2020-04-22, 22:11
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det var ord och inga visor från smittskyddsläkaren i Stockholm på svt 2 nyheterna nu 21.00.

Mycket bra förmanat och informerat. Synd bara att de som behöver höra detta antagligen inte tittar. Hallåan var förvånad över läkarens skarpa ord!
Jag är ute i skogen och missade detta.

Vad sa han?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Jo, vet flera som var oförklarligt sjuka i Sthlm tidigt februari.
Dödssjuka men klarade sig till sist hemma.
Takk for informasjon. Det høres fryktelig ut å være så syk. Det er veldig bra at de klarte seg. Fikk de legehjelp?

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har ju sagts att det funnits smittade bl.a. i norra Italien redan i höstas.
Takk! Jeg tenkte på om det kanskje var smittede personer i mange land i Europa så tidlig som i januar og på slutten av 2019, men at dette ev ikke ble oppdaget.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Staten är vi, inklusive Albert.
Eller hur vet du vad Albert röstat på i detta fall?
Lätt att skylla på staten när det är vårt eget fel.

Allt som Albert har betalat in under sin livstid är en bråkdel av kostnaden för den vård han behöver. Spelar ingen roll vad Albert har röstat på eller om han överhuvud taget inte röstat alls. Politikerna har ansvaret.
Citera
2020-04-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är den " hetaste" frågan idag i allafall.
Både här inne. I media. Bland grannar, familj och vänner.

Absolut.
Men det innebär inte att samhället kan gå all in i varje fråga som är hetast för dagen.
Detta är en allvarlig kris på många plan.
Men inom en framtid kommer förmodligen ett virus komma som får detta virus att framstå som dagis.
Förhoppningsvis kan vi lära oss att förbereda oss extremt mycket bättre.
Och kanske få kineser att sköta djurhållning.(det kommer inte ske...)
Citera
2020-04-22, 22:13
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Han har troligen inte tiotals miljonet tillgodo i skattesystemet eller vad tror du?
Intressant människosyn.
Vad tycker du om invandrare. Har de mycket "tillgodo" i skattesystemet?
Eller en förtidspensionär? Eller en handikappad?
Citera
2020-04-22, 22:13
Medlem
Intressant att folk här talar om evidensbaserad åtgärder hit och dit, när alla andra länder i hela världen tydligen lutar sig på annan forskning. Framför allt vill de skydda sina gamla och svaga. Portugiserna kallar oss hjärtlösa och förstår inte varför vi inte bryr oss om våra äldre och sjuka och svaga.

Svenskarna är egoistiska, hänsynslösa, cyniska. Tydligare nu än någonsin. Här lever vi för att arbeta. I andra länder i världen arbetar man för att leva. Leva tillsammans med släktingar och vänner, unga som gamla, friska som sjuka.De håller ihop. På riktigt. Inte bara ord om solidaritet och gemenskap. Som luft som inte betyder något när det kommer till kritan.

Den humanitära stormakten klingar falskt och ihåligt.
Citera
2020-04-22, 22:14
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag kan inte påstå att jag "känner" den Brittiska folksjälen men..

-BoJo förändrade taktiken snabbt..(lärde av sina misstag)
-BoJo blev även drabbad själv..(sånt väcker sympatier, man har "blött" själv)

Han kan fortfarande rida ut detta, rent politiskt. Sedan är nog allt snack om att privatisera den brittiska sjukvården, helt stendött i många år framöver.
Om FT har rätt så är det ju troligt att UK blir det mest drabbade av alla länder relativt sett.

Jag tvivlar på att Boris överlever det.
Senast redigerad av Madagascar 2020-04-22 kl. 22:17.
Citera
2020-04-22, 22:15
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Vad säger ni kring nyheten att vaccinerade mot Röda Hund resp. senare kombi-spruta,... ev. har ett framsteg/skydd i detta virus? Vad är egentligen forskningsbevisen? Kan det förklara att bland döda av Coroba i STHLM så oprop.stor andel var från Somalia och ovaccinerade?
Intressant, har du någon länk? I Sverige brukade väl bara tjejer i tidiga tonåren få vaccin eftersom röda hund kan ge fosterskador om man får det när man är gravid. Vet inte om det har ändrats så att alla får det nu.
Citera
2020-04-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vilket är ett problem för i morgon att ens sitta och planera i en situation där du inte vet hur imorgon ser ut är så vansinnigt fel.
Om vi är försiktiga nu och det visar sig överdrivet kan vi släppa på detta, om man agerar oförsiktigt så går det inte backa ur detta.

Varför tror du i stort sett varenda land tagit mycket kraftigare åtgärder? Att sitta och drömma om att Sverige innehar några extra ordinära experter som vet och kan mer än resterande av världen är rent av löjligt. Och bara i ett land där man har en statsepidemiolog som anser jämlikhet är viktigare än att minimera smitta säger en hel del om kompetensen, är det det starkaste argument man har så har man inga argument alls.

Jag tror, med betoning på tror, att flera länder stängde ned som en reflex för att föregående länder gjort det.
En slags politisk dominoeffekt.
Jag ifrågasätter om dödligheten på detta virus berättigar nedstängning av ett samhälle.
Jag hugger inget i sten, men jag är inte alls övertygad om att stänga ned samhällen för detta virus.
Det är min åsikt och inget jag anser är rätt eller fel objektivt.
Citera
2020-04-22, 22:17
Medlem
kaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Under en världsomspännande epidemi är det liv och hälsa som är högsta prioritet. Inte pengar.
Trodde det var självklart.
Naturligtvis måste man tänka på ekonomin. Man kan naturligtvis inte lägga alla resurser på en enda kris. Det kommer ju alltid nya senare. Vi vill väl kunna rädda liv även när epidemin blåst över?
Med ditt tankesätt borde vi redan lagt hela statskassan på mitträcken och viltstängsel för att rädda liv i trafiken. Då hade vi inte haft en krona kvar till åtgärder nu.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Mycket prat från FHM/regering om alla som måste ta sitt ansvar. 70-plussare, restaurangägare, affärsinnehavare, riksgrupper etc etc
Alla utom regeringen måste ta ansvar för att minska smittspridningen verkar det som.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Allt som Albert har betalat in under sin livstid är en bråkdel av kostnaden för den vård han behöver. Spelar ingen roll vad Albert har röstat på eller om han överhuvud taget inte röstat alls. Politikerna har ansvaret.

Hur vet du det?
Om Albert vsrit multisjuk länge har han kanske fått både cancervård, njurtransplantation och hjärtbyte i den offentliga vården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in