Citat:
Ursprungligen postat av
Maviel
Jag tror att han lurade ut henne med någon slags förevändning om hennes cache - alternativt ett svar på hjärtekakan. Jag tror att han fick ner henne på knä under förevändningen oralsex och sedan slog ihjäl henne. Därav alla slag mot huvud/ansikte och max 60 cm stänk höjd. Jag tror att han hade skorna på sig och att det stänkte ner på dem. Hon rev /klöste inte honom eftersom hon snabbt blev snurrig av slagen och jag tror han hade shorts på sig som han eventuellt slängt alternativt tvättat. Något tvättade han ju - och det fanns en blodfläck på tvättmaskinen. Han nämner även i brevet till domaren att "de shortsen var där inte blod på" - vilket säger mig att det fanns ett par andra shorts. Jag tror inte på en rymddräkt. Vapen tycker jag är svårare. Jag har dock en känsla att det finns kvar precis som skorna fanns kvar. Säkert gömt "in plain sight" som diskuterats i tråden. Rymddräkt känns otroligt. Han ska ju ta sig till fots eller med cykel hem sen. Lättare att cykla hem - spola av sig i trädgården. Jag tror han återvände senare till platsen - vände på henne och tog mobilen. Men allt är ju så klart spekulationer. Men det är vad jag tänker mig efter att ha grottat ner mig i FUP.
Samma här så jag säger inte emot. Försöker bara tänka utanför boxen och sätta mig in i hur han tekniskt skulle lämna så lite oförklarliga spår efter sig som möjligt, alltså utifrån alternativa tillvägagångssätt som ändå kan finnas med som tänkbart genomförande.
Försöker visualisera händelseförloppet med det vi vet från FUP:en och aktivt stänga ute känslorna och bara tänka på att döda och att lämna så lite spår som möjligt.
Han kan även ha haft ett litet "paket" med tunn överdragsklädsel som jag beskrev, i fickan.
Först ett par slag för att LW ska bli omtöcknad och hamna på backen. Sen på med en sån där tunn regnponcho eller rent av en variant med hela ben för att sedan gå loss så det blev de konstaterade 17 slagen (ett för varje cache som LW raderade för HD). Jag tror dock inte att han hade någon avancerad och helbens-variant men kanske någon variant med huva i vart fall.
Jag tänker på vittnet som uppger att denne hörde flera skrik i omgångar under ett par minuters tid. Kanske hann LW skrika lite innan ett par slag gjorde henne medvetslös, SD tog på sig "stänkskydd" och under tiden vaknade LW till och hann skrika innan SD tillslut ändade livet på LW. Det skulle i vart fall förklara varför vittnet uppger att det hördes skrik i omgångar och under några minuters tidsspann.
Och visst är det så att lägesförändringen ställer till det lite. SD borde ju tänkt på det innan, att ta med telefonen direkt när han lämnade platsen för att vara säker på att inte efterlämna något som pekade åt hans håll. Det kan förklaras med att han trots allt fick någon sorts stresspåslag när akten var slutförd och då kom på att han måste åter för att hämta den i så fall.
Men som jag läser/lyssnar på krimteknikerns utsaga "tyder på en lägesförändring" är att kan finnas utrymme för tolkning. Apropå det torkade blodet på benen och höger arms placering vid anträffande.
Det kanske inte var en så lång tid efter döden som lägesförändringen skedde? Kanske det bara handlade om några minuter trots allt? Kanske SD stannade kvar på platsen tills han fick ordning på tankarna och inte gick hem emellan?
När det gäller digitala spår man kan lämna efter sig vid inköp så kanske det gjordes med kontanta medel eller så fanns det på någon av de arbetsplatser SD besökte. Kanske hade han inhandlat det för flera år sedan för att ha på sig i samband med att han renoverade huset hemma (slipdamm, målarfärg och andra renoveringsprojekt kan man tänkas vilja ha en tunn skyddsdräkt för att skydda kläderna/kroppen) och att den blev över? Kanske HD kunnat smussla hem en från jobbet, de enklare finns det ju gott om som vi båda vet.
Men jag vill inte släppa HD mitt i allt det här. Däremot kan jag släppa JG när det gäller den aktiva biten men inte HD. Det är alldeles för oklart varför HD inte medverkade i förhören när det krävdes av henne.