Citat:
Ursprungligen postat av
drainerx
Nej, det är rätt ovanligt med Iktorivil mot ångest, det är få som har sådan kronisk och svår ångest att insättande av den är proportionerlig. Det händer ändå att man använder den för det, om än den i första hand är indicerad som antiepileptika NÄR allt annat misslyckas. Den kommer att finnas kvar av just denna anledning. Läkemedelsverket kastar inte bort läkemedel som uppenbarligen har en unik och absolut nödvändig funktion vid allvarliga sjukdomstillstånd.
I de flesta fall när saker inte finns på apoteken så har det med produktionsproblem att göra. Det finns flertalet olika läkemedel som kostar tiotusentals kronor per behandlingstillfälle av den anledningen att Läkemedelsverket förhandlar med läkemedelsbolag om fortsatt produktion av ett läkemedel som är nödvändigt men nästan aldrig förskrivs.
Mål är bara något man strävar mot, förut var det barbiturater (de finns f.ö. fortfarande kvar) och nu är det bensodiazepiner. Anledningen till varför man vill minska på dessa är rätt uppenbara. För du vet, abstinensen kan döda en.
Licensläkemedel är en grej.
Men vilka bensodiazepiner eller andra läkemedel är omöjliga att få tag i genom vården i Sverige som inte har en motsvarighet? Vilka dör för att socialstyrelsen ogillar ett läkemedel? Att inte underhålla missbrukare genom obegränsad förskrivning räknas inte.
Nitrazepam som nu ska väck från den svenska marknaden, troligtvis av lönsamhetskäl har ingen motsvarighet iockmed att Flunitrazepam har försvunnit med av samma orsak. Jag tillhör den gruppen som inte tål alternativ som z analoger antipsykotika osv så jag lär få det väldigt kämpigt nu här när mitt medicinlager tryter. Jag har alltså en så grov sömnstörning så jag kanske sover en timme per natt omedicinerad och det enda jag tål och som jag inte ens utvecklar tolerans emot ska väck för att de satans läkemedelsbolagen skiter i sjuka oftast. Finns det inte pengar att tjäna försvinner medicinen. Det tog 3 år och ändlösa experiment med ibland uppemot 7 preparat i kombination utan önskat resultat. Resten av mitt liv kommer bli ett helvete och jag funderar starkt på att emigrera nu till ett land där dessa mediciner fortfarande förskrivs. Jag vet inte vad jag har för val för har man väl upplevt så extrem sömnlöshet som jag har så är nästan döden trevligare. Det kan jag garantera