2020-04-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det sjukaste är att tre av länderna före oss är värst drabbade i världen. Två andra råkar ha en extrem befolkningstäthet.Vi ligger så jävla dåligt till med våra förutsättningar att det är pinsamt.
Idag har vi mer döda än Belgien också
de hade +170 döda, Belgien har minskat lite senaste dagarna.
Citera
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Så enligt FHM har 6 miljoner varit smittade i Stockholms län. Nytt lågvattenmärke?

Se dagens pressträff ungefär 10 min in.

Jag misstänker att det finns många s.k. papperslösa invånare i Stockholms län, som inte hamnar med i den officiella befolkningsstatistiken, men att de skulle vara så många hade jag inte kunnat föreställa mig.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Använd inte Morfin Meda
om du har mycket slem i luftvägarna, försämrad andningsförmåga, akut leversjukdom, vid orostillstånd under alkohol- och sömnmedelspåverkan.

om du är allergisk mot morfinhydroklorid eller något annat innehållsämne i detta läkemedel (anges i avsnitt 6).

https://www.fass.se/LIF/product?nplId=19871211000183

Spelar ingen som helst roll om det är Morfin Meda i fast form eller Morfin i injektionsform.
Exakt samma problematik föreligger då Morfin kan sakta ned andningen.
Citera
2020-04-21, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja men varför beter man sig inte så i vanliga influensor då?
JUST NU 80 döda i influensa och varenda dag.
Vad är det jag inte förstår.

Influensan skickar dig sällan till IVA. Vi har ju 10x mer (550 platser) IVA patienter än vad det fanns IVA patienter för 4 sorters influensor som gick samtidigt 2017-2018 (55 platser).
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag blir inte riktigt klok på den svenska rapporteringen. Jag är ej heller helt trygg med att vi har peakat. Och peak på vad? 100 dödsfall per dag? 140?

Antal dödsfall som rapporteras på en dag idag är ett nytt rekord.

60-70 dödsfall per dag som Tegnell sagt stämmer i alla fall inte. Det finns nu 7 dödsdagar med mer än 80 dödsfall.

Och nuvarande max på 102 dödsfall steg idag till 106 dödsfall (8e april)

Det äldsta dödsfallet som rapporteras idag är hela 23 dagar gammalt

Om du som följt coronavirus utvecklingen sedan januari inte blir klok på rapporteringen, hur ska då en vanlig oinsatt svennebanan förstå den ?

AT vilseleder, ljuger och mörkar. Kommunistdiktaturen i Kina är imponerade.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Nej! Tvärtom gör jag så att detta går över fortare, fattar du inte det? Du vet om att de allra flesta i slutändan kommer få det va?

Du ser till att fler dör fortare. Hoppas du smittar några anhöriga eller bekanta som avlider.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Jäklar vilket drag i tråden det vart nu när alla alarmister fick lilla julafton. Detta är ju eftersläpning, eller trodde ni att det dog 40 st igår?

Sorgligt att se hur glada alla alarmister blir när det är många döda på en dag. Jag lider verkligen med alla anhöriga. Ni borde skämmas.
Det var ingen överaskning för mig i alla fall, trist nog. Denna eftersläpning kommer att finnas hela tiden och det har många tjatat om länge nu. Hur som helst blir det inte mindre döda av eftersläpningen men det låter ju bättre.
Citera
Medlem
185 registrerade dödsfall i Covid-19 senaste 24 timmarna i Sverige.

Tror Finland har 98 eller nåt i den stilen totalt.

Lite skillnad på 98 totalt och 185 reggade på en enda dag.

Varje dag som länder kan skydda sina medborgare är en dag längre tid forskarna får på sig att utveckla behandlingsmetoder/testa mediciner. En dag längre för för de som skulle dött att få leva. En dag till för vården att förberedda sig.

Räknat per miljoninvånare kanske Sveriges resultat i dag är ett av de värsta i hela världen. Vi är alltså nästan sämst i världen på att skydda våra svaga medborgare iallafall vad gäller utvecklade länder med kapacitet att någorlunda mäta antal dödsfall.

Utöver dessa dödsfall antar jag att ett antal också mördats vilken åtminstone om man läser tidningsrubriker verkar hända dagligen.

Jag kan garantera att om istället för 185 döda i dag det hade rapporterats att nu ska alla tjäna 185 kr om dagen, då hade reaktioner kommit överallt, folk hade strejkat. Men en hög med döda allt bara rullar som vanligt. Det är inte samma land som jag föddes i, jag minns när man inte behövde låsa ytterdörren, när man åtminstone upplevde att vi var ett av världens absolut säkraste länder, då välfärd prioriterades högre än iskall kapitalism. Sverige idag måste vara lite av ett paradis för starka, hänsynslösa och kriminella då man kan gör i princip vad som helst nästan helt utan straff till och med mitt i en pandemi. Landet är mer USA än det gamla Sverige och det är tragiskt.
Citera
2020-04-21, 15:08
Medlem
Folk som skriver "det dör ju x antal av vanlig influensa varje år" eller "det är bara en liten förkylning", det är folk som har blivit anställda av staten för att förminska paniken på forumet. Detta är en ny form av media, gå runt på forum och klanka ner på alarmister och folk som är oroliga på riktigt.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Idag har vi mer döda än Belgien också
de hade +170 döda, Belgien har minskat lite senaste dagarna.
Men Belgien har fler rökare.

Det ger lägre siffror
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Då är jag med dig. Problemet är inte att butikerna i sig ökar öppettiderna utan mer en effekt av att mer folk rör sig ute? Då är det iofs ännu viktigare att butikerna förlänger öppettiderna så att kunderna sprids ut.
Fast att ha öppet när inga kunder kommer gör bara att de anställda kostar pengar.
Folk tänker tyvärr inte så långt som att de kan handla när de är mindre folk utan alla handlar ungefär samtidigt, på samma sätt som de brukar.

Förmodligen kommer detta att få bakslag, om de styrande bryr sig om hur smittspridningen ökar.
Citera
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Jag skojade med dig, ledsen för det. Är uttråkad.

Är däremot helt allvarlig med resten. Än så länge klarar sjukvården av allt det här. Dessutom får man anta att det i stort sett är samma människor som är orädda och rör sig utomhus. Många av dessa har redan haft smittan. Som jag sa tidigare så ser jag till att inte träffa några äldre eller andra som är i riskgruppen.

Jag tror det är väldigt viktigt att detta tar slut så fort som möjligt, annars kan skadan på befolkningen bli betydligt värre än av själva viruset.

Att andra länder i till exempel Norden har färre dödstal per capita betyder absolut ingenting, eftersom de haft snävare restriktioner och således färre antal smittade. De kommer dock komma ikapp oss när smittan fortsätter spridas där, samtidigt som vi är flockimmuna och går in i en ny golden age.

Vad får dig att tro det? Mer sannolikt är att resten av världen inför kraftiga restriktioner gentemot Sverige. Varför skulle ex Norge vilja ta in smittbärande svenskar? För att det vore bäst för staten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in