Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-22, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ingången på samma plats för båda restaurangerna. Enligt GMPs rek lämnar Friberg Bohemia 2317 och tar rulltrappan upp mot Johannes kyrka.
Det vore ju sensationellt om denne Friberg såg något anmärkningsvärt. Kanske såg han GM tugga vid barackerna. Kan förklara varför NF och Björkmans polare inte såg GM vid Dekorima.

Vet man vem Friberg är?
Citera
2020-04-22, 22:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Det vore ju sensationellt om denne Friberg såg något anmärkningsvärt. Kanske såg han GM tugga vid barackerna. Kan förklara varför NF och Björkmans polare inte såg GM vid Dekorima.

Vet man vem Friberg är?

Nej , identiteten ligger mig veterligen fortfarande under hemligstämpel. Men I GMPs rek anges att han går in i Johannes Kyrka via sakristian , då det sitter några pokulerande personer på kyrktrappan. Någon typ av sakral koppling måste Friberg ha.
Citera
2020-04-22, 22:18
Medlem
Citat:
Ingången på samma plats för båda restaurangerna. Enligt GMPs rek lämnar Friberg Bohemia 2317 och tar rulltrappan upp mot Johannes kyrka.
Om någon person inblandad i mordet gick in och satt där en stund tog han en enorm risk. Sannolikheten att polisen skulle komma och söka i lokalen borde ha varit stor, men jag har inte hört eller läst att de gjorde det.
Citera
2020-04-22, 22:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Om någon person inblandad i mordet gick in och satt där en stund tog han en enorm risk. Sannolikheten att polisen skulle komma och söka i lokalen borde ha varit stor, men jag har inte hört eller läst att de gjorde det.

Det är något som Gösta Söderström borde sett till som insatsledare på mordplatsen. Då Bohemia ligger i mördarens flyktväg borde den genomsökts skyndsamt och gäster och personal registrerats för framtida efterforskningar.
Senast redigerad av mvagrippa 2020-04-22 kl. 22:23.
Citera
2020-04-22, 22:31
Medlem
mvagrippas avatar
GK anger Sigge Cedergrens dust med Den vita Volvon till 2335-40 . Detta sker utanför Bohemia . Bilen nämns i ett annat uppslag i GK, förhöret givetvis hemligstämplat . Skulle vara mycket intressant att få veta vilket uppslag som placerar den Vita Volvon Luntmakargatan/Tunnelgatan 2335-40. NÅgon som har en aning?
Citera
2020-04-22, 22:45
Medlem
Citat:
GK anger Sigge Cedergrens dust med Den vita Volvon till 2335-40 . Detta sker utanför Bohemia . Bilen nämns i ett annat uppslag i GK, förhöret givetvis hemligstämplat . Skulle vara mycket intressant att få veta vilket uppslag som placerar den Vita Volvon Luntmakargatan/Tunnelgatan 2335-40. NÅgon som har en aning?

Det är så sent att det mycket väl kan vara någon polis som säger sig ha sett en sådan incident. Men det är bara en spekulation från min sida.
Citera
2020-04-22, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det ska ha varit ingen mindre än Hans Holmér som gjorde så att LP inte kom att medverka
vid en rekonstruktion.

Hämtat från "Mordgåtan Olof Palme” av Gunnar Wall:

”En central utredningsåtgärd som inte heller kommit till stånd eftersom Holmér ställt sig i vägen var en rekonstruktion på brottsplatsen med Lisbeth. K G Svensson hade begärt en sådan och fått kategoriskt nej från Holmér – till sist hade han fått klart för sig att denne inte ens frågat henne. Det var anmärkningsvärt: i stort sett alla vittnen från Sveavägen hade deltagit i rekonstruktioner, men alltså inte huvudvittnet.”

Så skyll på Holmér för att det inte blev av.
Må så vara men LP har i intervju sagt att hon aldrig ens passerat mordplatsen efter februari 1986. Det krävs ganska mycket för att helt undvika den korsningen (även med bil alltså) under drygt 30 år om man bor i stockholm. tror inte LP var så pigg på en rekonstruktion även om Holmer tjatat att hon skulle varit med
Citera
2020-04-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Rönnberg gick ut i tv4 brottjournalien i februari om att hon satt i Bohemia och hörde skotten.

Okej. Då får det väl i alla fall anses vara bekräftat att det utan större problem gick att höra skotten på Bohemia.
Citera
2020-04-22, 23:09
Medlem
Det här kanske kan vara av intresse.

Citerar ett inlägg på Gunnar Walls blogg.

" Jag har satt podden Palmemordet i kontakt med ett av vittnena från mordplatsen, ett vittne som även var med Lisbeth när hon undersöktes på sjukhuset.
Den skottskada hon uppvisade, som påminde om ett märke efter en piska, satt MELLAN skulderbladen. Detta bevisar att när hon blev beskjuten var hon antingen ihopkrupen eller hade båda armarna sträckta rakt framåt. Detta eftersom skulderbladen som bekant sitter något längre ut än området däremellan.
Så om man tänker sig att hon träffades av den första kulan, hur uppstod hennes besynnerliga skada? Eller rättare sagt varför hamnade den mellan skulderbladen?

Vittnet från Bohemia vore bra att få kontakt med. Som Du vet räcker det ofta att meddela att man avser att skriva en bok om mordet för att man plötsligt ska bli kontaktad av vittnen vars vittnesmål aldrig offentliggjorts. Så även jag.
Ofta önskar jag att det fanns någon form av hemligt arkiv för oss ”privatspanare” där vi kunde dela med oss av vad icke-offentliggjorda vittnen avslöjat för oss. Ett av ”mina” vittnen har verkligt sprängstoff att förmedla, och jag sitter även på vederbörandes förhörsprotokoll. Detta påverkar inte skott-ordningen, men ger en övertydlig vink om tillvägagångssättet. Och jo, jag avser att skriva en bok om mordet så småningom, det är därför jag fått kontakt med vittnen.

Men till syvende och sist – hur förklarar Du Lisbeths skada utifrån Din omvända skottordning? Jag har sakta börjat uppskatta tanken på en omvänd skottordning, men kan inte kombinera det med den skada Lisbeth uppvisade."

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/04/22/lars-borgnas-andra-svar-till-gunnar-wall-det-finns-mer-att-upptacka-i-vittnesforhoren/#comment-15269
Citera
2020-04-22, 23:16
Medlem
JSelwyns avatar
Den vapensamlande "grannen", Arthur Peter Willy Glaser, bodde 650 meter från SE.
Willy Glaser föddes i Stockholm 1927. Tysk fader och svensk moder. Han lämnade jordelivet 2016.

Är det möjligtvis någon som vet var han bodde?

Finns en Glaser på Tibblevägen och Stockholmsvägen i Täby?
Eller är det Glaser som bor på Gläntastigen samt Smidesvägen båda i Vallentuna?

Jag skulle kunna ta reda genom att gå till KB och söka genom gamla telefonkataloger men KB har så begränsade öppettider eller ingen alls just nu.

Så tänkte om det är någon som vet så här på rakarm?
Citera
2020-04-22, 23:27
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Jag har för mig sett något inslag med Ritva Rönnberg i samband med en årsdag. Berättar om att en kvinnlig polis grät när avspärrningen sattes upp. Men trots att hon var först på plats satte hon inte direkt något avtryck i presshistorien.

Ja, det där är känt. Hon har blivit intervjuad i tv (minns inte när). Men det visade sig som sagt att hon inte hade något att tillföra. Hon råkade bara vara där.
Citera
2020-04-22, 23:30
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Den vapensamlande "grannen", Arthur Peter Willy Glaser, bodde 650 meter från SE.
Willy Glaser föddes i Stockholm 1927. Tysk fader och svensk moder. Han lämnade jordelivet 2016.

Är det möjligtvis någon som vet var han bodde?

Finns en Glaser på Tibblevägen och Stockholmsvägen i Täby?
Eller är det Glaser som bor på Gläntastigen samt Smidesvägen båda i Vallentuna?

Jag skulle kunna ta reda genom att gå till KB och söka genom gamla telefonkataloger men KB har så begränsade öppettider eller ingen alls just nu.

Så tänkte om det är någon som vet så här på rakarm?
Detta har jag från en telefonkatalog från före mordet --> (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in