2019-07-30, 23:18
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurtSugarmanShow
Hur fan kan så många sitta och vara så fixerade vid ett par a-lagare och deras omgivning för 50 år sen?
Verkar både stört och framförallt patetiskt.

Förstår man inte så förstår man inte. Så enkelt är det.
Citera
2019-07-31, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det var ju mer än bara en film om några A-lagare vilket man kanske inte förstår förrän man sett dokumentärerna.

Jag har sett dem, flera gånger.
När jag var i tonåren tyckte jag dom var spännande och lite häftiga precis som man tyckte om Sid & Nancy och diverse andra tragiska figurer. Men sen mognade man ju.

Gjorde diverse egna erfarenheter på området och insåg snabbt att det inte var det minsta romantiskt eller häftigt.
Insåg även vilka fjantar såna människor är som gillar att vältra sig i drogromantik och andras smuts men som oftast inte har några som helst egna erfarenheter på området. Stefan Jarl är en av dem.

Citat:
För mig var det här mer än bara några A-lagare. De var riktiga människor

Ah. Så A-lagare är inte riktiga människor för dig? För mig är dom nämligen alla riktiga människor med olika öden och historier som lett dem dit.
Oavsett om de finns på dvd-box eller inte.

Jag ska lämna er tråd i fred nu så ni behöver inte samla trupperna.
Citera
2019-07-31, 09:46
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurtSugarmanShow
Ah. Så A-lagare är inte riktiga människor för dig?
Är du på fullt allvar så här blåst eller skämtar du bara med oss?

Läs vad jag skriver. Jag skrev

"För mig var det här mer än bara några A-lagare. De var riktiga människor"

Jo, de var riktiga människor, precis som jag skrev
Citera
2019-07-31, 11:31
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Är du på fullt allvar så här blåst eller skämtar du bara med oss?

Läs vad jag skriver. Jag skrev

"För mig var det här mer än bara några A-lagare. De var riktiga människor"

Jo, de var riktiga människor, precis som jag skrev

Du formulerade dig som att du anser att de, till SKILLNAD från A-lagare, var riktiga mäniskor, det har du rätt i! Det han reagerade över var att du tydligen inte anser att A-lagare är riktiga människor.
Citera
2019-07-31, 12:18
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Du formulerade dig som att du anser att de, till SKILLNAD från A-lagare, var riktiga mäniskor, det har du rätt i! Det han reagerade över var att du tydligen inte anser att A-lagare är riktiga människor.
Kan det uppfattas så? Det jag menar är att det bakom varje A-lagare finns en person, en människa. Många av personerna i dokumentärerna var A-lagare eller missbrukar, men också enskilda personer, precis som vi alla är. Det var det jag försökte förmedla till BurtSugarmanShow då han så föraktfullt använde uttrycket "några a-lagare och deras omgivning". Jag tycket inte att man ska förakta människor bara för att de sitter fast i ett missbruk vilket borde framgå om man läser hela mitt inlägg istället för att rycka ett citat som BurtSugarmanShow gjorde.
Citera
2019-07-31, 12:26
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Kan det uppfattas så? Det jag menar är att det bakom varje A-lagare finns en person, en människa. Många av personerna i dokumentärerna var A-lagare eller missbrukar, men också enskilda personer, precis som vi alla är. Det var det jag försökte förmedla till BurtSugarmanShow då han så föraktfullt använde uttrycket "några a-lagare och deras omgivning". Jag tycket inte att man ska förakta människor bara för att de sitter fast i ett missbruk vilket borde framgå om man läser hela mitt inlägg istället för att rycka ett citat som BurtSugarmanShow gjorde.

Ja din formulering kan uppfattas så, men jag håller med dig angående att det gömmer sig verkliga människor bakom alla livsöden.
Citera
2020-04-23, 11:19
Medlem
Jag står inte ut, kan ingen skriva något?!
Har tyvärr inte mycket att bidra med i historie- eller faktaväg själv. Någon som kan berätta något vi inte redan vet om någon av de mer perifiera karaktärerna? Lever Stoffes tjej som hamnade på hispan fortfarande? Hade för mig något om att hon rörde sig i krokarna kring Brommaplan?

Vänligen,
Incestuous
Citera
2020-04-23, 11:23
Medlem
lumss avatar
Nyfikna kan ju kontakta Stefan Jarl, han verkar fortfarande produktiv.
http://www.stefanjarl.se
Citera
2020-04-23, 11:56
Medlem
Arne Bajses avatar
Citat:
Det var ju mer än bara en film om några A-lagare vilket man kanske inte förstår förrän man sett dokumentärerna. För mig var det här mer än bara några A-lagare. De var riktiga människor och Stefan Jarl gjorde det bra.

Just på 1970-talet låg det i tiden att dokumentera misär och elände. Stefan Jarl gjorde två trasiga narkomaner till kändisar och kunde slå mynt av det. Tittarna fick gotta sig i en värld de inte visste fanns och pundarna själva blev glada för ölen de fick för besväret.

Men det var inget speciellt med Kenta och Stoffe, de var helt vanliga pundare bland alla andra pundare, skillnaden var att det var just de två som Stefan Jarl fastnade för.
Citera
2020-04-23, 18:37
Medlem
lumss avatar
Några typ ovan har blivit alltför cyniska och blasé, anser att alla människor är speciella och filmerna visar att det alltid finns hopp om en annorlunda framtid, ett liv är fyllt av överraskningar. Vi behöver bara en knuff i rätt riktning mellan varven, oavsett vem eller vad som är för orsaken till färdriktningen. Tänker att livet är som en rondell, när det rullar på så finner man en utväg, livets centrifugalkraft gör att vi tar oss till nästa cirkulationsplats.

Har ni glömt?
https://www.youtube.com/watch?v=0Y82dEZ13XE
Citera
2020-04-23, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Bajse
Just på 1970-talet låg det i tiden att dokumentera misär och elände. Stefan Jarl gjorde två trasiga narkomaner till kändisar och kunde slå mynt av det. Tittarna fick gotta sig i en värld de inte visste fanns och pundarna själva blev glada för ölen de fick för besväret.

Men det var inget speciellt med Kenta och Stoffe, de var helt vanliga pundare bland alla andra pundare, skillnaden var att det var just de två som Stefan Jarl fastnade för.
Bra analys!

Det är bara titta lite runt lite bland deras polare så ser man vilka som är statister och och inte.

Kenta hade dock en viss stolthet och jag tror att det är det som som har gjort honom odödlig genom åren, trots all misär han har gott igenom.
Citera
2020-04-23, 20:25
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Förstår man inte så förstår man inte. Så enkelt är det.

Så sant.

Stefan Jarl gjorde en mycket ambitiös triolog med;
-Dom kallar oss mods.
-Ett anständigt liv.
-Det sociala arvet.

Ett nästa halvsekel långt dokument och naket skyltfönster om hur liv och leverne är och vilka vägar livet tar för människor i marginalen.
Från var, vilka vägar och vart det kan leda.

Bra dokumentär och mycket fin musik av Ulf Dageby.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in