2020-04-22, 22:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Jo, fast... hon var sjuksköterska och kunde hjärnor specialbra. Nog hade hon begripit att LW skulle dö av de där slagen hon fick. Och jag tror inte heller att SD skulle skyddat henne så här länge om han var oskyldig... samtidigt: vad menade IB med att han VISSTE att SD var oskyldig. Ända sättet att veta det är väl om HD berättat för honom att det var hon, med ngn sorts bevis, och att SD intygar det för att han var med och såg det?

Jag undrar mycket över det där VET. Var det bara en överdrift? Är det ngt sorts kodspråk mellan jurister i Örebro? Eller vet IB verkligen ngt?
Jag tror inte att det enda sättet är att HD har berättat.
Det kan också vara SD som har berättat på ett övertygande sätt.
Han är ju manipulativ enligt andra och kan antagligen vara övertygande, även om en advokat inte borde vara så lättpåverkad.

Kunde fallet ha tagit en annan vändning om åklagaren hade yrkat på "medhjälp till mord" som alternativ?
Om SD har stått vid sidan om och tittat så skulle han nog kunnat dömas för medhjälp.
Citera
2020-04-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tror inte att det enda sättet är att HD har berättat.
Det kan också vara SD som har berättat på ett övertygande sätt.
Han är ju manipulativ enligt andra och kan antagligen vara övertygande, även om en advokat inte borde vara så lättpåverkad.

Kunde fallet ha tagit en annan vändning om åklagaren hade yrkat på "medhjälp till mord" som alternativ?
Om SD har stått vid sidan om och tittat så skulle han nog kunnat dömas för medhjälp.

Fast då VET IB inte och det är förstås vad jag tror. Kan ÅK yrka på medhjälp när man inte har ngn annan GM?
Citera
2020-04-22, 22:24
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Fast då VET IB inte och det är förstås vad jag tror. Kan ÅK yrka på medhjälp när man inte har ngn annan GM?
SD kan ha varit så övertygande att advokaten anser att han vet.

Din andra fråga är intressant.
Jag har ingen aning.

Min åsikt är att HD är den enda som möjligen skulle kunna skapa rimligt tvivel i åtalet mot SD.
SD eller HD eller båda tillsammans är mördare enligt min åsikt.
Om HD skulle få fram ett alibi skulle åtalet mot SD vara säkrare.

Det har varit en del diskussioner om var barnen befann sig.
Vad jag minns så hänvisade alla till varandra.
Eller var det klarlagt att de bodde i något vindskydd?
Eller blandar jag ihop datumen?
Citera
2020-04-22, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Just det. Man kan granska förhören ur så många olika vinklar att man får dela upp det.

- Vad ställer utredarna för frågor när HD är kallad till vittnesförhör?
- Vad ställer utredarna för frågor när HD är misstänkt och häktad?
- Eftersom en del frågor återkommer när HD är under vittnesförhör respektive förhör som misstänkt, kan man se någon skillnad i svaren? I så fall varför?
- Varför vill inte HD svara på en del frågor? Varför vill hon inte delge utredarna vad hon tänker och känner om en del som de framför, och frågar, henne om? Hur kommer det sig att HD faktiskt beter sig som en livsstilskriminell i så många icke-svar?
- Det är uppenbart att utredarna pressar HD på svar flera gånger men ändå blir HD svaret skyldig. Kan de inte fortsätta pressa utan att kalla det för trakasserier eller något liknande?
- Det verkar inte som att utredarna har missat några frågor men vad finns egentligen i den s.k. slasken?

Och sen finns det de ofrånkomliga delarna som hålls bakom stängda dörrar och är sekretessbelagda.
- Har barnen fungerat som alibi för ex.makarna? Kan ex-makarna aktivt ha försökt påverka sina barns minnesbild av t.ex. helgen då LW mördades, i "förebyggande" syfte så att säga?
- Har LW:s barn delgett någon sorts info som stärker polisen/åklagarens påstående om att SD (HD) är gärningsperson(er)?
- Är det de sekretessbelagda delarna som gjorde att TR valde att släppa ut SD från häktet och det är därför som vi inte riktigt kan förstå hur det kunde ske?

Ytterligare en fundering: När HD avfördes från utredningen helt och hållet, berodde det på att utredarna/åklagarna inom sig förstod att HD var delaktig på något sätt men inte kunde få dit henne och de valde då att gå på den mest uppenbara misstänkte som fanns kvar och då är SD? Har utredarna/åklagarna egentligen en teori att HD var delaktig på något sätt och det motiverade den resoluta hämtningen av HD i hemmet likväl som SD hämtades in med buller och bång? Trots allt var HD misstänk ända fram till december 2019 även om hon formellt släpptes ur häktet i september i brist på bevis. HD kan i så fall vara högvilt återigen. Om inte SD gör sig av med ballasten först..

Många frågor kvarstår alltjämt för oss som är engagerade och tagit del av FUP:en men förhoppningsvis är bilden klarare för polis och åklagare även om det inte räckte ända fram just nu.

En tröst är att Marinafallet löstes efter flera års väntan på att tekniken att återskapa raderad information ur mobiltelefonens appar skulle komma, vilket den gjorde och band då gärningsmannen till mordet.
Jag är övertygad om att Telegram/Signal/liknande appar kommer knäckas så småningom och kunna återskapa informationen som SD, HD och JG raderade ur sina respektive telefoner.
Apparna är trots allt skapade av människan och kommer knäckas av människan även om det är med hjälp av avancerad teknik. Darknet kan bevisligen knäckas. Blueberry telefonernas avaktiverade GPS-data kunde knäckas trots att det var "omöjligt".

Jag tycker det är mest märkligt att HD är är helt avskriven som misstänkt..beror det på henhes mycket perfekta samarbetsvilja med detaljer för att lösa mordet eller hade hon perfekt alibi?
Citera
2020-04-22, 22:31
Medlem
Citat:
Det undrar jag också.
Nu är det så mycket tjafs i tråden av dem som vill svartmåla LW.
Det är bra upprepningar och tjat om samma saker som de redan har fått förklaringar på.

Kan vi inte få lite uppdateringar från er som känner de inblandade?
Umgås HD och SD mycket?
Geocachar de tillsammans?
Är Sillen ute ur bilden?
Har JG förlåtit SD och återupptagit umgänget.

Någon skrev att SD bodde hemma och sedan körde tidigt till jobbet?
Var det en dag eller sker det varje dag?
Är han alltså tillbaka på jobbet som om ingenting har hänt?

Där sa du det...precis som ingenting har hänt...så har de även släppt SD och allt är på ruta 0??
Ligger en religiös fanatiker bakom mordet alla fall?
Det vinklas ju hela tiden av några i tråden att LW var typ den farliga häxan som förstörde för alla. Att hon förtjänade att dö, och de påstår sig vara religiösa dessutom...den där MH alltså, hon har alla motiv och vill säkert se UW både häktad och dömd för mord, som två flugor i en smäll??
Senast redigerad av SmartaMarta666 2020-04-22 kl. 22:37.
Citera
2020-04-22, 22:33
Medlem
Citat:
Hatar du UW och barnen lika mycket som du hatar LW?
Litar du inte på att åklagaren har gjort en ordentlig utredning?
Om åklagaren fortsätter utredningen kan vi nog räkna med att det är SD som utreds.

Människor som är besatta av hämdlystnad borde ha störst motiv eller?
Citera
2020-04-22, 22:45
Medlem
Citat:
SD kan ha varit så övertygande att advokaten anser att han vet.

Din andra fråga är intressant.
Jag har ingen aning.

Min åsikt är att HD är den enda som möjligen skulle kunna skapa rimligt tvivel i åtalet mot SD.
SD eller HD eller båda tillsammans är mördare enligt min åsikt.
Om HD skulle få fram ett alibi skulle åtalet mot SD vara säkrare.

Det har varit en del diskussioner om var barnen befann sig.
Vad jag minns så hänvisade alla till varandra.
Eller var det klarlagt att de bodde i något vindskydd?
Eller blandar jag ihop datumen?

Absolut hade det varit bättre med bra alibi på HD. Hon säger sig ha varit hemma och sovit med minst en dotter. Antar att denna inte kan ge alibi när hon sov. Det var 11-12 maj som ingen visste var flickorna D var.

Edit: förresten tycker jag att IB i så fall borde sagt att hans klient övertygat honom om att... istället för att han vet att. Just IB borde varit noggrann med ordvalet. Nu bidde han "oskicklig" 😜
Senast redigerad av Elsa2020 2020-04-22 kl. 22:54.
Citera
2020-04-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Tack för svar.
Han verkar inte ha behövt mycket sömn.

Som jag skrev tidigare idag undrar jag även om man har gjort någon analys av SD:s digitala spår för andra perioder än just 11, 12, 14 och 15 maj -18. Det vore mycket intressant att se om det finns något mönster, åt ena eller andra hållet. Eller brist på mönster.
Kanske i slasken?

Ja det har påståtts att han behöver mindre sömn än normalbehov. Hur mycket sömn han behöver var varierande väl lite beroende på hur mycket han sovit natten innan och vad han gjort under dagen osv. Men minns inte om han faktiskt svarade på vad hans normala sömnbehov oftast ligger på / natt??
Citera
2020-04-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Människor som är besatta av hämdlystnad borde ha störst motiv eller?

Motiv i sig gör ingen skyldig. Det är inte den som har största motivet som gör en person till mördare, utan det är något hos mördaren att denne väljer mord som lösning på ett problem.
Citera
2020-04-22, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Motiv i sig gör ingen skyldig. Det är inte den som har största motivet som gör en person till mördare, utan det är något hos mördaren att denne väljer mord som lösning på ett problem.

Exakt besatta av hämd?!!
Citera
2020-04-22, 23:19
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, men där är allt med som "händer". Aktivitet från mobil, dator osv. Måste det vara mobilen?

Han har ju en bärbar jobbdator också.

Ser att de"trådlöst nätverk" som verkar vara från SDs hem, är kopplat till Com hem.
Sedan på morgonen därpå finns likande poster, men då är SD på jobbet och då handlar det om uppkoppling mot Tyrens.

Ja, källan är mobilen. Det står Källa "BG50883-1".

Sida 109:

Citat:
Tidslinjen för SD är baserad på information från följande källor:
• Samtalslista för telefonnummer 46703997666
• Samtalslista för IMEI *50230
• Data GPG-lista för IMEI *50230
Stefans telefon med BG50883-1

Det jag vill framföra är att mobilen kopplar upp sig mot SDs WIFI vid följande tidpunkter efter mordet:

02:49:39
03:51:47
05:39:49
05:44:49
05:49:48

05:51:04 ; Här skickar han Telegram till Lena.

Men som sagt. Jag kanske är ute och cyklar men kan inte förstå varför mobilen måste uppdatera wifi-connection om den ligger still. Vilket var min orginalfråga - om någon hade avlagt den biten redan.
Citera
2020-04-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Ja, källan är mobilen. Det står Källa "BG50883-1".

Sida 109:

Det jag vill framföra är att mobilen kopplar upp sig mot SDs WIFI vid följande tidpunkter efter mordet:

02:49:39
03:51:47
05:39:49
05:44:49
05:49:48

05:51:04 ; Här skickar han Telegram till Lena.

Men som sagt. Jag kanske är ute och cyklar men kan inte förstå varför mobilen måste uppdatera wifi-connection om den ligger still. Vilket var min orginalfråga - om någon hade avlagt den biten redan.

Vad skrev han för sjukt i telegrammet till Lena strax innan hon borde vaknat för att fira sin son när han visste att hon var mördad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in