2020-04-24, 10:56
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Det är korrekt.

Men, dessa senaste dagarna och en tid ytterligare, användes båda.

JSTAR - för alla uppdrag som rör markövervakning.

AWACS - för all annan övervakning från marken upp till stratosfären mm mm.

Ahh, Eftersom AWACS var med i beskrivningen trodde jag det var de som åsyftades. De är väl mer än 40 år gamla vid det här laget? När det gäller USAF E-8C JSTARS undrar jag om US Navy också flyger dem? Kollade Google Images och tyckte jag kände igen det från Kadenas startbana, men det hade Navy och inte USAF beteckning.
Citera
2020-04-24, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Ahh, Eftersom AWACS var med i beskrivningen trodde jag det var de som åsyftades. De är väl mer än 40 år gamla vid det här laget? När det gäller USAF E-8C JSTARS undrar jag om US Navy också flyger dem? Kollade Google Images och tyckte jag kände igen det från Kadenas startbana, men det hade Navy och inte USAF beteckning.

US Navy hade 2 st JSTARS tidigare men dom gick över till USAF.
Citera
2020-04-24, 13:16
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
US Navy hade 2 st JSTARS tidigare men dom gick över till USAF.

Vilket innebär att Navy markeringen försvinner. Måste således ha varit ett annat plan. Vingarnas vinkel var annars väldigt lik.
Citera
2020-04-24, 13:40
Medlem
De overvåknings ressursene som USA gjerne bruker for å skaffe seg best mulig informasjon fra NK er følende: RC-135W Rivet Joint, E-8C, RQ-4 Global Hawk og RC-135S Cobra Ball.

Men dette vil variere med hva men er ute etter, og hvordan tilgang man har til de forsjellige ressursene til enhver tid.
Citera
2020-04-24, 14:19
Medlem
Citat:
Vilket innebär att Navy markeringen försvinner. Måste således ha varit ett annat plan. Vingarnas vinkel var annars väldigt lik.

Det har tydligen tillkommit ett antal sällsynta fåglar, som normalt inte är stationerade på Kadena, men det mest troliga är nog att Du sett en P-8A Poseidon eller någon variant av KC alt EC-135.
Citera
2020-04-24, 14:33
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Det har tydligen tillkommit ett antal sällsynta fåglar, som normalt inte är stationerade på Kadena, men det mest troliga är nog att Du sett en P-8A Poseidon eller någon variant av KC alt EC-135.

Det som förvånade mig var att den stod parkerad utmed väg 58 (nord-sydlig huvudväg) fullt synlig. En flygkropp i sig är kanske inte så intressant, men markeringarna säger förmodligen en del om planets historia, åtminstone för underrättelseanalytiker. Känsliga flyg hamnar som regel i hangar direkt efter landning. Men man kan naturligtvis inte utesluta att tillgängligt hangarutrymme varit vid fullt kapacitetsutnyttjande.

Blev lite nyfiken över Global Hawk, kan de tankas i luften, eller är det en allt för avancerad manöver för en UAV?
Citera
2020-04-24, 14:56
Medlem
Citat:

Dom är över 40-år.

Transferrering pågår, till det nya ABMS som skall ersätta/komplettera E-8 typerna.
ABMS=Advanced Battle Management System generation 2 gör att P-8 Poseidon är en mycket avancerad plattform för mark/ytövervakning.

På Kadena finns minst 2 st US Navy P-8 med radarsystemet APS-154.

Systemet är klassificerat i detalj, men klarar tom övervakning av persongrupper ner till individnivå.
Citera
2020-04-24, 15:17
Medlem
Citat:
Det som förvånade mig var att den stod parkerad utmed väg 58 (nord-sydlig huvudväg) fullt synlig. En flygkropp i sig är kanske inte så intressant, men markeringarna säger förmodligen en del om planets historia, åtminstone för underrättelseanalytiker. Känsliga flyg hamnar som regel i hangar direkt efter landning. Men man kan naturligtvis inte utesluta att tillgängligt hangarutrymme varit vid fullt kapacitetsutnyttjande.

Blev lite nyfiken över Global Hawk, kan de tankas i luften, eller är det en allt för avancerad manöver för en UAV?

Dom kan tankas i luften, tekniken har funnits ett par år.

Det har inte varit högprioriterat att utveckla den tekniken förrän 5-6 år sedan då flygtiden för en Global Hawk är +35 timmar.

Målsättningen är att i extremfall kunna hålla dom i luften 7-8 dagar.
Citera
2020-04-24, 21:10
Medlem
Jag kommer alltmer fram till slutsatsen, att Kim Jong-un redan är död.

Kommer inte ett officiellt tillkännagörande, med konkret bevis eller daterade live-bilder de närmaste dagarna eller upp till en vecka, som vidimerar att Kim är vid liv eller behandlas/rehabiliteras alternativt är i självvald skyddskarantän, är han med största sannolikhet död.

Jag återkommer då linorna går varma för tillfället!
Citera
2020-04-24, 22:23
Medlem
Citat:

Kommer inte ett officiellt tillkännagörande, med konkret bevis eller daterade live-bilder de närmaste dagarna eller upp till en vecka, som vidimerar att Kim är vid liv eller behandlas/rehabiliteras alternativt är i självvald skyddskarantän, är han med största sannolikhet död.

Om så är fallet går nog många linor heta för närvarande. Gissar att nomenklaturan önskar en bail out med US. Åtalseftergifter, behålla än det ena än det andra. Gissar US inte har något val om man vill klämma dit Kina och flytta fram sina positioner, vilket verkar ligga i linje med nuvarande förd politik. Å andra sidan kanske bättre att kasta skiten åt Kina som inom kort kommer att få betala" för Corona-epidemin? Billigt blir det inte för den som i slutändan sitter på denna surdeg. SK kommer inte vilja ta på sig det hela. Spännande!
Citera
2020-04-24, 22:44
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:

Ser fram emot mer information, utgår från att än så länge är det rykten och inte fakta som dominerar i informationsflödet. Men i fallet NK är ju även de intressanta.

Dessutom är det väl Arméns Dag idag? Ingen officiell högtidsdag, men Ledaren brukar väl inspektera trupper och medverka vid någon provskjutning av artilleripjäser? Gör han inte det idag så…
Senast redigerad av Kumabjorn 2020-04-24 kl. 23:17.
Citera
2020-04-24, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Om så är fallet går nog många linor heta för närvarande. Gissar att nomenklaturan önskar en bail out med US. Åtalseftergifter, behålla än det ena än det andra. Gissar US inte har något val om man vill klämma dit Kina och flytta fram sina positioner, vilket verkar ligga i linje med nuvarande förd politik. Å andra sidan kanske bättre att kasta skiten åt Kina som inom kort kommer att få betala" för Corona-epidemin? Billigt blir det inte för den som i slutändan sitter på denna surdeg. SK kommer inte vilja ta på sig det hela. Spännande!

Sydkorea vill inte ta över och kan inte göra det utan USA:s benägna bistånd.

Kina önskar ju helst få möjlighet att sköta detta i splendid isolation och efter egen agenda, tillsammans med Seoul, det kommer inte USA att acceptera, även om Seoul mot all förmodan skulle inleda sådana förhandlingar.

Flera stora frågor är aktuella just nu, för det fall Kim är död eller inte återkommer.

1. Har Kim säkrat alla kärnvapen?
2. Om inte, vem/vilka har kontrollen?
3. Kommer hans syster bli accepterad ledare såsom kvinna?
4. Kommer hon klara en maktkamp?
5. Om kärnvapnen inte är säkrade och hamnar på drift utan kontroll och Kims syster inte klarar en maktkamp. Då har vi mardrömsscenariot i knät. Nordkoreanska toppmilitärer som ingen kan kontrollera, kan både sälja-utpressa båda dessa och andra WMD vapen i arsenalen.

Diplomatin är svag för tillfället i regionen då kraftigt lågtryck råder på alla fronter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in