2020-04-22, 20:40
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utivarhage
Hahaha hålla ett seminarium om pvk 😂😂😂
Ksn bara av farten berätta för dig att det finns så många tekniska moment som ssk hade kunnat hålla seminarium om om det vore på det viset.. haha jisses som att säga åt bilmekanikern att hålla seminarium om en skiftnyckel
Poängen med att ha en läkare o sjuksköterska på en avdelning är ju att sjuksköterskan ska göra det som läkaren ordinerar, så att sätta in PVK (så länge det inte är narkos) är ju inget en läkare ska göra direkt. Vissa saker kan såklart sjuksköterskan bättre, de rent omsorgsfulla och till viss del de tekniska arbetena. Men generellt står läkaren som hjärnan bakom varje behandling och sjuksköterskan som händerna.
Citera
2020-04-22, 20:44
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Vad beror detta på? Är det majoriteten som behövt läsa upp sina betyg för att kunna komma och således har det tagit längre tid?
Ja så är det oftast. Men vi yngre kommer främst in med hp, inte betyg. Medelåldern är runt 23-24 kanske men sträcker sig ända upp till 45+ i vår klass (denne är en sjuksköterska btw)
Citera
2020-04-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Poängen med att ha en läkare o sjuksköterska på en avdelning är ju att sjuksköterskan ska göra det som läkaren ordinerar, så att sätta in PVK (så länge det inte är narkos) är ju inget en läkare ska göra direkt. Vissa saker kan såklart sjuksköterskan bättre, de rent omsorgsfulla och till viss del de tekniska arbetena. Men generellt står läkaren som hjärnan bakom varje behandling och sjuksköterskan som händerna.

Så är det. Men skulle snarare förklara det som ett samarbete där ssk är på golvet, handlar och gör det initiala nödvändiga utifrån sin bedömning för att sedan kontakta medicisk ansvariga som då är läkaren, utifrån ssks information agerar läkaren och ordinerar vidare vård därefter. Skulle kalla det snarare ett samarbete mellan professioner än något annat och det måste fungera för annars blir det patientfarligt.
Citera
2020-04-23, 00:09
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
"poängen var, poängen är", tröttsam retorik. Kan ni (som argumenterar emot) inte lägga fram det på annat sätt än "det är totalt livsfarligt att säga så" eller "syokonsulenten tillgodoräknar inte poängen ifrån dem kurserna!" så vette fan vad mer kan sägas. Varken eller av föregående motbevisar mitt påstående, även om de opponerar det.

Edit note: motsätter mig inte att en sjuksköterska har mindre medicinsk kunskap i ett färdigutbildat skede, dock. Ungefär som att säga att en psykolog och en samtalsterapeut har samma kunskapsbredd.
Senast redigerad av GoUoD 2020-04-23 kl. 00:14.
Citera
2020-04-23, 01:22
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
"poängen var, poängen är", tröttsam retorik. Kan ni (som argumenterar emot) inte lägga fram det på annat sätt än "det är totalt livsfarligt att säga så" eller "syokonsulenten tillgodoräknar inte poängen ifrån dem kurserna!" så vette fan vad mer kan sägas. Varken eller av föregående motbevisar mitt påstående, även om de opponerar det.

Edit note: motsätter mig inte att en sjuksköterska har mindre medicinsk kunskap i ett färdigutbildat skede, dock. Ungefär som att säga att en psykolog och en samtalsterapeut har samma kunskapsbredd.
Var inte meningen att hugga emot dig Gavle112, noterar att du inte bjäbbat dig som en barnunge/ett troll.

Vidare, så menar jag alltså att en student till sjuksköterska respektive läkare i sina skeden; 30% av utbildningen och 15% av utbildningen avklarad (en-två terminer), kan inneha likvärdig mängd kunskap medicinsk vetenskap. Det har ännu bemötts med "syon säger ju inte att dem räknas ihop!!!1!!". Kika in på curriculumet som någon i tråden nyss postade, jämför med läkarnas curriculum.

Edit: dem två verkar
Senast redigerad av GoUoD 2020-04-23 kl. 01:30.
Citera
2020-04-23, 08:25
Medlem
Citat:
Hahaha hålla ett seminarium om pvk 😂😂😂
Ksn bara av farten berätta för dig att det finns så många tekniska moment som ssk hade kunnat hålla seminarium om om det vore på det viset.. haha jisses som att säga åt bilmekanikern att hålla seminarium om en skiftnyckel
Är det så många tekniska moment. Som sjuksköterska som jag är kan jag lugnt påstå att en bilmekaniker ska klara av betydligt mer tekniska moment. Inte för att vara nedlåtande mot min yrkesgrupp utan för att hålla sig till konkret fakta.
Citera
2020-04-23, 18:26
Medlem
Citat:
Är du lättkränkt, måhända arab eller afrikan? Så du menar att under de tre år man studerar till sjuksköterska, så får man ingenting i jämförelse av den kunskap av vad en läkare får när han pluggar det första året på sin kurs? Finns någon minnesregel kring resonemang som ditt ... kan inte minnas den just nu, går något med "idiot" i alla fall.

Ha det bra nejsägare!

PS. Vad en syo eller kursledning anser om saken bekommer mig näppeligen, planerar att plugga varken eller av programmen.

Deras medicinska kunskap är begränsad och översiktlig, såvida de inte förkovrat sig hemma på kammaren. De är experter på omvårdnad, inte medicin. Preklin (första året av tre på läkarprogrammet) är tuff med cellbiologi, anatomi etc, sjuksköterske-studenterna lär sig en bråkdel, sedan inriktar de sig på organsystem (översiktligt) etc som är mer relevant att de kan. En tandläkare har djupare medicinsk kunskap än en sjuksköterska, och tandläkarstudenter får lov att tillgodoräkna sig vissa kurser på läkarprogrammet.

Så åter till ditt mantra om att kursmålen skulle vara likvärdiga bla bla bla...nej, ingen kursledning eller SYO tycker så, det borde bekomma dig då hela ditt resonemang faller på det, så sluta sprida lögner.

Men ja, fakta från snubbe på fb hur det ligger till > kursplan, kursledning och SYO på läkarprogrammet i hela Sverige...applåderar dig, som visar oss vägen...

Tandläkarstudenter och läkarstudenter första året är däremot hyffsat lika...även om de är en light modell.

Racist much?
Senast redigerad av Heidelbergaren 2020-04-23 kl. 18:31.
Citera
2020-04-23, 18:39
Medlem
Citat:

Vidare, så menar jag alltså att en student till sjuksköterska respektive läkare i sina skeden; 30% av utbildningen och 15% av utbildningen avklarad (en-två terminer), kan inneha likvärdig mängd kunskap medicinsk vetenskap. Det har ännu bemötts med "syon säger ju inte att dem räknas ihop!!!1!!". Kika in på curriculumet som någon i tråden nyss postade, jämför med läkarnas curriculum.

Edit: dem två verkar

Det är de nedbrutna målen av kursplanen som är det intressanta (inte de översiktliga som du tittar på), samt högskolepoäng kontra delkurs, det är där skillnaden ligger och anledningen till varför det inte går att tillgodoräkna sig kurser om man byter program.

Tror jag plöjde igenom iaf 30 HP cellkemi och cellbiologi första året (PBL fuckar upp det lite), det känns orimligt och resursdränerande att ssk-stud skulle få/behöva samma djupa kunskap, 5-10 HP max känns rimligt. Jämlikt?

Vill du jämföra nedbruta mål, måste du ta kontakt med institutionerna och begära ut dem. Men palla, hade bara blivit en sorglig läsning för dig.

Om du inte fattar nu, så är du hopplös.
Senast redigerad av Heidelbergaren 2020-04-23 kl. 18:50.
Citera
2020-04-23, 19:19
Medlem
Gavle112s avatar
Här kan ni se vad vi lär oss på T1 på läkarprogrammet. Vi läser 1 kurs denna termin, om cellen. Får inte plats med allt. Jag tror INTE någon sjuksköterska lär sig detta

Senast redigerad av Gavle112 2020-04-23 kl. 19:23.
Citera
2020-04-23, 19:23
Medlem
Gavle112s avatar
Här är lite till

Citera
2020-04-24, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Är det så många tekniska moment. Som sjuksköterska som jag är kan jag lugnt påstå att en bilmekaniker ska klara av betydligt mer tekniska moment. Inte för att vara nedlåtande mot min yrkesgrupp utan för att hålla sig till konkret fakta.

Är många tekniska moment en Ssk ska klara av, sonder, katetrar och massa infarter av alla de olika slag, medicinskteknisk utrustning av alla de möjliga slag, finns apparater för mycket och det mesta för att inte tala om allt i sortimentet i övrigt som du ska ha någorlunda pejl på. Ffa blir du erfaren om att världen är stor om du jobbar som bemanningssk runtom i Sverige/världen Nu är ju du inte Ssk Jonte även om du skrivit det på flertalet ställen så jag kräver inte att du ska veta det. Men släpp fördomarna eller sluta bara upp med att förminska och kränka en hel yrkeskår som du gjort i dina trådar.
Citera
2020-04-24, 17:05
Medlem
Citat:
Är många tekniska moment en Ssk ska klara av, sonder, katetrar och massa infarter av alla de olika slag, medicinskteknisk utrustning av alla de möjliga slag, finns apparater för mycket och det mesta för att inte tala om allt i sortimentet i övrigt som du ska ha någorlunda pejl på. Ffa blir du erfaren om att världen är stor om du jobbar som bemanningssk runtom i Sverige/världen Nu är ju du inte Ssk Jonte även om du skrivit det på flertalet ställen så jag kräver inte att du ska veta det. Men släpp fördomarna eller sluta bara upp med att förminska och kränka en hel yrkeskår som du gjort i dina trådar.
Likväl, du kan räkna upp 20-30 tekniska moment. En bilmekaniker kan räkna upp flera hundra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in