2020-03-29, 14:14
Avslutad
Jag började intressera mig för prepping för runt ett år sedan o inhandlade då bl.a. munskydd, gasmask, handsprit, T-röd o mat. Sparade vatten o mycket annat inom prepping. Har gjort en sida om det här:
https://richardsvardag.blogspot.com/p/blog-page_21.html

Jag la ut lite på Facebook, o fick hånfulla kommentarer som;
-När tror du zombieepidemin bryter ut?
-Tror du atombomben kommer nästa vecka?

Nu kom coronaviruset o det visade sig vara bra att ha t.ex. munskydd, gasmask, handsprit o T-röd hemma. O så finns de, de som inte förstår grejen med prepping, som den här nötet; (FB) Inser ni preppers hur själviska ni är?

Efter att ha fått hånande kommentarer, så la jag ut för ca ett år sen på Facebook: -När krisen kommer är alla som hånat mig inte välkomna hit!

Har någon mer upplevt detta?
Citera
2020-03-29, 14:19
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag började intressera mig för prepping för runt ett år sedan o inhandlade då bl.a. munskydd, gasmask, handsprit, T-röd o mat. Sparade vatten o mycket annat inom prepping. Har gjort en sida om det här:
https://richardsvardag.blogspot.com/p/blog-page_21.html

Jag la ut lite på Facebook, o fick hånfulla kommentarer som;
-När tror du zombieepidemin bryter ut?
-Tror du atombomben kommer nästa vecka?

Nu kom coronaviruset o det visade sig vara bra att ha t.ex. munskydd, gasmask, handsprit o T-röd hemma. O så finns de, de som inte förstår grejen med prepping, som den här nötet; (FB) Inser ni preppers hur själviska ni är?

Efter att ha fått hånande kommentarer, så la jag ut för ca ett år sen på Facebook: -När krisen kommer är alla som hånat mig inte välkomna hit!

Har preppat i modest form i 15 år eller så. Inte mer än för att klara en "zombieapokalyps" på mer än en månad eller så. Hittills har vi det alldeles utmärkt här hemma, vi har till och med dasspapper.

Som svar på din fråga, nej, de skrattar inte längre. Däremot fick jag kommentaren "jag vet väl vilka vänner som har grejer, när jag får slut här hemma kommer jag och tar vad jag behöver" på facebook. Lycka till med det, det är inte bara dasspapper och käk jag har, haha
Citera
2020-03-29, 14:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Har preppat i modest form i 15 år eller så. Inte mer än för att klara en "zombieapokalyps" på mer än en månad eller så. Hittills har vi det alldeles utmärkt här hemma, vi har till och med dasspapper.

Som svar på din fråga, nej, de skrattar inte längre. Däremot fick jag kommentaren "jag vet väl vilka vänner som har grejer, när jag får slut här hemma kommer jag och tar vad jag behöver" på facebook. Lycka till med det, det är inte bara dasspapper och käk jag har, haha
Ja, just därför har jag lagt till lite vapen (har bara ett luftgevär, men typ batong, kniv o yxa), o jag har ganska bra inbrottsskydd.
Citera
2020-03-29, 14:24
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ja, just därför har jag lagt till lite vapen (har bara ett luftgevär, men typ batong, kniv o yxa), o jag har ganska bra inbrottsskydd.

Vettigt, men luftgevär? Det har jag iofs också, men inget jag räknar att kunna försvara mig med.
Citera
2020-03-29, 14:26
Medlem
X-fronts avatar
Äsch, det enda man behöver preppa är sprit, knark och vapen. Kanske lite kontanter. Resten löser sig alltid.
Citera
2020-03-29, 14:27
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Nej.

Jag håller käften om att vi är väl förberedda i mitt hushåll. Fått någon fråga om vattendunkarna genom åren, men inte mycket mer.

Om man inte är tyst så kommer grannskap och löst folk att springa över och vilja ha masker, mjöl och en falukorv eller värre när de själva har slut och leveranserna till ICA inte längre funkar.
Citera
2020-03-29, 14:28
Medlem
2560ps avatar
Minns förresten en episod när min dåvarande svåger kom hem till hans och syrrans lägenhet, kånkandes på en bal dasspapper.

-Vad fan ska vi med så mycket toapapper till? uttryckte hon det.

-Räknar du med att du hinner dö innan ni förbrukat rullarna? var mitt svar

Folk är idioter.
Citera
2020-03-29, 14:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Vettigt, men luftgevär? Det har jag iofs också, men inget jag räknar att kunna försvara mig med.
Har det för prickskytte, men om man måste kanske man kan jag småvilt med det?
Citera
2020-03-29, 14:31
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Har det för prickskytte, men om man måste kanske man kan jag småvilt med det?

Ja, det har du nog rätt i. Men om det kommer till att behöva skjuta småvilt har jag tagit livet av mig för länge sedan, med riktiga grejer.
Citera
2020-03-29, 14:31
Medlem
Absolut. Jag har preppat i 5 år, men gjorde väl den seriösa införskaffningen för 3 år sedan. Då fick jag många kommentarar online, och av besökare hemma, som undrade vad fasen jag skulle med allt till. Och ja, det var många av dom som tyckte jag var helt knäpp. Men jag förklarade med att allt får plats i ett par garderober, det syns inte, det stör inte, så varför inte vara förberedd? Kan ju bli vad som helst - storm och långvarigt elavbrott, insnöad, skogsbrand. Det var väl dom scenarion jag var beredd på. Men inte ett virusutbrott. Men det gör detsamma, jag behöver inte sätta min fot ens i en affär på minst 3 månader nu om det skulle vara nödvändigt.

Det enda jag egentligen saknar men som jag önskar att jag hade nu är ett skjutvapen. Det kanske inte är nödvändigt just nu, men när krisen slår till ännu hårdare och folk blir desperata så blir människor som djur. De gör inbrott, stjäl, trampar över lik för att få sitt osv. Jag är orolig för utvecklingen i Italien nu där folk inte har mat eller pengar. Där pratas det om att göra uppror och göra samordnade attacker mot livsmedelsaffärer i hela landet vid särskilda klockslag.

Fick även idag höra att Chase bank i USA stoppat folk från att ta ut sina pengar från deras konton. Tydligen långa köer där för att folk vill ha kontanter. Fler banker lär antagligen följa. Det i sin tur sänker ekonomin ännu mer. Dessutom tror jag att dödligheten av viruset är högre än många tror.

Om ni ekonomin sänks, folk står utan mat och pengar, samtidigt som ett utrotar-virus sprids, så kommer världen inte att se rolig ut. Som Tegnell sa: Man får hoppas på det bästa, men förbereda sig på det värsta. Jag är och kommer att vara redo. Den som vill skratta får göra det. Men kom inte till mig när ni sitter i skiten då ni märkt att latte och äppelpaj inte växer på träd.
Citera
2020-03-29, 14:38
Medlem
Isnatts avatar
Har under dom år jag varit light-prepper ofta fått ett hånfullt 'Vad tror du ska hända, då?' och har väl inte riktigt haft ett konkret svar utan svarat nåt i stil med 'vad som helst', och det är ju så det varit.
Jag har inte vetat, därför har jag skaffat en liten grund i form av gasolkök och jägarexamen+vapen. Så jättemycket mer har jag inte gjort, men det har räckt för att dom som nu bunkrar dasspapper ska rulla med ögonen.

VEM RULLAR MED ÖGONEN NU DÅ, VAVAVA
Citera
2020-03-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jag håller käften om att vi är väl förberedda i mitt hushåll.

Helt rätt. Har man vett nog att vara förberedd bör man även vara smart nog att inte skylta med vad man har. Den som gör det och dessutom är obeväpnad är inget annat än ett skafferi för den som är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in