2020-04-22, 12:21
Medlem
Någon som har någon kvalificerad gissning när åtal väcks? Blir det innan sommaren?
Citera
2020-04-22, 12:23
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Inga problem.
Kommer fler efter hand som Aktbilagorna mejlas.
Visserligen så kommer det inget mer direkt spännande innan Stämningsansökan lämnas in, men dyker det upp något så ser vi till att det hamnar i tråden.
Finns säkert fler som kan bidra med det.
Tanken slog mig nyss när jag läste att han ville ha rättegång nu.. Tänk om han är oskyldig? Om någon annan har gjort det och han fått skulden? Nu tror jag väl inte det, måste ju finnas bevis när han suttit så länge.. 🤔
Citera
2020-04-22, 12:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av whippo83
Någon som har någon kvalificerad gissning när åtal väcks? Blir det innan sommaren?

Det behöver vi inte gissa om.
Den 4 Maj kl 11.00 skall åklagaren väcka åtal.
Om nu åklagaren inte ännu en gång begär åtalsförlängning.
Vi får se.
Citera
2020-04-22, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalle46
Tanken slog mig nyss när jag läste att han ville ha rättegång nu.. Tänk om han är oskyldig? Om någon annan har gjort det och han fått skulden? Nu tror jag väl inte det, måste ju finnas bevis när han suttit så länge.. 🤔

Tittar man på Texten från Häktningen så ser det väl inte så stabilt ut.

Brottsmisstanken
Andreas Andersson är fortfarande på sannolika skäl misstänkt för mord någon gång mellan den 22 november 2019 och den 3 december 2019 på okänd plats i Tollarp,
Kristianstads kommun.

Den texten berättar ju att dom INTE VET när han dödades.
Dom VET INTE vart han mördades någonstans.

Nu vet jag att åklagare bara tar upp exakt så mycket bevisning som precis behövs för att få en person häktad på sannolika skäl. Mycket av bevisningen sparas till slutförhöret i samband med att FUP är klar.
Så det kan vara så att åkl mörkar lite.
Men just texten ser ju inte så stabil ut, tycker jag.
Citera
2020-04-22, 13:03
Medlem
Lalle46s avatar
Citat:

Brottsmisstanken
Andreas Andersson är fortfarande på sannolika skäl misstänkt för mord någon gång mellan den 22 november 2019 och den 3 december 2019 på okänd plats i Tollarp,
Kristianstads kommun.

Nu vet jag att åklagare bara tar upp exakt så mycket bevisning som precis behövs för att få en person häktad på sannolika skäl. Mycket av bevisningen sparas till slutförhöret i samband med att FUP är klar.
Nej verkligen inte..
Citera
2020-04-22, 17:52
Medlem
Citat:
Det behöver vi inte gissa om.
Den 4 Maj kl 11.00 skall åklagaren väcka åtal.
Om nu åklagaren inte ännu en gång begär åtalsförlängning.
Vi får se.

Det vet jag att åklagaren har fram till 4 maj på sig, men hur länge till kan de begära förlängning? När är senast de måste väcka åtal?
Citera
2020-04-22, 17:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ser inte stabilt ut.

Citat:

Brottsmisstanken
Kristianstads kommun.

Nej enligt den här texten så ser det verkligen inte stabilt ut.

Mycket som verkar högst oklart. Vi får se om åklagaren mörkar något?
Citera
2020-04-22, 18:07
Bannlyst
Citat:
Det vet jag att åklagaren har fram till 4 maj på sig, men hur länge till kan de begära förlängning? När är senast de måste väcka åtal?

Ja, det är i princip hur länge som helst, typ.
Finns dom som sitter häktade svin-länge.
Så länge åklagan kan hålla nivån på sannolika skäl så kan förlänga ganska länge.i detta fallet tror jag faktiskt att vi börjar närma oss ett åtal.

I början brukar Åkl förlänga 1 månad i taget.
När dom börjar närma sig förlänger man oftast bara med 2 veckor i taget.

Nu tror jag inte det, men i vissa fall kan det rulla på över 1 år.
Citera
2020-04-22, 20:09
Medlem
Citat:
Ja, det är i princip hur länge som helst, typ.
Finns dom som sitter häktade svin-länge.
Så länge åklagan kan hålla nivån på sannolika skäl så kan förlänga ganska länge.i detta fallet tror jag faktiskt att vi börjar närma oss ett åtal.

I början brukar Åkl förlänga 1 månad i taget.
När dom börjar närma sig förlänger man oftast bara med 2 veckor i taget.

Nu tror jag inte det, men i vissa fall kan det rulla på över 1 år.

Ja man tycker att det borde vara på gång snart med tanke på att det snart har gått sex månader... Eller så har de kanske inte bevis nog än och därför inte vill riskera ett friande...
Citera
2020-04-23, 09:25
Bannlyst
Citat:

Hej.

Jag skall se om jag kan skramla fram något från tingsrätten.
Se om nåt nytt har kommit in.
Han sitter visserligen på sannolika skäl och den nivån måste man ha för att kunna häkta nån såhär länge.

Sannolika skäl betyder att det ska vara välgrundad bevisning, mycket troligt eller tillförlitlig bevisning; alltså att sannolikheten att ett brott har begåtts av en viss gärningsperson är mycket hög.

Beviskravets nivå innebär att bevisningen måste vara betydligt högre än det som gäller vid “skälig misstanke”. Det måste dock inte ha en sådan styrka att den är tillräcklig för att väcka åtal. Det måste helt enkelt vara en övertygande bevisning om en persons skuld.

När beviskravet sannolika skäl uppnås kan det innebära långa frihetsberövanden. Detta beviskrav är det som är gäller för häktning. Det krävs alltså mycket starka bevis; det ska gälla en viss gärningsperson och det ska finnas konkreta bevis för att den gärningspersonen har begått ett visst brott.

Två personer kan inte samtidigt kan vara misstänkta på sannolika skäl för ett brott som har begåtts av en ensam gärningsperson. Detta är en skillnad mot vad som gäller för kravet "kan misstänkas".

Vid sannolika skäl kan man säga att 75% sannolikhet tyder på att en viss person är rätt gärningsperson och resten är kvarstående osäkerhet.

Så är bedömningen på ett ungefär.
Hoppas du fick svar på din fråga.
Citera
2020-04-23, 18:11
Medlem
Citat:
Såhär gick omhäktningen till om det skulle vara nån som undrar....
Åklagare Kristina Amilon behöver lite mer tid att utreda, så hon kommer inte kunna väcka åtal den 20 April, och skickar därför in en Framställan om förlängd åtalstid. 2020-04-20

https://docdro.id/UqaRsh1

Självklart går inte Andreas med på förlängd åtalstid utan vill ha det prövat i rätten. (Ibland vill inte den häktade det) och (ibland anser rätten att det inte behövs, utan det rullar på)
I vilket fall så ville Andreas ha en förhandling och det meddelade hans advokat Melka Kjellberg 2020-04-20 kl 10:49

https://docdro.id/yxUsjAA

Och vips så hamnade man i en häktesförhandling samma dag 2020-04-20 kl 13.00 - 13.25
Den resulterade i att Andreas kvarstannar i häktet och åtal skall väckas den 4 Maj kl 11.00

https://docdro.id/9ihyyO9

Så var det med den saken.
Bifogar dokument som styrker att så har skett.

Återigen, tack för uppdateringen!
Citera
2020-04-23, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Currbits
Återigen, tack för uppdateringen!

Ha ha ha ha....
Är du här också.
Tack, snälla du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera