i landet. Om det ändå gjorts utgår jag från att de stora underrättelsetjänsterna har kunskap om detta. Ett tänkbart undantag är om det är kinesiska läkare som ankommit.
Citera
2020-04-24, 23:45
Medlem
Ondahamsterns avatar
Det absolut bästa som skulle kunna hända Korea som helhet är om Kina och USA går ihop i ett beslut där Nordkorea skall integreras in i Sydkorea men där Nordkorea skall få hjälp att moderniseras av såväl Kina som USA för att sedan sätta kravet att Korea inte får ha en partisk position i regionen utan måste vara en neutral mellanhand, skulle Nordkoreas konung (Det är det närmsta man kan kalla Kim släktet för då de inte väljs till sin position även om de vill framställa sig som en demokrati) faktiskt vara död så är det en optimal situation för att sådana förhandlingar skulle komma på tal.
Citera
2020-04-24, 23:46
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
När Kim Jong-il drabbades av en stroke 2008 så nämndes detta aldrig med ett ord av nordkoreanska media. Världen fick kännedom om det via den franske läkare som flugits in till Pyongyang. Står flyget kvar kan det ju tolkas som att medicinsk expertis inte flugits in i landet. Om det ändå gjorts utgår jag från att de stora underrättelsetjänsterna har kunskap om detta. Ett tänkbart undantag är om det är kinesiska läkare som ankommit.

Skulle ju även kunna vara så att utländsk läkare har flugits till Folkrepubliken för att sedan transporteras in via fastlandet för att undvika alla misstankar?
Citera
2020-04-25, 00:04
Medlem
Citat:

Mycket diversifierade uppgifter om detta med ”läkarteam” som bistått, ingen konsensus därvidlag.

Värt att notera är dessutom det faktum att inte en enda kommentar från vare sig systern eller regimens organ, om den flygövning som hållits mellan SK/USA de senaste dagarna. Till och med flyg från Japan deltog. Och det mest remarkabla, ett B-1 Lancer bombflyg från South Dakota, flögs in till övningen och flög demonstrativt mycket nära Wonsan.

Men icke en kommentar eller protest om aggressivt beteende från Pyongyang, knäpptyst!
Senast redigerad av LEMMOR 2020-04-25 kl. 00:07.
Citera
2020-04-25, 05:20
Medlem
Kumabjorns avatar
För att ge lite bättre överblick och kanske också perspektiv på det som sker för närvarande finn det en ny bloggpost med titeln Nordkorea post Kim Jong-un. Den löper en uppenbar risk att snabbt bli föråldrad.
Citera
2020-04-25, 06:52
Medlem
Citat:
För att ge lite bättre överblick och kanske också perspektiv på det som sker för närvarande finn det en ny bloggpost med titeln Nordkorea post Kim Jong-un. Den löper en uppenbar risk att snabbt bli föråldrad.

Intressant ny bloggpost!

Att något, hastigt och drastiskt, förändrats i Nordkorea står utom alla tvivel.

Den som lagt ner tillräckligt många timmar de senaste åren, på att kartlägga och analysera frågan, post-KJU, och därvid gjort ett rekorderligt arbete, tror jag relativt snabbt kommer fram till åtminstone 2 obestridliga slutsatser:

1. Det är upplagt för turbulens och maktspel och intrigerande. Vilket är detsamma som HÖG RISK för kaos.

2. Den äldre brodern, Kim Jong-chol, eller högoddsaren, som bloggen kallar honom, är nog att betrakta som chanslös och oddsen hos en vild och galen bookmaker, skulle nog ligga runt 8-999 gånger på honom.

3. Ordet HEN, är väl inte uppfunnet i Nordkorea, ännu, och en ledare som vissa i den Amerikanska underrättellsevärlden kallar för ”Turkey De Luxe” = slang för exklusiv bög, tror jag inte faller Nordoreanerna på läppen. Om Jong-chol blir ordförande för begravnings kommittén, går nog solen upp i väster därefter.

Att man har fullt upp i Pyongyang och den innersta kretsen, även om den inte är särskilt innerlig, för tillfället, verkar uppenbart.
Senast redigerad av LEMMOR 2020-04-25 kl. 06:59.
Citera
2020-04-25, 07:01
Medlem
Kumabjorns avatar
Inga invändningar från min sida.
Kim Jong-chol är mest med som en påminnelse om att man aldrig riktigt vet vad som kan komma ifrån Pyongyang. Skulle inte vara första gången som något oväntat dyker upp på den horisonten.
Citera
2020-04-25, 07:16
Medlem
Lokal tid nu i Pyongyang är drygt 14.00.
Kim Jong-un har inte synts till för det 88:e firandet av armens dag.

Rapporterna om att en delegation med rådgivare från Kina, befinner sig landet, behöver nödvändigtvis inte vara uppgivna medicinska sådana, det kan lika gärna röra sig om rådgivare eller rent av en grupp som har i uppdrag från Peking att förbereda en kommande exekution.
Citera
2020-04-25, 07:28
Medlem
Regimen har visat ett nytt foto på Kim Yo-jong för att användas i officiella sammanhang.
Ett tydligt tecken anser jag.
Citera
2020-04-25, 07:33
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Regimen har visat ett nytt foto på Kim Yo-jong för att användas i officiella sammanhang.
Ett tydligt tecken anser jag.

Det fotot är två eller tre veckor gammalt, tror jag. Inget nytt för dagen alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in