Citat:
Ursprungligen postat av
orvarino
Du blandar ihop begreppen. Jag exkluderade sjukdomar som cancer, hjärt/kärlsjukdomar. Jag isolerade dödsfall där man med preventiva åtgärder kan garantera minskad dödlighet. Trafiken är en väldigt ringa siffra i sammanhanget. Förbjuda rökning skulle vi kunna göra imorgon och trots en viss smuggling initialt skulle man enkelt kunna räkna in 5000-6000 i minskade dödsfall, minskad belastning på vården som långt överstiger intäkterna. Ett riksdagsbeslut är allt som behövas.
Jag följde inte riktigt er diskussion men är inte ett förbud mot rökning ett värre ingrepp i folks frihet än att dom sitter i karantän en liten begränsad tid i livet för att rädda andras liv? Dö ska vi alla göra och en del död kostar samhället pengar men att ta den risken själv är en annan sak jämfört med miljögifter eller virus som härjar.
Men visst har du rätt, att förbjuda rökning, alkohol, sötade livsmedel och så mycket annat skulle ju spara mycket pengar för vården men vill vi leva i ett sådant samhälle där vi inte kan eller får ta en individuell risk för lite njutning. Vi betalar ju trots allt en hel del skatt i detta landet.
Som jag skrev tidigare, covid-19 är inget vi får välja utan folk i riskgrupper måste ha hjälp att få bort det från samhället eller hjälp att överleva på annat vis.
Det kommer att kosta men då kanske politiker fattar till slut att vi bör ha riktiga beredskapsplaner i framtiden för lite allt möjligt, en god läxa för det här blir inte sista gången och vi har haft tur i 100 år nu. Nu är det rena lekstugan hos myndigheterna, inget fungerar, ingen beredskap fanns och dom klarar inte ens att få fram en simpel broschyr och app innan pandemin är över. Här finns det också mycket pengar att tjäna, sparka hälften eller läggen ner det mesta för lite fungerar i alla fall.