Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Jag vet att boken Omgiven av Psykopater och författaren Thomas Erikson är omdebatterad - men i den boken får man en unik inblick i vem psykopaten väljer ut som offer - och varför - och även om manipulation och vem som helst manipuleras. De som oftast är offer för manipulation är kvinnor som är empatiska - har någon form av sår i själen - och som gärna hjälper till lite för mycket. LW var pastor och han vände sig till henne under en svår period i sitt liv. Inte alls speciellt konstigt. Det LW inte hann lära sig är att du inte tar dig ur det genom att jobba med vad som är sjukt med den som manipulerar. Du tar dig ur det genom att stärka dig själv och växa. När du gör det blir du ointressant eftersom det inte går att manipulera dig mer. Men ju mer du grottar in dig i det som hon gjorde (i samtal med vänner) ju mer plockas bort av din själ och ju mer sårbar blir du för angreppet. Och du förändras. Jag tycker det är oehört sorgligt. Och trist att fokus hamnar på LW så mycket. Jag är mycket mer intresserad av vad som får SD att fungera och andra som honom. Det svåra är ju att han inte direkt ger oss en inblick i hur han fungerar. Merän glimtvis.
Intressant.
Har inte läst boken men sett en del program på Youtube om pykopater och har egen erfarenhet -
Kan ej redogöras här för det skulle bli en alltför lång Off topic (men handlar om alla år EFTER en relation som aldrig verkade ta slut).
Men jag stod emot under flera år
och fick till slut använda alla medel för att bli kvitt personen, dvs jag skrev bl.a. på hans Facebook helt öppet vad jag tyckte och bad honom sluta kontakta mig. Det tog skruv.
...
Detta är sant: Att försöka bearbeta psykopaten är som att skada sig själv!
Han är inte "kränkbar" på vanligt sätt. Han reagerar inte ens när man påtalar hans brister,
hur snällt man än går tillväga, eller hur rakt.
Nog känner de flesta av när en brist påtalas men ej en psykopat.
Däremot att stärka sitt eget ego, visa på fler sätt att man har eget liv - det är ett bra medel,
om man nu har ett eget liv att visa efter samvaro med en sådan...?
Precis som du relaterar till i den bok du skriver om.
Men vad fas-ken, jag tycker SD sitter där i rätten och säger att han är sårbar men inte vill gråta inför publik och väljer att inta neutral attityd?
Har han gråtit alls någon gång?
Visst är han lika intressant att skriva här om, som LW.