2018-12-08, 22:48
Medlem
JackDeLarges avatar
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/de-hedrar-modsprofilen-kenta-gustafsson-med-bars/reprcC!ruV71JyRu05d7BLdlUfIQ/

Kenta-öl! Har missat detta!
Citera
2019-07-27, 17:44
Medlem
Grillalites avatar
Har kollat på den här triologin nu och frågan är hur äkta den var. I den här scenen sitter Kenta och Stoffe och snackar om Stoffes heroinvanor. Pratade man så där på 70-talet? Hela scenen känns scriptad.
https://youtu.be/UyeiwkXhU6U?t=109
Citera
2019-07-27, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillalite
Har kollat på den här triologin nu och frågan är hur äkta den var. I den här scenen sitter Kenta och Stoffe och snackar om Stoffes heroinvanor. Pratade man så där på 70-talet? Hela scenen känns scriptad.
Gammal nog att kunna svara..vad menar du..?
Det enda som skulle kunna vara "scriptad" är att killar/karlar på den tiden inte satt ned med varandra och snackade känslor....
Citera
2019-07-27, 19:10
Medlem
JBernards avatar
Citat:

Hela filmen är delvis scriptad/hårt regisserad i olika utsträckning. Kenta och Stoffe har blivit instruerade vad dom ska prata om och vad dom ska ta upp. På det sättet är det en falsk bild av deras verklighet, mer dramadokumentär än dokumentär.
Citera
2019-07-27, 22:12
Medlem
Grillalites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
Gammal nog att kunna svara..vad menar du..?
Det enda som skulle kunna vara "scriptad" är att killar/karlar på den tiden inte satt ned med varandra och snackade känslor....

Citat:
Gammal nog att kunna svara..

När skrev jag det? Jag tycker bara att hela samtalet känns krystat. Nu är det förvisso två pundare som sitter och laboberar, men det känns inte äkta.

Såg en kommmentar på YT att Stoffe dog en vecka efter att de hade filmat den här scenen, så det var ju tragiskt.

Kenta verkade vara en jävla översittare för att han höll sig till brass och sprit och såg ner på Stoffe, var det så?
Citera
2019-07-28, 07:29
Medlem
Citat:
När skrev jag det? Jag tycker bara att hela samtalet känns krystat. Nu är det förvisso två pundare som sitter och laboberar, men det känns inte äkta.

Såg en kommmentar på YT att Stoffe dog en vecka efter att de hade filmat den här scenen, så det var ju tragiskt.

Kenta verkade vara en jävla översittare för att han höll sig till brass och sprit och såg ner på Stoffe, var det så?
Nu missförstod vi varandra.Det var jag som var tillräckligt gammal att svara.
Snacket lät så där då,men jag håller med om det,det är lie krystat.Vad jag har hört var inte K och S så bra kompisar som det verkar i filmen.Det var nog bara drogerna som höll dem samman.Sedan har hu Jarl och co fått mycket kritik för att dom inte försökte hjälpa till.Men,det är klart.Det skulle ju vara en dokumentär fullt ut..
Citera
2019-07-28, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
Nu missförstod vi varandra.Det var jag som var tillräckligt gammal att svara.
Snacket lät så där då,men jag håller med om det,det är lie krystat.Vad jag har hört var inte K och S så bra kompisar som det verkar i filmen.Det var nog bara drogerna som höll dem samman.Sedan har hu Jarl och co fått mycket kritik för att dom inte försökte hjälpa till.Men,det är klart.Det skulle ju vara en dokumentär fullt ut..

Ja enligt kommentatorspåret var situationen riggad av Jarl. Eftersom Kenta och Stoffe helt riktigt inte umgicks vid tiden för filmen.
Som jag fattade det hade inte umgåtts sen slutet av sextiotalet när Kenta tog över Eva som flickvän.
Citera
2019-07-30, 03:23
Bannlyst
Hur fan kan så många sitta och vara så fixerade vid ett par a-lagare och deras omgivning för 50 år sen?
Verkar både stört och framförallt patetiskt.
Citera
2019-07-30, 05:38
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurtSugarmanShow
Hur fan kan så många sitta och vara så fixerade vid ett par a-lagare och deras omgivning för 50 år sen?
Varför skulle det vara det?
Citera
2019-07-30, 06:14
Medlem
Citat:
Om du inte hajar är det ändå ingen mening med att förklara.
Citera
2019-07-30, 12:46
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Det är väl något som kallas för kult. Samma sak med dokumentären "Raggarjävlar" som gick på tv för ett tag sedan. När jag såg den dokumentären tänkte jag att det här är 2010-talets version av Dom kallar oss Mods.
Citera
2019-07-30, 13:34
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Det är väl något som kallas för kult. Samma sak med dokumentären "Raggarjävlar" som gick på tv för ett tag sedan. När jag såg den dokumentären tänkte jag att det här är 2010-talets version av Dom kallar oss Mods.
Det var ju mer än bara en film om några A-lagare vilket man kanske inte förstår förrän man sett dokumentärerna. För mig var det här mer än bara några A-lagare. De var riktiga människor och Stefan Jarl gjorde det bra. I första filmen fick vi följa några ungdomar som hamnat lite på samhällets baksida och det de hade gemensamt är att de flesta hade trasiga hemförhållanden. Det var kanske bara slumpen som avgjorde att de föddes i fel familj. I nästa film fick vi följa några av personerna tio år senare och i den tredje filmen några av deras barn och att mönster kan brytas.

Stoffe berättade i första filmen om hur det var "ett jävla liv" hemma och festande så att det gick inte att plugga där eller när han fick en "hurring" av farsan för att han tagit veckopengen som farsan hade lagt fram men ännu inte gett honom. Jag förstår att folk kan avfärda dem som några "A-lagare" men jag tror vi som deltar i tråden mer försöker se människorna bakom den fasad de hade. I grund och botten var Kenta och Stoffe två ganska vanliga ungdomar som det sedan inte gick helt spikrakt för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in