2020-04-22, 23:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Nödvändigt kan det vara utan att en persons liv riskeras. Att rädda liv kommer före en trasig höft. Det måste du kunna hålla med om.
Självklart.
Men det hela började med ditt kategoriska påstående:
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Dumheter. Alla nödvändiga behandlingar utförs fortfarande.

Låter som du har ändrat dig nu eller så använder du två olika definitioner av "nödvändig" i olika meningar.
Citera
2020-04-22, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Du blandar ihop begreppen. Jag exkluderade sjukdomar som cancer, hjärt/kärlsjukdomar. Jag isolerade dödsfall där man med preventiva åtgärder kan garantera minskad dödlighet. Trafiken är en väldigt ringa siffra i sammanhanget. Förbjuda rökning skulle vi kunna göra imorgon och trots en viss smuggling initialt skulle man enkelt kunna räkna in 5000-6000 i minskade dödsfall, minskad belastning på vården som långt överstiger intäkterna. Ett riksdagsbeslut är allt som behövas.
Jag följde inte riktigt er diskussion men är inte ett förbud mot rökning ett värre ingrepp i folks frihet än att dom sitter i karantän en liten begränsad tid i livet för att rädda andras liv? Dö ska vi alla göra och en del död kostar samhället pengar men att ta den risken själv är en annan sak jämfört med miljögifter eller virus som härjar.

Men visst har du rätt, att förbjuda rökning, alkohol, sötade livsmedel och så mycket annat skulle ju spara mycket pengar för vården men vill vi leva i ett sådant samhälle där vi inte kan eller får ta en individuell risk för lite njutning. Vi betalar ju trots allt en hel del skatt i detta landet.

Som jag skrev tidigare, covid-19 är inget vi får välja utan folk i riskgrupper måste ha hjälp att få bort det från samhället eller hjälp att överleva på annat vis.

Det kommer att kosta men då kanske politiker fattar till slut att vi bör ha riktiga beredskapsplaner i framtiden för lite allt möjligt, en god läxa för det här blir inte sista gången och vi har haft tur i 100 år nu. Nu är det rena lekstugan hos myndigheterna, inget fungerar, ingen beredskap fanns och dom klarar inte ens att få fram en simpel broschyr och app innan pandemin är över. Här finns det också mycket pengar att tjäna, sparka hälften eller läggen ner det mesta för lite fungerar i alla fall.
Citera
2020-04-22, 23:42
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men det är ju det jag säger. Andra vågen var värre, men de som smittades under den första blev immuna och klarade sig undan den andra. Det hade alltså en fördel av att ha smittats under första vågen.

Så var det väl ändå inte? Första vågen var ganska mild och drabbade främst äldre, yngre fick en mild influensa. Viruset muterade sedan i Frankrike och orsakade den andra vågen som slog hårt mot yngre då de drabbades av cykotine storms, de var inte immuna då viruset muterat. Varför tror du man vaccinerar sig varje säsong mot influensa A? Spanska sjukan VAR H1N1
Citera
2020-04-22, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.flashback.org/sp71304865.

Jag föreslår att du läser den här länken. Aftonbladet 1 februari.

Jag är ointresserad av det hat som driver vissa mot en speciell person som inte är staten utan någon som försöker bilda sig en uppfattning och som uppenbart har fel emellanåt.
Citera
2020-04-22, 23:43
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men det är ju det jag säger. Andra vågen var värre, men de som smittades under den första blev immuna och klarade sig undan den andra. Det hade alltså en fördel av att ha smittats under första vågen.

Detta har tagits up minst en miljon gånger i tråden men jag nappar igen.

Det är förmodligen större risk att ett influensavirus muterar till att orsaka överdrivna antal cytokinstormar. Svininfluensan borde vara en lågoddsare då detta är samma virus som spanskan (H1N1). Det har dock inte skett sedan dess, cytokinstormarna har varit en sällsynt komplikation efter spanskan - så även vid covid-19.
Citera
2020-04-22, 23:44
Medlem
neuron-drones avatar
Två innekatter i NYC smittade. I ett fall verkar det som ägaren hade corona men inte i det andra.

Står inget om katterna blev milt sjuka, svårt sjuka eller dog.

De är väl rädda för smitta från djur. Jag är mer rädd att jag ska smitta mina djur...
Citera
2020-04-22, 23:44
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Enklare masker förhindrar de sjuka smittar friska personer. Eftersom minst 30 % Corona smitta asymtomatisk det vill säga de vet inte ens de är sjuka . Det är de som smittar mer än 80 % befolkningen. Samtidigt kontakt nära 2 meter är riskabelt. När man pratar ger ut virus droppar till luften. Enkla masker, att hålls avstånd hjälper mycket. Man får viruset genom mun näsa och ögonen . Under en dag man rör cirka 80 gånger ansikte. Masken förhindrar detta med. Naturligtvis mycket viktigt att tvättat händerna rätt sätt och minst 20 sekunder.

Blir bara trött. Enklare masker förhindrar möjligen att viruset inte sprider sig i så stor omfattning från den som redan är smittad men är inget skydd för den som inte är smittad. Ser du skillnaden? Håll avstånd.
Citera
2020-04-22, 23:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Skitsnack. Han är kallt analytiskt och säger att merparten av de som får Corona har inte värre symtom än vid en vanlig influensa. Däremot finns det riskgrupper bla de äldre och de med underliggande sjukdomar. Vad är det som är så svårt att fatta?

Nästan 2000 döda på ca en månad. Och 10 ggr fler personer får intensivvård - varje vecka - jämfört med den värsta veckan under den värsta influensaperioden 2017-2018 då flera influensor härjade på samma gång.

Och detta har bara börjat.

Vad är det vi ska fatta?
Citera
2020-04-22, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jämförande studier har väl inget att göra med saken?
Jag kan läsa jämförelser mellan en Ferrari och en Fiat.
Det innebär inte att en Ferrari är en Fiat.

Inte...? Oj då, det trodde jag. Men det här har Du kanske läst...? "– Min känsla är att det här kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet. Det är svårt att jämföra eftersom vi inte vet hur länge det här kommer att hålla på, men en normal influensasäsong varar cirka åtta till tio veckor, säger Anders Tegnell."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd72Mb/corona-kan-sla-ut-vanliga-influensan
Citera
2020-04-22, 23:46
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Du TROR att fhm sa det.
Helt fantastisk källa. Du är sjukt pålitlig...

FoHM sa det inte riktigt på det sättet. I början av Mars sa Tegnell att detta nya Coronavirus inte skiljer sig mycket åt ifrån den vanliga influensan vi har varje år.
Citera
2020-04-22, 23:47
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Ännu en mörkermänniska. Det har INTE tillkomit 357 döda på två dagar utan beror på eftersläpningar. Dvs en del av de döda var redan döda tidigare. Känslokallt utryck men statistik skiter i känslor. Det är ingen som mörkat utom du som tydligen vill trissa upp faktum. Det är nog så allvarkigt,framföratt för oss äldre. men det fattar du väl inte heller?

De döda var redan döda?

Låter som ett Löfven-citat.
Senast redigerad av PrivateBusiness 2020-04-22 kl. 23:50.
Citera
2020-04-22, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Inte...? Oj då, det trodde jag. Men det här har Du kanske läst...? "– Min känsla är att det här kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet. Det är svårt att jämföra eftersom vi inte vet hur länge det här kommer att hålla på, men en normal influensasäsong varar cirka åtta till tio veckor, säger Anders Tegnell."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jd72Mb/corona-kan-sla-ut-vanliga-influensan

Det var nog få experter som hade koll när detta ännu inte brutit ut.
Eller tror du att alla andra länders experter kände till ett virus som var helt nytt?
Klart att även experter gör fel och speciellt när det fanns bristande information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in