2020-04-22, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
För en långpanna som dig så vet jag inte om du ska var på arbetsmarknaden är något för dig. Inte särskilt överraskande att du sökt till sjuksköterska. När du fick siffran till dig att 400000 sökt till sjuksköterska kommande utbildning Mälardalens högskola. Fattar du inte på en gång att det är fel. Det tog mig liksom 0.1 sek att inse det, men du fattade inte???
Och du påstår att du löst naturvetenskaplig linje? Men högst 0 av logiskt tänkande i huvudet. Tillåt mig tvivla. Jag tänker inte ens kolla upp siffran. Jag vet till 100 procent att den är fel!!!

Ta en runk och lugna ner känslorna lite. Kanhända att jag inte är kärnfysiker men det finns ingen anledning att börja förolämpa intelligensen hos folk som skriver här på forumet för den delen.
De 400 000 ansökningarna till i höst gäller såklart hela skolan och vilket som är det ett helt absurd antal då befolkningen för Örebro/Västerås/Eskilstuna troligtvis inte ens har 400 000 personer. Hur många av dessa som sökt till ssk hittar jag inte snabbt precis som jag skrev ovan.
Citera
2020-04-22, 14:39
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygandetiger
Automatisering. Är. Framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Låt kompetenta människor i stället automatisera sjukvården. Satsa på datorer om du nu skall välja yrkesbana idag.

Hallå det är år 2020 inte 2200. Det kommer att behövas människor inom sjukvården i många, många år framöver. Antar att det inte är värt att lägga tid på att förklara varför till er två. Sluta tramsa.
Citera
2020-04-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Jag hittar ingen aktuell statistik snabbt men 2018 var det iaf över 815 som sökte till 65 platser på ssk-programmet i Eskilstuna/Västerås. Av dessa var det ca 10 st som hade haft det som förstahandsval, så att påstå att "alla som vill gå det kommer in" är ju en lite lätt överdrift. Det ger sig självt att det blir många avhopp när de flesta som går utbildningen inte har haft det som förstahandsval.
Men nu skrev du att 400000 sökt till sjuksköterskeprogrsmmet till Mälardalens högskola. Att du vill bli sjuksköterska förvånar mig inte. De är så korkade att de ljuger om uppenbara saker. Varför ljög du ???
Citera
2020-04-22, 15:01
Medlem
Citat:
Ta en runk och lugna ner känslorna lite. Kanhända att jag inte är kärnfysiker men det finns ingen anledning att börja förolämpa intelligensen hos folk som skriver här på forumet för den delen.
De 400 000 ansökningarna till i höst gäller såklart hela skolan och vilket som är det ett helt absurd antal då befolkningen för Örebro/Västerås/Eskilstuna troligtvis inte ens har 400 000 personer. Hur många av dessa som sökt till ssk hittar jag inte snabbt precis som jag skrev ovan.
Hur fan kan du säga att 400000 sökt till sjuksköterska när det sökningar till hela universitet. Varför ljuger du? Är du så låg?

Sen har du inte förstått det hela. Om 400 personer söker sjuksköterska och 180 antas så innebär det inte att 220 ligger hemma och gråter. Många kom in på andra val som kanske var mer prioriterat än sjuksköterska. En del tackar nej till plats etc. Med tanke på de låga betyg som krävs som kommer i princip alla in som vill
Senast redigerad av jonte400 2020-04-22 kl. 15:06.
Citera
2020-04-22, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Repeterar vad jag skrev (för tredje gången, "man tar sig för pannan"): Första årets studier. Jävla pajas till översittare.

Konstigt att läkarprogrammens SYO:n inte delar din syn. Som jag och någon annan skrev, ingen sjuksköterska har fått tillgodoräkna sig en endaste kurs eller termin på läkarprogrammet. Du kan skrika dig hes att att kursmålen är likvärdiga...men uppenbarligen är de inte det när man bryter ner dem.

Som jag skrev tidigare så får de kanske tillgodoräkna sig en laboration eller temadag, inget annat.

Jobbigt när Dr Pajas berättar hur det går till? Syster Översittare. Svart kaffe tack, inget socker.
Citera
2020-04-22, 16:45
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heidelbergaren
Konstigt att läkarprogrammens SYO:n inte delar din syn. Som jag och någon annan skrev, ingen sjuksköterska har fått tillgodoräkna sig en endaste kurs eller termin på läkarprogrammet. Du kan skrika dig hes att att kursmålen är likvärdiga...men uppenbarligen är de inte det när man bryter ner dem.

Som jag skrev tidigare så får de kanske tillgodoräkna sig en laboration eller temadag, inget annat.

Jobbigt när Dr Pajas berättar hur det går till? Syster Översittare. Svart kaffe tack, inget socker.
Är du lättkränkt, måhända arab eller afrikan? Så du menar att under de tre år man studerar till sjuksköterska, så får man ingenting i jämförelse av den kunskap av vad en läkare får när han pluggar det första året på sin kurs? Finns någon minnesregel kring resonemang som ditt ... kan inte minnas den just nu, går något med "idiot" i alla fall.

Ha det bra nejsägare!

PS. Vad en syo eller kursledning anser om saken bekommer mig näppeligen, planerar att plugga varken eller av programmen.
Senast redigerad av GoUoD 2020-04-22 kl. 16:49.
Citera
2020-04-22, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Är du lättkränkt, måhända arab eller afrikan? Så du menar att under de tre år man studerar till sjuksköterska, så får man ingenting i jämförelse av den kunskap av vad en läkare får när han pluggar det första året på sin kurs? Finns någon minnesregel kring resonemang som ditt ... kan inte minnas den just nu, går något med "idiot" i alla fall.

Ha det bra nejsägare!

PS. Vad en syo eller kursledning anser om saken bekommer mig näppeligen, planerar att plugga varken eller av programmen.

Jag kan bara bekräfta det som sagt tidigare. Jag är sjuksköterska. Om jag vill bli läkare så kan jag i princip inte tillgodoräkna något. Denna fråga togs då upp och vi kan tillgodoräkna sammanlagt några dagar av totalt 5.5 års studier. Jag fattar inte varför sjuksköterskor är så korkade att de hela tiden försöker ljuga till sin favör. Fattar ni inte att ni blir bortgjorda. Vi ska som sköterskor vara väldigt glada att vi inte arbetar med medicinska diagnoser. Vår utbildning innehåller i princip inte om detta alls.
Citera
2020-04-22, 18:29
Medlem
Citat:
Jag är inte sjuksköterska och lyckades inte komma in på den heller när jag sökte av någon anledning trots en tre-årig naturvetenskaplig linje med godkänt i alla kärnämnen. Kanske ger de företräde till utbildningsplatserna till invandrare och kvinnor som vanligt. Vad fan vet jag. Programmet är iaf ett av de populäraste här i stan och antalet ansökningar är helt absurd höga. 400 000 personer har sökt till Mälardalens högskola och det ger ju självt att det blir svårt att komma in när hela skolan har 16 000 studenter. Tar man hänsyn till att många studerar grund och få är intresserade av att pendla i hela regionen, Eskilstuna, Västerås, Örebro så förstår du själv att antagningskraven blir orimligt höga.

Citat:
Men nu skrev du att 400000 sökt till sjuksköterskeprogrsmmet till Mälardalens högskola. Att du vill bli sjuksköterska förvånar mig inte. De är så korkade att de ljuger om uppenbara saker. Varför ljög du ???

BallaRune skrev i inlägg 236 att 400 000 hade sökt till Mälardalens högskola.
Såvida du inte syftade på ett annat inlägg så har du förmodligen läst fel.
Det gällde alltså inte bara SSP utan hela lärosätet, vilket iof också det är tvivelaktigt, men kan tänka mig att man fått 400 000 ansökningar om man räknar att varje persons val (1-20) är en ansökning.
Citera
2020-04-22, 18:50
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Nej det är mer. More like 75% som har läst något annat tidigare. Vi har också en del tandläkare, ingenjörer o ekonomer, dock har inte alla tagit sin examen.

Vad beror detta på? Är det majoriteten som behövt läsa upp sina betyg för att kunna komma och således har det tagit längre tid?
Citera
2020-04-22, 19:03
Medlem
Citat:
Jag kan bara bekräfta det som sagt tidigare. Jag är sjuksköterska. Om jag vill bli läkare så kan jag i princip inte tillgodoräkna något. Denna fråga togs då upp och vi kan tillgodoräkna sammanlagt några dagar av totalt 5.5 års studier. Jag fattar inte varför sjuksköterskor är så korkade att de hela tiden försöker ljuga till sin favör. Fattar ni inte att ni blir bortgjorda. Vi ska som sköterskor vara väldigt glada att vi inte arbetar med medicinska diagnoser. Vår utbildning innehåller i princip inte om detta alls.
Åjovars. Medicinsk vetenskap är en viktig del av sskprogrammet.

Citat:
Årskurs 1

Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Grunder i vårdvetenskap, 7,5 hp (varav 1,5 hp VIL)
Människan som patient, 7,5 hp
Vetenskaplig teori och metod 1, 7,5 hp (varav 1,5 hp VIL)

Medicinsk vetenskap
Människans anatomi och fysiologi, 12 hp (varav 1 hp VIL)
Klinisk mikrobiologi, vårdhygien och allmän farmakologi, 7,5 hp (varav 0,5 hp VIL)

Vårdpedagogik
Grunder i vårdpedagogik, 7, 5 hp (varav 1,5 hp VIL)

Folkhälsovetenskap
Förutsättningar för god hälsa ur ett folkhälsoperspektiv, 3 hp (varav 0,5 hp VIL)

Professionsblock
Professionsblock 1 med inriktning äldrevård, 7,5 hp

Årskurs 2

Vårdprocessen, dokumentation och kulturell kompetens, 7,5 hp (varav 1.5 hp VIL)
Vårdande samtal och bemötande, 5 hp (varav 0,75 hp VIL)
Vetenskaplig teori och metod 2, 7,5 hp

Medicinsk vetenskap
Människan vid ohälsa och sjukdom, 13 hp (varav 2.5 hp VIL)
Människan vid psykisk ohälsa och psykisk sjukdom, 5 hp

Vårdpedagogik
Sjuksköterskan som pedagog och ledare, 5 hp (varav 0,75 hp VIL)

Folkhälsovetenskap
Förebygga ohälsa och sjukdom ur ett folkhälsoperspektiv, 2 hp

Professionsblock
Professionsblock 2 med inriktning psykisk ohälsa, 7,5 hp
Professionsblock 2 med inriktning somatisk vård, 7,5 hp

Årskurs 3

Examensarbete i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, 15 hp
Barns och äldres upplevelser av hälsa och vård, 1,5 hp (varav 0.5 hp VFU i primärvård)
Evidens och säkerhet i vårdande, 6,5 hp (varav 1.5 hp VIL)

Medicinsk vetenskap
Akuta sjukdomstillstånd och katastrofmedicin, 6 hp (varav 1.5 hp VIL)
Ohälsa och sjukdom hos barn och äldre, 5 hp (varav 0.5 hp VFU i primärvård)

Vårdpedagogik
Sjuksköterskan som ledare och teammedlem, 5,5 hp (varav 1.5 hp VIL)

Folkhälsovetenskap
Ojämlikhet i hälsa och vård bland barn och bland äldre, 2,5 hp (varav 0.5 hp VFU i primärvård)

Professionsblock
Professionsblock 3 med inriktning somatisk vård, 9 hp
Professionsblock 3 med inriktning äldrevård, 9 hp
Citera
2020-04-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Åjovars. Medicinsk vetenskap är en viktig del av sskprogrammet.
Men käre Gud. Skojar du? Den kunskap som intas är inte mycket mer än kunskapen du fick inom biologi på högstadiet. Fattar du inte att du måste få mycket, mycket djupare kunskap för att sätta medicinska diagnoser. Din uppgift är omvårdsnds diagnoser. Utvärdera behov av blöjor etc

Skulle dagens sjuksköterskor jobba med medicinska diagnoser så hade nog de flesta flytt landet. Totalt livsfarligt. Det är väldigt viktigt med hierarki på sjukhus. Eller som en läkare sa, vissa sjuksköterskor måste man trycka ner på mattan igen

Det vore klädsamt om du håller dig till fakta. Det du läser på ssk- programmet är inte alls den djupa och breda kunskap en läkare behöver. Dessa är Mao inga meriter alls om du ska bli läkare, finns egentligen inget värde av det
Senast redigerad av jonte400 2020-04-22 kl. 20:08.
Citera
2020-04-22, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Nu vet jag inte riktigt hur det är upplagt på ditt lärosäte men tänker att dina fem SSK-kursare till och med hade kunnat få hålla seminarium som PVK och dylikt, om ni har ett sådant, då många SSK sätter fler PVK på en arbetsdag än vad en vissa läkare gör på ett helt år.

Hahaha hålla ett seminarium om pvk 😂😂😂
Ksn bara av farten berätta för dig att det finns så många tekniska moment som ssk hade kunnat hålla seminarium om om det vore på det viset.. haha jisses som att säga åt bilmekanikern att hålla seminarium om en skiftnyckel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in