2020-04-22, 21:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Carlson har sagt 1,5-2 meter i en intervju efter att först ha vägrar uppge lämpligt avstånd i mått. Dock svammlade han vidare och sa 1.5-2 meter till slut.

Smittskyddsläkaren i aktuellt har erfarenheter av vården och kan bedöma läget bättre än FHM som sitter och snickrar på sin kammare.
Eller så är han en hysteriker som hon Cecilia Söderberg Nuclear och hennes 22 man starka anhang. Man vet inte vad man ska tro.
Citera
2020-04-22, 21:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Läs värt artikel kan förklara situationen och Sveriges strategi

"Hjordimmunitet" är epidemiologisk neoliberalism - karantänerna

https://thequarantimes.wordpress.com/2020/03/19/herd-immunity-is-epidemiological-neoliberalism/

Bra artikel. Tack för länken. I synnerhet alla förnekare borde läsa den.
Citera
2020-04-22, 22:00
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Absolut,vilket innebär att det kommer ta 2-3 år minst innan vaccinet är folket tillhanda.
Ja det skall ta lång tid att ta fram ett säkert vaccin.
Vaccinet skall ta död på viruset utan att döda människan. Sådant får absolut inte gå fort eller hoppas över någon fas.
Såg ett reportage i expressen, tror jag det var, där man sa att man hoppat över djurförsök.
Då tänkte jag direkt. NEJ det tar inte jag och jag ska nog inte ta något ändå, får se hur allt ser ut framöver om immunitet och antikroppar och dylikt.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Financial times uppskattar att totalt antal dödsfall i UK är 41 000 (inkl äldre boenden etc). Det är mer än dubbla officiella siffran och skulle medföra att UK är det mest drabbade landet i hela världen per capita.

The coronavirus pandemic has already caused as many as 41,000 deaths in the UK, according to a Financial Times analysis of the latest data from the Office for National Statistics.

The estimate is more than double the official figure of 17,337 released by ministers on Tuesday, which is updated daily and only counts those who have died in hospitals after testing positive for the virus.

https://www.ft.com/content/67e6a4ee-3d05-43bc-ba03-e239799fa6ab, idag

Jag kan inte påstå att jag "känner" den Brittiska folksjälen men..

-BoJo förändrade taktiken snabbt..(lärde av sina misstag)
-BoJo blev även drabbad själv..(sånt väcker sympatier, man har "blött" själv)

Han kan fortfarande rida ut detta, rent politiskt. Sedan är nog allt snack om att privatisera den brittiska sjukvården, helt stendött i många år framöver.
Citera
Medlem
Viruset muterar hela tiden och många talar om en andra våg i höst.

Funderar lite på om vi då är immuna? Vet vi det?
Vad händer med de som fått permanenta lungskador vilket ibland kan ses på röntgen på de som haft Covid19 och inte enbart de allvarligt insjuknade?
De talas redan nu om två "huvud-strains" – den kinesiska och den europeiska varianten. Kanske någon ny variant till hösten? Då faller väl flock-immuniteten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag vet inte om det menades som en fråga eller kritik mot privat sjukvård?

Det var bara fakta. Du får ha vilka åsikter du vill om det.
Citera
2020-04-22, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja han ville ju inte öppet kritisera FoHM men man hörde underförstått att han var väldigt orolig för hur människor i Stockholm beter sig. Han sa tom i början av intervjun att han tyckte att alla människor i Stockholm skulle ha samma regler som 70 åringar. Alltså inte umgås med fler än de i familjen och på arbetet.

Ja se den. Det var bra och står i stark kontrast till FoHM förmaningar.

Sa han något om ifall han tänkte vidta några smittskyddsåtgärder i sthlm eller var det mest allmänna råd?
Citera
Medlem
sannes avatar
Experten;

Om 1 månad är Stockholm säkraste platsen att vara på.

Samtidigt varnar smittskyddet i Stockholm om att vi inte håller så stor distans och varnar för att sjukvården ligger i röd zon. Alltså en expert som igår fick gå ut och "pudla" om att de blandat ihop proverna för immunitet och var så glad att Stockholm hade 11% immuna.

Jag fattar inte hur tidningar kan skriva sånt smörja. Tom en 5:e klassare förstår att om FoHM säger att vi nått peak cirka mitten av april och det tar 2-4 veckor att bli riktigt allvarligt sjuk, att Stockholm inte kommer vara den säkraste platsen om 1 månad.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experten-om-en-manad-ar-stockholm-sakrast-i-landet/
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Och när vi har räddat multisjuke Albert 96 år med långt framskriden Alzheimer och alla liknande fall i ett halvår eller kanske lite drygt det samtidigt som företag går under, människor blir arbetslösa i stor skala - betalar du med dina undanstoppade rikedomar då eller vem ska göra det och med vad har du tänkt? Vem ska betala? När få har några pengar längre och skatteintäkterna minskar högst dramatiskt.

Nä, du har inte tänkt färdigt.

Faktum är att Albert 96 år har betalat i hela sitt liv till vård. Sen om staten har misskött pengarna dom fått av Albert genom att satsa dom på mer invandring och så vidare så är det inte Alberts fel. Undrar vem som inte har tänkt färdigt!
Citera
2020-04-22, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Du gör dig själv skyldig till argumentationsfel.
Hur då? Vilket argumentationsfel?
Citera
2020-04-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Den är alltså urholkad och vi ska göra vårt bästa för att urholka den ännu mer?
Jo, det kommer naturligtvis rädda massa liv...

Vi ska lägga varenda krona på att rädda så många liv som möjligt. Jag har inte slängt hundratusentals kronor i skatt varje år för att rädda ekonomin på vissa som anser sig vara mer värda än andra, utan för att de som behöver vård ska få den, hur ekonomin ser ut efter detta är ett problem för det tillfället. Som det ser ut just nu är inget land på väg att bli av med detta och vad vi vet så kan detta hålla på att oscillera mellan länder tills varenda nation är decimerad.
Citera
2020-04-22, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Faktum är att Albert 96 år har betalat i hela sitt liv till vård. Sen om staten har misskött pengarna dom fått av Albert genom att satsa dom på mer invandring och så vidare så är det inte Alberts fel. Undrar vem som inte har tänkt färdigt!

Staten är vi, inklusive Albert.
Eller hur vet du vad Albert röstat på i detta fall?
Lätt att skylla på staten när det är vårt eget fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in