2020-04-23, 07:30
Medlem
Det är extremt få fall där någon först blir dömd för mord, och att det sedan kommer fram uppgifter som gör att man är helt säker på att personen var oskyldig. De flesta domar som rivs upp handlar om att det kommer nya uppgifter, som gör att personen skulle kunna vara oskyldig, och därför inte ska vara dömd för det. Därmed inte sagt att det är helt omöjligt att personen ändå var skyldig.
För att ta ett fall som inte nämnts i tråden så blev Olle Möller dömd för två mord vid två olika tillfällen, men idag är det många som anser att han var oskyldig till båda.
Citera
2020-04-23, 09:47
Medlem
Ördögs avatar
Får jag be att TS slår upp namn som Joe Hill, Alfred Dreyfus, Sacco & Vanzetti, Derek Bentley ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Wrongful_execution
Citera
2020-04-23, 21:53
Medlem
Ni har missuppfattat tråden. Jag söker inte redan kända fall som andra har grävt i utan ett som jag själv kan hugga tag i. Här är säkert någon här som är oskyldigt dömd. Skriv PM
Citera
2020-04-24, 01:57
Medlem
miss-fires avatar
Fallet Son Do angående Brandkärrsmordet. Podden spår har gjort en riktigt bra granskning av fallet och det känns verkligen som att fel person sitter inne.
Citera
2020-04-24, 02:19
Medlem
Om du vill ha något att gräva lite i så finns det som i media kallades "Fallet Ulf". Vad jag minns så var det en far som av sin dotter anklagades för att ha våldtagit henne själv, sålt henne som sexslav på porrklubbar runt om i landet och så vidare. Pappan fälldes i alla instanser, och dömdes så småningom till åtta år i fängelse. Om jag minns rätt hann han sitta tre år innan en journalist började gräva i det och upptäckte att om flickans berättelse stämde, så skulle hon ha varit borta från skolan minst två dagar varje vecka hela skolåret. Så mycket frånvaro från skolans går inte att missa, så journalisten begärde ut flickans närvaro från skolan. Den var helt normal, varpå pappan fick resning i fallet och frikändes på alla punkter.

Grävet i detta fallet skulle, tycker jag, vara att ta reda på dels varför flickan ljög och dels vad som har hänt med henne, hennes pappa och förhållandet mellan dem sedan fallet.
Citera
2020-04-24, 23:33
Medlem
Jag trodde faktiskt fler skulle svara här och skriva att de blivit oskyldigt dömda.

Jag verkar inte komma långt här. Npgon som har ett tips hur jag ska bära mig åt för att hitta ett ärende?
Citera
2020-04-26, 16:54
Medlem
321js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalaren5
Jag trodde faktiskt fler skulle svara här och skriva att de blivit oskyldigt dömda.

Jag verkar inte komma långt här. Npgon som har ett tips hur jag ska bära mig åt för att hitta ett ärende?

https://www.oskyldighetsprojektet.se/jag-behover-hjalp/

Ovanstående grupp prioriterar vissa ärenden före andra, fråga dem om de har något ärende som du kan
utreda.
Citera
2020-04-26, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.oskyldighetsprojektet.se/jag-behover-hjalp/

Ovanstående grupp prioriterar vissa ärenden före andra, fråga dem om de har något ärende som du kan
utreda.

Tack, ska kolla med de.
Citera
2020-04-27, 19:19
Medlem
Leipreachans avatar
West Memphis Three borde väl anses som oskyldiga?
Citera
2020-04-27, 19:35
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalaren5

Jag försökte skicka PM till dig, men det gick inte. Undrar vilken typ av ärende det ska vara för att vara intressant för dig?
Citera
2020-04-27, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Jag försökte skicka PM till dig, men det gick inte. Undrar vilken typ av ärende det ska vara för att vara intressant för dig?

Ett brottmål där någon dömts på lösa grunder eller misstänks vara oskyldigt dömd. Spelar ingen roll typ av brott eller omfattningen. Har du något tips?
Citera
2020-04-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är extremt få fall där någon först blir dömd för mord, och att det sedan kommer fram uppgifter som gör att man är helt säker på att personen var oskyldig. De flesta domar som rivs upp handlar om att det kommer nya uppgifter, som gör att personen skulle kunna vara oskyldig, och därför inte ska vara dömd för det. Därmed inte sagt att det är helt omöjligt att personen ändå var skyldig.
För att ta ett fall som inte nämnts i tråden så blev Olle Möller dömd för två mord vid två olika tillfällen, men idag är det många som anser att han var oskyldig till båda.

När skedde det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in