2020-04-22, 22:42
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Helt sant det du säger..

Önskar dock påpeka att man skulle nå "100.000" prov i veckan, det sade man. Som det är nu, så verkar det att man drog den siffran ifrån arslet, likt en Sovjetisk 5-årsplan från 1971. Och som i Sovjet 1971 så agerar journalisterna på samma sätt, dvs utan att hålla styrande till svars.

Sverige har ingen industri för att framställa tester för COVID-19 utan just nu handlar allt om upphandling från andra länder som inte vill sälja sina testkit.

Så därför kommer man nog inte att ha tester för COVID-19 förrän sommaren.
Citera
2020-04-22, 22:42
Medlem
orvarinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kak
Naturligtvis måste man tänka på ekonomin. Man kan naturligtvis inte lägga alla resurser på en enda kris. Det kommer ju alltid nya senare. Vi vill väl kunna rädda liv även när epidemin blåst över?
Med ditt tankesätt borde vi redan lagt hela statskassan på mitträcken och viltstängsel för att rädda liv i trafiken. Då hade vi inte haft en krona kvar till åtgärder nu.

Helt korrekt, om man lägger ihop hälsopolitiskt åtgärdbara dödsfall och dödsfall av yttre orsaker (mord, olyckor, självmord etc) så är det i runda slängar 10.000 per år. Varje år.

Lägger du till det som är från lagstiftaren ytterligare påverkbart (alkohol, rökning - alltså inte narkotika) så hamnar du på 18.000 dödsfall som kunnat undvikas med preventiva åtgärder.

Frågan kring proportionalitet har flugit rakt ut genom fönstret.
Citera
2020-04-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Om Albert är 96 med Alzheimer så har han troligen fått vård och medicin för betydligt mer än vad han betalat in i skatt.

Ganska ovanligt att en som är 96 år har Alzheimer (som i sig är dödlig), snarare senildemens. Dock kan hans i så fall förvärvade Alzheimer mycket väl bero på det sk samhället, vars vrickade och genom korrupta dietister förmedlade och förödande kostråd han har anammat. Och har man i samhället en dold agenda att alla i Sverige ska proppa i sig mediciner bör man väl som gammal ha rätt till viss kompensation och få förstklassig vård...? Dock är den saken helt OT - så jag utvecklar inte frågan mera.
Citera
2020-04-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Så du tänker vänta att bygga skyddet till meteoren är på väg och man har bevis?
Ja då lär du vara sent ute.

Hur många virus i historien har tidigare helt plötsligt ett år senare dödat sina världar?

Om du tänker ta höjd för alla gissningar vansinniga som troliga så kommer du bli tokig.
5g masterna kan ju ligga bakom...kan inte HELT uteslutas...

Nej jag säger om man fått en INDIKATION på att en meteor är på kollisionskurs.

Är det en seriös fråga? Man har inte ens känt till virus mer än drygt 120 år, var förväntar du dig kunna hitta en sådan uppföljning om det hade funnits exempel på det?

Sen sa jag inte att något helt plötsligt skulle döda sin värd.

Men som exempel jag har själv upplevt något jag inte gjort någonsin tidigare senaste månaden, jag blev med mina mått mätt riktigt dålig i början på mars och sen bättre några dagar sen kom det tillbaka och så har det hållit på nu i flera veckor det känns väldigt uteslutet att det skulle vara en kaskad med sjukdomar jag stött på eftersom jag mer eller mindre varit helt isolerad senaste veckorna, knappt varit utanför dörren undantaget när jag behövt köpa förnödenheter.
Det verkar heller inte vara något som hör till vanligheterna historiskt, märkligt nog så är det jag hittar om det något som börjat rapporteras på senare tid.
Citera
2020-04-22, 22:45
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja vet inte, men när jag lyssnar på tv..så får jag en bild av att det pratar som att det nästan håller på att gå över och att det nästan finns en lösning runt hörnet.

Men jag vet innerst inne att så är inte fallet.

Blir ofrivillig mörk humor när Löfven står i TV och säger att "vi inte får tro att krisen är över", samtidigt som det har rapporterats rekordsiffror i dödsfall två dagar i rad.
Citera
Medlem
HGs avatar
Undrar när Svenska staten inför en speciell Corona skatt på bensinpriserna. Tror inte att regeringen klarar av att se bensinpriset klättra ner utan att de ser chansen för en extra corona-skatt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej jag säger om man fått en INDIKATION på att en meteor är på kollisionskurs.

Är det en seriös fråga? Man har inte ens känt till virus mer än drygt 120 år, var förväntar du dig kunna hitta en sådan uppföljning om det hade funnits exempel på det?

Sen sa jag inte att något helt plötsligt skulle döda sin värd.

Men som exempel jag har själv upplevt något jag inte gjort någonsin tidigare senaste månaden, jag blev med mina mått mätt riktigt dålig i början på mars och sen bättre några dagar sen kom det tillbaka och så har det hållit på nu i flera veckor det känns väldigt uteslutet att det skulle vara en kaskad med sjukdomar jag stött på eftersom jag mer eller mindre varit helt isolerad senaste veckorna, knappt varit utanför dörren undantaget när jag behövt köpa förnödenheter.
Det verkar heller inte vara något som hör till vanligheterna historiskt, märkligt nog så är det jag hittar om det något som börjat rapporteras på senare tid.

Vi får förhoppningsvis mer och bättre information om detta virus framöver.
Citera
2020-04-22, 22:46
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är väl för att hon har lyssnat på Tegnell i så fall?
Han har aldrig sagt att man inte ska träffa sina vänner (om man känner sig frisk).
Sant. Jag har tänkt själv (liksom många i den här tråden). Nike och många andra har lyssnat på killgissaren Tegnell: https://www.flashback.org/sp71298240
Senast redigerad av Madagascar 2020-04-22 kl. 22:48.
Citera
2020-04-22, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Många människor är jourhavande medmänniskor utan att ens tänka på det.
Man behöver liksom inte vara synlig man kan verka i det fördolda.
Jag skulle aldrig vilja presentera mig som en jourhavande medmänniska. Alltså ha den titeln.
Min granne, en gammal dam, brukar vilja prata om sjukdomen och hon i sin tur är orolig för mig. Hon ringde mig för någon dag sedan och frågade hur det var. Jag har inte sett dig på ett par dagar, sade hon. Gulligt tyckte jag. Jag kan tycka att sådant är att vara medmänniska. Låta någon få prata.

Många och många men en del. Man ska dock göra det med god vilja och utan att förvänta sig något tillbaks. Det är emaptiska personer som gör så, helare. Som människa är det så man ska vara för då går det runt. Du är bra.
Citera
2020-04-22, 22:48
Moderator
-Info-s avatar
En del på Flashback fortsätter att likställa coronaviruset med en vanlig säsongsinfluensa. Erik Frampton tycker annorlunda:

Citat:
"Det var skrämmande"

Skildringarna av allt Erik såg och upplevde är så skakande att de inte går att återge.

– Jag och mina kollegor såg saker som ingen amerikan någonsin sett annat än på film, såvida de inte var i i Rwanda på 90-talet eller vid något annat folkmord, fortsätter han.

– Det var skrämmande och hjärtskärande, men jag kände att det var ett jobb som måste göras och tycker själv att jag skötte det med förvånande effektivitet. Varken jag eller någon annan jag jobbade med hade kunnat föreställa oss om att vi skulle vara med om det här.
Citat:
– Antalet döda var överväldigande. I lastbilarnas kylutrymmen fanns plats för 110 kroppar och de var ständigt överfulla. Vi fick lägga dem på varandra, berättar han.

– Så många dog på så kort tid att det vare sig fanns utrymme eller tid att ta hand om alla på det man vill att döda ska tas om hand. Liksäckar och annan utrustning tog slut också, vi fick använda det som stod till buds.
Citat:
Vill varna

– Det här viruset är fruktansvärt farligt och när det går till attack i din stad kommer du inte ha någon tid. Människor kommer dö så fort, och i så stora antal, att du inte kan hantera det, förklarar han.

– Det vill du inte vara med om. Du vill inte att dina föräldrar och grannar och vänner ska ligga ihoppackade i lastbilar som den jag jobbade med, det kan jag försäkra.

Hela artikeln: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7n8qa/konstnaren-erik-staplar-lik-i-coronakrisens-new-york
Citera
2020-04-22, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Dumheter. Alla nödvändiga behandlingar utförs fortfarande.

Skitsnack. Eller kanske inte, om man ser det som att begreppet nödvändiga nu har blivit utsträckt åt alla håll. De behandlingar/operationer som för 6 månader sedan skulle ske skyndsamt - är nu tämligen lågprioriterade och satta i väntläge.
Citera
2020-04-22, 22:49
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Om det är dödsfallen du menar så inträffar det i mitten av maj enl.

https://covid19.healthdata.org/sweden

Det borde innebära att den maximala smittspridningen äger rum denna och nästa vecka.

Skulle inte gå efter vad de säger, de har konstant fel, tittar man på deras USA siffror så ligger de efter med 24-48 timmar i sina prognoser, de ligger även betydligt högre än de svenska siffrorna, och detta är kontinuerligt, de har haft fel sedan dag ett och verkar vägra anpassa sin modell efter ny data.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in