2020-04-20, 18:44
Medlem
inte fan har man berättat för nån att man är preppers vem fan vill bli rånad på sitt lager
Citera
2020-04-20, 23:17
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Pajas.

Jag tycker fortfarande att allt du skriver här i tråden är sorgligt.
Citera
2020-04-20, 23:18
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag ser inte det sorgliga. Han ser ju bara krasst på tillvaron som den är.

Livsförnekelse är ordet. Har alltid funnits sådana. Sorgliga individer.
Citera
2020-04-23, 01:14
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Livsförnekelse är ordet. Har alltid funnits sådana. Sorgliga individer.

Livsförnekelse? Vad är det för ord, vad betyder det? Personer som du irriterar mig, om man inte lever som du har man fel i din mening. Det är andemeningen med vad du skriver. Antar att du räknar dig som "tolerant".
Citera
2020-04-23, 13:44
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Livsförnekelse? Vad är det för ord, vad betyder det? Personer som du irriterar mig, om man inte lever som du har man fel i din mening. Det är andemeningen med vad du skriver. Antar att du räknar dig som "tolerant".

Livsförnekelse: Att sitta och bejaka självmord, att vi lever i ett elände (och därför inte skaffa barn), att vi lever i ett eländigt land, att du är färdig med livet. Jag gissar att du är runt 25.

”Dessutom hade de inte de finfina medlen att ta livet av sig som vi har idag.

Ja, blir det krig kommer jag ta livet av mig, iaf om någon försöker tvinga mig att slåss för det här eländiga landet.”

"Jag har gjort det valet, jag vill inte sätta barn till det här jävla eländet vi lever i."

"Jag har levt ett fullt liv, och mer än det. Jag är färdig "
Citera
2020-04-23, 14:39
Bannlyst
Citat:
Livsförnekelse: Att sitta och bejaka självmord, att vi lever i ett elände (och därför inte skaffa barn), att vi lever i ett eländigt land, att du är färdig med livet. Jag gissar att du är runt 25.

”Dessutom hade de inte de finfina medlen att ta livet av sig som vi har idag.

Ja, blir det krig kommer jag ta livet av mig, iaf om någon försöker tvinga mig att slåss för det här eländiga landet.”

"Jag har gjort det valet, jag vill inte sätta barn till det här jävla eländet vi lever i."

"Jag har levt ett fullt liv, och mer än det. Jag är färdig "

Jag kommer på rak arm på att följande personer var "livsförnekare": Buddha, kung Salomo, Homeros, Seneca, Epiktetos, Marcus Aurelius, Shakespeare, Voltaire, Leopardi, Kant, Schopenhauer, Mainländer, Nils Ferlin. Några av dem hade visserligen barn, men på det hela taget var de nyktert pessimistiska; hälften av dem är kända just för det.

Om jag inte minns fel skrev han i ett inlägg att han är över 40...
Citera
2020-04-23, 14:45
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Jag kommer på rak arm på att följande personer var "livsförnekare": Buddha, kung Salomo, Homeros, Seneca, Epiktetos, Marcus Aurelius, Shakespeare, Voltaire, Leopardi, Kant, Schopenhauer, Mainländer, Nils Ferlin. Några av dem hade visserligen barn, men på det hela taget var de nyktert pessimistiska; hälften av dem är kända just för det.

Om jag inte minns fel skrev han i ett inlägg att han är över 40...

Ja, det är ett stort och intressant ämne du tar upp. Buddha, absolut. Voltaire, knappast. Så kan vi hålla på. Vad gör de/ ni i en prepptråd?
Citera
2020-04-23, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ja, det är ett stort och intressant ämne du tar upp. Buddha, absolut. Voltaire, knappast. Så kan vi hålla på. Vad gör de/ ni i en prepptråd?

Voltaire skrev bland annat "Vi kommer att lämna denna värld lika dum och ondskefull som den var när vi föddes". Inte särskilt optimistiskt.

Jag tänkte bara om du på något sätt ville antyda att det är något fel på pessimister.

Förresten vill jag lägga till Sokrates, Platon och Swift också
Citera
2020-04-23, 15:43
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag började intressera mig för prepping för runt ett år sedan o inhandlade då bl.a. munskydd, gasmask, handsprit, T-röd o mat. Sparade vatten o mycket annat inom prepping. Har gjort en sida om det här:
https://richardsvardag.blogspot.com/p/blog-page_21.html

Jag la ut lite på Facebook, o fick hånfulla kommentarer som;
-När tror du zombieepidemin bryter ut?
-Tror du atombomben kommer nästa vecka?

Nu kom coronaviruset o det visade sig vara bra att ha t.ex. munskydd, gasmask, handsprit o T-röd hemma. O så finns de, de som inte förstår grejen med prepping, som den här nötet; (FB) Inser ni preppers hur själviska ni är?

Efter att ha fått hånande kommentarer, så la jag ut för ca ett år sen på Facebook: -När krisen kommer är alla som hånat mig inte välkomna hit!

Har någon mer upplevt detta?
Jag vet inte om dom skrattar eller hostar. Svårt att bedöma på en intuberad person.
Citera
2020-04-23, 19:14
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Voltaire skrev bland annat "Vi kommer att lämna denna värld lika dum och ondskefull som den var när vi föddes". Inte särskilt optimistiskt.

Jag tänkte bara om du på något sätt ville antyda att det är något fel på pessimister.

Förresten vill jag lägga till Sokrates, Platon och Swift också

Att sätta likhetstecken mellan livsförnekare och alla dessa författare och tänkare du räknar upp står dig fritt, men jag delar inte din snäva indelning. Strindberg kan du också ta med i din etymologiska bärsärk.
Citera
2020-04-24, 12:14
Bannlyst
Citat:
Att sätta likhetstecken mellan livsförnekare och alla dessa författare och tänkare du räknar upp står dig fritt, men jag delar inte din snäva indelning. Strindberg kan du också ta med i din etymologiska bärsärk.

Inte för att vara långrandig nu, men om du verkligen har läst mycket av de personer som jag räknade upp, så kan du inte ha missat att alla var pessimister. Troligare föredrar du att blunda för det. Vad handlar t.ex. Hamlets och Macbeths monologer om annat än att livet är meningslöst och idiotiskt och att man bara lever för att man är för feg för att ta livet av sig?
Citera
2020-04-24, 12:44
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Inte för att vara långrandig nu, men om du verkligen har läst mycket av de personer som jag räknade upp, så kan du inte ha missat att alla var pessimister. Troligare föredrar du att blunda för det. Vad handlar t.ex. Hamlets och Macbeths monologer om annat än att livet är meningslöst och idiotiskt och att man bara lever för att man är för feg för att ta livet av sig?
n

Om vi nu ska köra på i ditt OT-spår så upprepar jag att jag inte delar din svart-vita indelning, att stämpla dessa som livsförnekare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in