2020-04-22, 15:42
Medlem
Perception kräver ett subjekt, vilket gör det subjektivt.
Senast redigerad av Heymid 2020-04-22 kl. 15:46.
Citera
2020-04-22, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid

Fast subjektet kan ha en uppfattning som tenderar att vara rätt nära det objektiva. Bara det att vi inte vet.
Citera
2020-04-22, 16:09
Medlem
Citat:

Din subjektiva uppfattning det.
Citera
2020-04-22, 22:08
Medlem
Callebiltes avatar
Jag är 100% säker på att jag hellre hade satt på en snygg tjej än blivit sodomerad av en nyimporterad afrikan..
Citera
2020-04-23, 02:23
Medlem
Man kan väl vara hundra på att man inte kan vara hundra på något.
Men jag är 100% säker på att jag har ett medvetande.
Jag är nästan 100% säker på att någon kommer dementera detta.
Citera
2020-04-23, 03:09
Medlem
Ja man kan vara 100% säker på vissa saker tycker jag.

•Är jag 100% säker att jag ska äta upp en godisbit som ligger framför mig? Ja
•Är jag 100% säker på att det finns liv i rymden? Nej.
•Är jag 100% säker på att en elefant större än en mus? Ja.
•Är jag 100% säker på att jag har rätt? Nej

Så visst kan man vara 100% säker?
Citera
2020-04-23, 03:15
Medlem
DaChiefs avatar
Man kan vara 100% säker på att inget är 100% säkert.
Citera
2020-04-23, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Man kan vara 100% säker på att inget är 100% säkert.

Ja. Eller så har vi inte hittat det ännu.
Citera
2020-04-23, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingetname
Ja man kan vara 100% säker på vissa saker tycker jag.

•Är jag 100% säker att jag ska äta upp en godisbit som ligger framför mig? Ja
•Är jag 100% säker på att det finns liv i rymden? Nej.
•Är jag 100% säker på att en elefant större än en mus? Ja.
•Är jag 100% säker på att jag har rätt? Nej

Så visst kan man vara 100% säker?

Hur vet du att det finns en godisbit där framför dig? Hur vet du att det du betraktar som verklighet är en korrekt representation av objektiv verklighet? Hur kan du vara säker på att du inte är upphakad till en simulering som i The Matrix som gör att du reagerar som om du upplevde en faktisk verklighet? Hur kan du vara säker på att dina trosföreställningar inte var inplanterade av någon simulering eller något högre väsen?
Citera
2020-04-23, 07:13
Medlem
Citat:
Hur vet du att det finns en godisbit där framför dig? Hur vet du att det du betraktar som verklighet är en korrekt representation av objektiv verklighet? Hur kan du vara säker på att du inte är upphakad till en simulering som i The Matrix som gör att du reagerar som om du upplevde en faktisk verklighet? Hur kan du vara säker på att dina trosföreställningar inte var inplanterade av någon simulering eller något högre väsen?

Finns den godisbiten där framför mig vare sig det är i en "simulering" eller "verkligheten" så är den där, jag kan se den och smaka på den. Den finns där och då, jag äter den där och då. Det är jag 100% säker på.

Sen om vi lever i en simulering likt den i the matrix eller något annat, det kan jag inte vara 100% säker på. Om något högre väsen inplanerat något kan jag inte heller vara 100% säker på.

Men det jag upplever är verkligt för mig, vare sig det är min verklighet, matrix eller högre väsen. Och därför kan jag vara 100% säker på att godisbiten finns där.

Lite för tidigt för filosofi just nu, ska försöka med ett bättre och utförligare svar sen.
Citera
2020-04-23, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingetname
Finns den godisbiten där framför mig vare sig det är i en "simulering" eller "verkligheten" så är den där, jag kan se den och smaka på den. Den finns där och då, jag äter den där och då. Det är jag 100% säker på.

Sen om vi lever i en simulering likt den i the matrix eller något annat, det kan jag inte vara 100% säker på. Om något högre väsen inplanerat något kan jag inte heller vara 100% säker på.

Men det jag upplever är verkligt för mig, vare sig det är min verklighet, matrix eller högre väsen. Och därför kan jag vara 100% säker på att godisbiten finns där.

Lite för tidigt för filosofi just nu, ska försöka med ett bättre och utförligare svar sen.

Men det är just det som epistemisk säkerhet handlar om: Har man inte 100%-ig säkerhet för sina trosföreställningar så är det inte kunskap, eftersom det då finns möjligheten att man har fel. Som sagt, du kan inte utesluta att någon matar din hjärna på ett sådant sätt att du luras att tro saker.
Citera
2020-04-23, 07:20
Medlem
Petar du dig i näsan så petar du dig i näsan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in