Citat:
Nja, tingsrätten kan nog ha fattat det nya beslutet efter att brevet från SD kom in:
2020-04-08 Tingsrätten beslutar att SD skall vara kvar i häktet i väntan på dom 2020-05-06.
2020-04-15 Brevet från SD (undertecknat 2020-04-08) diarieförs som aktbilaga 483.
2020-04-15 Tingsrätten beslutar att häva det tidigare häktningsbeslutet.
2020-05-06 Domen kommer att meddelas.
Jag har fått för mig att man brukar släppas ut antingen ganska direkt efter rättegången (typ samma dag), eller också först i samband med att domen meddelas. Hur vanligt är det egentligen att man försätts på fri fot så här lite mittemellan rättegången och domen?
2020-04-08 Tingsrätten beslutar att SD skall vara kvar i häktet i väntan på dom 2020-05-06.
2020-04-15 Brevet från SD (undertecknat 2020-04-08) diarieförs som aktbilaga 483.
2020-04-15 Tingsrätten beslutar att häva det tidigare häktningsbeslutet.
2020-05-06 Domen kommer att meddelas.
Jag har fått för mig att man brukar släppas ut antingen ganska direkt efter rättegången (typ samma dag), eller också först i samband med att domen meddelas. Hur vanligt är det egentligen att man försätts på fri fot så här lite mittemellan rättegången och domen?
Beslutet att släppa MGM togs troligen den 14/4 (den första arbetsdagen efter helgen) i och med att den officiella kommunikén skulle släppas till 10:30 den 15/4.
Brevet registrerades först den 15/4 hos TR, troligen så skickades det med snigelpost så Björn Lindén och nämndemännen hade ingen möjlighet att läsa det innan de fattade beslutet om att MGM skulle sättas på fri fot.
Att beslutet kom några dagar efter rättegångens slut berodde ju på att det hade varit en ovanligt stor och omfångsrik förhandling, räknat i dagar t.ex, det fanns helt enkelt inte möjlighet att göra som man brukar ta förhandlingen i skuldfrågan direkt efter avslutad rättsförhandling.
Det är inte vanligt men också inte helt ovanligt att den misstänkte släpps innan dom faller, det beror ju helt enkelt på när de kan avgöra skuldfrågan, dvs. om åtalet ska gillas eller ogillas.