2020-04-23, 06:27
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Jag uppfattar de som att man vill göra den friska yngre gruppen som smittade och få immunitet och sen inte sprida det till den äldre /risk/sjuka gruppen. Varför de äldre inte skall eller bör räknas med som flock.

Jo, så har jag uppfattat det tidigare men han sa specifikt igår på pk att de äldre kanske måste vänta i värsta fall tills det kommer ett vaccin
Citera
2020-04-23, 06:28
Medlem
Highest single day report of ICU patients so far today with 525, when the backlog goes out I imagine we’ll end up around 550.

Karolinska Huddinge reports 53 patients, an increase of 2 from yesterday. No other hospital has reported yet.
Citera
2020-04-23, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Har hänt i Italien och i Spanien. Folk får ingen vård utan prioriteras bort. I vissa fall är det väl rätt. Sätta en gamling som redan är sjuk under intensivvård. Det kommer ta död på honom/henne.

Men för Italien var det som det verkar alla över 60. Ingen vård för dom. I Spanien alla över 65 det får bli att försöka andas på eget vis. Så blir det ju när det finns ett begränsat antal vårdplatser och det kommer in fler patienter än det finns platser. Trodde inte vi var i det läget i Sverige ännu men verkar alltså som det.

Death-rate for those over 65 on ventilators in USA is 97%. USA has a 20% survival rate in regards to patients on ventilators.

New York reports a 12% survival rate:
https://www.washingtonpost.com/health/2020/04/22/coronavirus-ventilators-survival/
Senast redigerad av OUFCompulsive 2020-04-23 kl. 06:33.
Citera
2020-04-23, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jo, så har jag uppfattat det tidigare men han sa specifikt igår på pk att de äldre kanske måste vänta i värsta fall tills det kommer ett vaccin

Ja, hur ska det annars gå till?
Blir dom smittade så är det ju stor risk att dom dör.
Citera
2020-04-23, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Highest single day report of ICU patients so far today with 525, when the backlog goes out I imagine we’ll end up around 550.

Karolinska Huddinge reports 53 patients, an increase of 2 from yesterday. No other hospital has reported yet.

Jag önskar att de kunde rapportera mycket tydligare än vad som görs. T.ex. "Corona-patienter x antal + övriga patienter x antal, och sedan redovisa totalt antal platser just nu också, på IVA i Sverige. För ett tag sedan såg jag någon siffra om att det fanns ungefär 328 patienter som hade andra problem och låg på IVA. Plus då de ca 500 som låg på IVA för Corona. Men har inte sett sådana siffror sedan dess.

Som det är nu är det väldigt otydligt hur många platser som verkligen finns lediga, en viss dag till exempel. Och det gör ju också att vi i allmänheten inte kan få oss en bild av hur illa eller bra läget är. Eller göra oss någon bild av ifall patienter kanske inte får vården osv Oklart varför rapporteringen är så grumlig...
Citera
2020-04-23, 06:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Death-rate for those over 65 on ventilators in USA is 97%. USA has a 20% survival rate in regards to patients on ventilators.

Jo det är väl så man avgör saken. Man ser till odds för att klara sig. Just här alltså de över 65 extremt dåliga odds. Så måste man välja går man efter ålder. Tror jag läste om 30% i Sverige. Så det är många. Detta med att bara sättas i respirator det påverkar kroppen enormt. Du får stora slangar i dig, om du är vid medvetande kommer det ju säkert sänka din livsvilja enormt. Det är inga bra siffror.
Citera
2020-04-23, 06:37
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Ja, hur ska det annars gå till?
Blir dom smittade så är det ju stor risk att dom dör.

Läs mitt tidigare inlägg om detta
Citera
Bannlyst
Stort reportage om sverige i tyska www.bild.de idag med bla giessecke som krittiserar tyskland
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag önskar att de kunde rapportera mycket tydligare än vad som görs. T.ex. "Corona-patienter x antal + övriga patienter x antal, och sedan redovisa totalt antal platser just nu också, på IVA i Sverige. För ett tag sedan såg jag någon siffra om att det fanns ungefär 328 patienter som hade andra problem och låg på IVA. Plus då de ca 500 som låg på IVA för Corona. Men har inte sett sådana siffror sedan dess.

Som det är nu är det väldigt otydligt hur många platser som verkligen finns lediga, en viss dag till exempel. Och det gör ju också att vi i allmänheten inte kan få oss en bild av hur illa eller bra läget är. Eller göra oss någon bild av ifall patienter kanske inte får vården osv Oklart varför rapporteringen är så grumlig...

https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

Keep in mind a large portion have stopped updating their capacity, I imagine because there is very little left.
Citera
2020-04-23, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Förmodligen för att inte skapa panik i någon form.
Allt hos FHM går ut på att försöka lugna folket.
Citera
2020-04-23, 06:40
Medlem
Citat:
Tyvärr är och har varit så i Sverige länge när man ursprungligen bara har 5 IVA platser per 100,000 invånare i Sverige. Nu har man ju brutalt ökat upp de(200-400% Stockholm) men knappast i en önskad nivå. Å då glömmer folk räkna på att dom där 5 platserna redan är upptagna... dom står inte tomma.. visserligen delvis utan kirurgi.
Varför skulle man ha fler, sånt här inträffar vart 100:e år, onödigt att lägga pengar på. Det gick ju utmärkt att skala upp när det behövdes.
Citera
2020-04-23, 06:41
Medlem
Citat:
Jag skulle vara försiktig med att uppge steroidbehandling som nån super kur vid virus
"Steroidbehandling vid viruspneumoniter ska generellt inte ges på grund av sämre prognos [14] och förlängd virusreplikation [15, 16]. Huruvida det finns en effekt av peroral steroidbehandling vid covid-19 är i nuläget osäkert [17]."

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/kommentar/2020/03/covid-19-uppdatering-om-klinisk-bild-och-behandling/?fbclid=IwAR2KzojqfNTCByMRIUAnQFjfd-Bx5MTZd6GBHAfSSF6a7Izf9hA0Ue2F8eA#comments
Inget man ska ta varje dag utan vid ett akut nödfall. Har själv fått det när halsen svält igen pga körtelfeber. Det handlar om 1 gång dos. Inte ta det flera dagar. Flera dagar i rad bryter ner immunförsvaret. Mina läkare har sagt till mig, ok att jag tar betaped vid ett akutfall, så du behöver inte länka läkartidningen till mig.

Aldrig sagt att det är en dunderkur utan andvänts vid mildare symtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in