2020-04-23, 10:18
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Nu har jag inte haft möjlighet att vara i det polishuset men i ljudförhöret med SD ur "Rättegången" så pratar SD runt kring de många bilderna att han stod och väntade framför fel ingång eftersom det inte var tydligt och att de fick gå ut och hämta honom. Det kan ju faktiskt vara så att det inte är tydligt vart man ska gå in. Allt handlar inte om hennes psykiska status. SD hade ju uppenbarligen också problem.

Jag tror inte att det är samma polisstation.
Citera
2020-04-23, 10:21
Medlem
Citat:
Nu har jag inte haft möjlighet att vara i det polishuset men i ljudförhöret med SD ur "Rättegången" så pratar SD runt kring de många bilderna att han stod och väntade framför fel ingång eftersom det inte var tydligt och att de fick gå ut och hämta honom. Det kan ju faktiskt vara så att det inte är tydligt vart man ska gå in. Allt handlar inte om hennes psykiska status. SD hade ju uppenbarligen också problem.

SD var vid polishuset i centrala Örebro, LW vid polisen i Vivalla.
Citera
2020-04-23, 10:23
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
SD var vid polishuset i centrala Örebro, LW vid polisen i Vivalla.

Ok så noga hade inte jag läst det hela - men jag vidhåller att det faktum att du inte hittar till rätt ingång inte behöver betyda att LW var psykiskt påverkad som nämndes. Det kan vara så att det är svårt och dåligt utmärkt.
Citera
2020-04-23, 10:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Delar denna förundran över att just slutanförandena inte finns bandade eller nerskrivna. Men det är bara att kontakta TR och fråga.
Ja den här tråden består till stor del av gissningar om hur åklagarens teori ser ut, vilka påståenden hon egentligen gör och hur hon argumenterar för sin sak. Det skulle kanske bli lättare att förstå hur hon resonerar om man fick höra henne själv berätta. Ett kortare klipp från slutanförandet finns dock i slutet av det här ljudinslaget från Sveriges Radio:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=7447680
Citera
2020-04-23, 10:38
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Angående LWs mobil, var kan den vara? Är den förstörd eller bara gömd?
Tänk om den skulle komma fram.

Finns det några uppgifter om vart SDs mobil pingade på mordkvällen/natten? Vilket protokoll i FUPen ska man läsa då?
Jag tror han eldade upp den, kläder och kanske även mordvapen i sin pelletspanna.
Citera
2020-04-23, 10:41
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Fy så du tjafsar om allt som inte stämmer med din bedrägliga bild av Lena. Trista ni är mörkläggningskärringar usch.

Dom fick t.om, gå ner och hämta henne för tokfian inte hittade ingången

Lena hittade inte in i polishuset utan fick hämtats efter att gått runt byggnaden flera varv utan att hitta ingången. Visar på Lenas psykiska status dagen innan mordet.

Aktbilaga 151 vittnesförhör sid 98
FL = Förhörsledaren

Utskrivet av
Matilda = Matilda Hansson (Matilda arbetar som utredare på Polisen i Örebro)

FL: Enligt DurTvå så har du den 14 maj, klockan 15.01 till klockan 15.24 hållit ett förhör med Noa Wesström, samt med dennes föräldrar närvarande på Vivalla Polisstation, stämmer det?

Matilda uppger att det stämmer.

FL: Matilda tillfrågas om hon minns du förhöret och vad hon kan berätta om det? Matilda förklarar att Noa kom till henne eftersom han hade snattat på Willys i stan och kom för att delges misstanke och om berätta om det. Båda föräldrarna var med, Noa och pappan kom först och mamman kom lite senare. Noa vill hon minnas erkände misstanken och dom pratade lite om det och sen redovisade hon ärendet, det var som många andra ringa stölder dom har.

FL: Matilda tillfrågas hur hon mamman Lena vid förhöret?
Matilda berättar att mamma Lena kom lite senare än dom andra två och upplevdes kanske virrig. Matilda och Noa och pappan satt och väntade, mamman ringde och verkade leta efter ingången till stationen. Noa sa något i stil med att det är såhär ibland, att hon kan vara sen ibland eller så, inget märkligt egentligen. Matilda gick ut och mötte henne, hon sa att hon varit runt byggnaden några gånger. En annan kanske bara stått utanför vid polisskylten och väntat och ringt.

Efteråt, som många andra föräldrar, reagerade Lena på att ordningsvakten eller kontrollanten tagit något grepp kring Noas arm, "hur kan det få vara så, borde det inte bli något mer med det", och pappan var lite mer på att dom var där för att svara på frågor angående Noa och så, men så är det flera föräldrar reagerar om deras barn har varit med om
något sånt berättar Matild FL: Matilda tillfrågas om hon kommer ihåg hur Lena var klädd? Matilda uppger att det gör hon inte, Lena hade hade hjälm för att hon cyklat dit, det är det enda hon kommer ihåg, inget annat om klädseln.

FL: Matilda tillfrågas om att förhöret avslutades klockan 15.24, vet hon mer exakt när dom lämnade polisstationen?
Matilda uppger att senast 15.30 skulle hon tro, det var en kortare pratstund efteråt, sen gick dom. Matilda uppger på fråga att hon släppte ut dom vid dörren här i Vivalla centrum, tror dom gick ut mot parkeringen till höger, något mer såg hon inte.

Edit: Lena syns på bilden innanför entren till polishuset att hon hade spermakjolen på sig..

LW hade väl fullt upp med sin mobil som var fastlimmad i hennes hand dygnet runt!

Hon skrev
t.o.m. i mobilen när hon körde bil med barnen i bilen, och körde av vägen.
Senast redigerad av Smhf 2020-04-23 kl. 10:58.
Citera
2020-04-23, 10:50
Medlem
Citat:
Ok så noga hade inte jag läst det hela - men jag vidhåller att det faktum att du inte hittar till rätt ingång inte behöver betyda att LW var psykiskt påverkad som nämndes. Det kan vara så att det är svårt och dåligt utmärkt.

Polisstationen i Vivalla har två ingångar.
En från utsidan och en inne i "gallerian".
Vid ett förstagångsbesök kan jag tänka mig att man står på utsidan och väntar men som jag förstått är det ingången från Gallerian som är öppen.
Citera
2020-04-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Jag tror han eldade upp den, kläder och kanske även mordvapen i sin pelletspanna.

Det är nog tveksamt att SD eldat i sin panna direkt efter mordet.
Det skulle polisen upptäckt vid sitt första besök i huset vilket inte var så långt efter.
Citera
2020-04-23, 10:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
LW är den sista han skriver till innan han tar "godnatt" och den första han skriver till när han "vaknat".

00:29:36

05:51:04

En annan intressant tidpunkt är:
01:13:12 ; Här pingar hans mobil mast Varbergag 161 NO, 60. Vilket då tyder på att han slog på mobilnätet på telefonen.

Den har förmodligen varit avstängd när han kom hem eftersom den masten aldrig pingades då.

Är också intresserad av den ljudfilen!

intressanta iakttagelser från dig.
Jag är för tekniskt okunnig i frågan, men om din teori stämmer, så verkar det knappast som att SD sovit en blund den natten. Vilket han förmodligen inte har gjort med tanke på allt jobb han har behövt göra, och adrenalinet flödande.

Att han hör av sig till L*ena det "sista han gör" och "det första han gör", blir plötsligt så tydligt.

Obehagligt när man ser det så tydligt är också att SDs mobil sätts på (om det stämmer som du säger) vid hemmamasten 01:13:12 medan L*enas mobil stängs av med mastuppkoppling Hjalmar Bergmans väg 01:41:37.

Vilket skulle betyda att han är hemma först och sedan tar en vända till?

All kommunikation dom emellan måste ha rensats från 23.01 då det sista L*ena skickar till SD är en bild på kakan och loggremsan tills han skriver 00:02 blir för sent.

23:01 skickar L*ena bild på kladdkaka och loggremsa
23:23 går L*ena ut från bostaden
23:33 hörs skrik
Vad gör SD här? Borde ha gjort sig av med vapen(?) skyndat hem, spolat av sig i trädgården tvättat av sig, på med tvättmaskin
00:00 loggar SD på och öppnar en PDF
00:02 skriver han "Fint" "Blir för sent" Avslutar strax"
00:23 svarar SD på mail
00:29 "Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott" "Hörs i morn"
01:09 får SD ett meddelande från Jenn Seva (är detta inte HQ?) vilket han inte svarar på här
01:13 pingar SDs mobil till hemmamasten
Lämnar SD hemmet här, mobilen kvar hemma och fixar med det han behöver "göra"? Göra av sig med vapen, radera, är han hemma i L*enas lägenhet?
01:41 stängs L*enas mobil av (med mastuppkoppling Hjalmar Bergmans väg )
05:23 loggas det in på L*enas konto via mail.
05:51 skriver han "Morrn"
Citera
2020-04-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Delar denna förundran över att just slutanförandena inte finns bandade eller nerskrivna. Men det är bara att kontakta TR och fråga.
För mig helt obegripligt att denna utdragna huvudförhandling inte bevakades bättre av flashbackianer! Visar enligt mig på "mycket snack och lite verkstad"-syndromet. Hat i tråden är alltså viktigare än att masa sig till Örebro TR och på plats bevaka åtminstone slutanförandena. Märklig prioriterng må jag säga!

Jag ställde en fråga till kontot Rastade (tror jag) om vederbörande har begärt ut ett överklagningsbart beslut om att belägga åkl ÅH:s slutanförande med sekretess.
Som alla(?) noterat har jag inte fått nåt svar. Det har talats om att tingsrätten benämnt slutanförandet som "arbetsmaterial".
Det är inte ovanligt att myndigheter på det viset försöker runda offentlighetsprincipen.
Min rekommendation är att med ett beslut från TR i hand kontakta Kammarrätten och be dem titta på saken.
Btw har jag mer än en gång fått KR att häva sekretess, så ingenting (nästan) är omöjligt.
Citera
2020-04-23, 11:28
Medlem
Förmodligen så har åklagarkammaren och åkl Åsa Hilding kört detta brottsärende helt åt he.te! Utredande är ingen lätt sak - om det dessutom handlar om "politiska aktivister" som
klabbar med mordärenden, då får den döda LW "aldrig rätt".
Såå - fortsätt gärna, med att begära ut avslöjande dokument. Och överklaga, allt efter behov!
Citera
2020-04-23, 11:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
De inblandade är absolut inte det man vanligen menar när man använder uttrycket WT. Ingen av de inblandade har svanktatuering.

Många som skriver mycket i tråden har enl. egen utsaga kopplingar till området, personerna, frikyrkovärlden eller till geocaching. Då kan man förstå intresset.

Mitt intresse kommer sig av att det är en mångbottnad tragedi med komplexa personer inblandade. Jag följer också tråden för att jag tycker väldigt illa om den här typen av brott och händelser. Det berör mig, jag blir ledsen för de inblandades räkning och vill se ett avslut och att brottet blir uppklarat på ett bra sätt. Den sista biten ser inte överdrivet ljus ut just nu tyvärr.

Det handlar nog mest om att tatueraren vägrar göra Peter*Fl'ack längre...

Låt vara att de troligen är mer vilsna än de är karriärasociala eller har kämpigt utgångsläge på riktigt.

Annars håller jag med om att det är av yttersta vikt att mordet klaras upp. Om folk förstod från början att de är ansvariga för sina handlingar så skulle det kanske finnas incitament att lösa problem på andra sätt. Det är ju en väldig lyx att kunna slå ihjäl sina problem, och sen med hänvisning till lagen kräva att ingen som är lite starkare till, och har en cykel och fem minuter över, använder samma metoder tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in