Citat:
Ursprungligen postat av
Heymid
Hur vet du att det finns en godisbit där framför dig? Hur vet du att det du betraktar som verklighet är en korrekt representation av objektiv verklighet? Hur kan du vara säker på att du inte är upphakad till en simulering som i The Matrix som gör att du reagerar som om du upplevde en faktisk verklighet? Hur kan du vara säker på att dina trosföreställningar inte var inplanterade av någon simulering eller något högre väsen?
Finns den godisbiten där framför mig vare sig det är i en "simulering" eller "verkligheten" så är den där, jag kan se den och smaka på den. Den finns där och då, jag äter den där och då. Det är jag 100% säker på.
Sen om vi lever i en simulering likt den i the matrix eller något annat, det kan jag inte vara 100% säker på. Om något högre väsen inplanerat något kan jag inte heller vara 100% säker på.
Men det jag upplever är verkligt för mig, vare sig det är min verklighet, matrix eller högre väsen. Och därför kan jag vara 100% säker på att godisbiten finns där.
Lite för tidigt för filosofi just nu, ska försöka med ett bättre och utförligare svar sen.