2020-04-22, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Jo dödspeaken borde ligga åtminstone minst 10-14 dagar efter att de blivit smittade.
Alltså nu i helgen och framåt nån vecka.

Är också lite orolig över att vi kommer ha en väldigt långsam nedgång av antalet döda per dag. Att det kommer dö mellan 80-100 människor under flera veckor innan det dalar nedåt.

Många regioner är ju på väg uppåt men förhoppningsvis går det inte så fort uppåt. Så högt lär vi ligga i många veckor, frågan är hur högt.
Citera
2020-04-22, 18:49
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
The backlog is obviously very large, and we have at least the ten previous days that will continue to rise. Nearly 2000 confirmed dead now, where is the limit?

There is no limits for narcissists. As long at gives them more attention it is fine whatever happens.
What you are talking about is common reason and moral compass, things that cannot be confused with the thought activity of these people.
Citera
2020-04-22, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Har någon sett en graf där man jämföra dödstal per land justerat efter befolkningsmängd?

Har lyckats hitta en

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=SWE+USA+DNK+NOR+FIN+CHN+ DEU

Det går bra nu
Citera
2020-04-22, 18:50
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Döda i Stockholm vecka 13 14 15.
Minskar inte utan döda varje dag/vecka ökar!

vecka 13
  • 23 mars +6
  • 24 mars +3
  • 25 mars +18
  • 26 mars +6
  • 27 mars +17
  • 28 mars +3
  • 29 mars +5
vecka 14
  • 30 mars +21
  • 31 mars +15
  • 1 april +45
  • 2 april +30
  • 3 april +25
  • 4 april +21
  • 5 april +26
vecka 15
  • 6 april +52
  • 7 april +78
  • 8 april +38
  • 9 april +67
  • 10 april +24
  • 11 april +13
  • 12 arpil +5
c19.se
vecka 13 dog det runt 8 i stockholm varje dag
vecka 14 dog det runt 26 i stockholm varje dag
vecka 15 dog det runt 39 i stockholm varje dag
intressant vore det att veta siffrorna från vecka 16 - när får vi dem?
Citera
2020-04-22, 18:50
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Då har vi över 2000 döda imorgon vid pressträffen.
Plana kurvor ser bra ut.

En plan yta kan ju luta snett uppåt eller varför inte rakt uppåt..Så egentligen så har ju karln rätt..Han påstår ju batra att kurvan är plan men inte om den är vågrät eller lodrät..

Ser iaf ut som om han menar en rak kurva som pekar 45 grader upopåt..
Citera
2020-04-22, 18:51
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för ett fantastiskt klart och sunt inlägg.

Jag har just börjat jobba med covidpatienter och jag upplever tydligt utsmstående människors förnekelse och oförmåga att ta in verkligheten. Covid19 är inte influensa och sjukperioden kan vara extremt plågsam. Är det så svårt att fatta?

Det är fint att se att det finns nån som fortfarande orkar tjata och tala klarspråk. Fortsätt!

En kompis insjuknade för tre veckor sedan och han är helt förstörd. Jag vet precis hur vidrigt detta virus kan vara. Att insjukna, återhämta sig och gå tillbaka till jobbet kan ta en månad och i värsta fall 6 veckor.

Jag har försökt prata med två äldre släktingar om mitt påfrestande nya jobb (med covidpatienter) och det är helt ointresserade, ställer inga frågor, visar ingen oro för min hälsa osv.

De blir helt blanka, stänger bara av.

Det är på gränsen till otrevligt. De kan inte ta in, kännas vid problemen.

Och som kanonmat (jag kommer troligen att bli sjuk och jag vet det) förväntar jag mig iaf minimal uppskattning. Säg tack, säga lycka till, säg någonting, men ignorera fan inte min insats, även om den är liten. Jag begär inte pengar eller balkongapplåder eller ett eget teveprogram, men minimal respekt vill jag ha.

Jag utsätter mig för den här skiten, för nån måste göra det.

Jag förväntar mig iaf en minuts positiv uppmärksamhet.

Människor är så j-a konstiga.
Tack även för ditt inlägg! Fortsätt och skriv. Berätta gärna om verkligheten här då och då, det behövs!
Jag kommer att tjata och vara en "alarmist" mm så länge det här pågår.
Jag vet vad det här är och vad de gör och tar in så mycket jag bara kan för att lyssna, förstå, dela med mig.
Citera
2020-04-22, 18:51
Medlem
Citat:
Utmärkt analys.

Löfvén är nog fullt medveten om svenskens psyke, att vi är trygghetsknarkare. Han spelar väl på sin kärnväljare som på ett piano.

Han passivitet är ganska förförisk. Om han agerar tenderar han att dra skuld till sig, och ansvar. Att göra ingenting är alltid en option.

Jag har egentligen ingen aning om vem han är, men ibland tror jag att Löfvén är en otroligt underskattad politiker. Han är en j-a räv.

Däremot tror jag att regeringen och FHM spelar ett högt spel, som är långt ifrån tryggt. Sveriges öppna taktik kan inte vara trygg, och visst finns det en möjlighet att hela skiten exploderar ....

Frågan är vilka dödssiffror som allmänheten accepterar.

Hade man gissat 2000 döda för 2 månader sedan hade ingen trott på det ... Jag tror absolut att det blir mer än 10 000, och att regeringen får pröjsa ...

Det blir ca 4000 inom 10 dagar.
Vi närmar oss till 10 000 sluten av maj om man inte tar seriösa åtgärder.
Citera
2020-04-22, 18:52
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Slicka på ledstänger på Centralen? De kanske fick i sig lite annat mumsigt också...

Känns som rätt person att rädda livet på en annan om man besöker akuten.
Citera
2020-04-22, 18:52
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Kan det vara så att Tegnell inte har prickar på sitt tangentbord och att utplanande egentligen skall vara utplånande?

Skämt åsido - jag tror säkert de har rätt med eftersläpningen men då får siffrorna snart börja sjunka igen.
Fördelen med att varje vecka säga "nu planar det ut" är att man kommer att få rätt till slut!
Då kan man klämma i med ett "vad var det jag sa!"
Citera
2020-04-22, 18:53
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Utmärkt analys.

Löfvén är nog fullt medveten om svenskens psyke, att vi är trygghetsknarkare. Han spelar väl på sin kärnväljare som på ett piano.

Han passivitet är ganska förförisk. Om han agerar tenderar han att dra skuld till sig, och ansvar. Att göra ingenting är alltid en option.

Genom att inte göra något öht så undkommer de också risken att kunna anklagas senare. De styrande i regeringen gjorde ju ingenting, det var FHM. Plus då de olydiga undersåtarna som inte följde välvilligt utdelade rekommendationer.

Citat:
Jag har egentligen ingen aning om vem han är, men ibland tror jag att Löfvén är en otroligt underskattad politiker. Han är en j-a räv.

Däremot tror jag att regeringen och FHM spelar ett högt spel, som är långt ifrån tryggt. Sveriges öppna taktik kan inte vara trygg, och visst finns det en möjlighet att hela skiten exploderar ....

Hade man gissat 2000 döda för 2 månader sedan hade ingen trott på det ... Jag tror absolut att det blir mer än 10 000, och att regeringen får pröjsa ...

Precis.
De som talade om sådana siffror var alarmister. Inte skulle vi få Italiens situation. Inte trygga Sverige inte.
Nu har vi snart fler döda i förhållande till folkmängden.

Om det inte blir en enorm katastrof i Sverige så är det ren tur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Så du menar att vi gått från 18400->19900->20000->30000? Möjligt, men jsh är väldigt tveksam.

Desto större sannolikhet ger jag de privata alternativen med antikropptester. Massvis med företag har köpt in dessa och tiotusentals görs. Allt privat, för staten är för urusel.
Skåne kan köra 2000 om dagen.
https://www.sydsvenskan.se/2020-04-22/ny-teknik-i-region-skane-klarar-tvatusen-analyser-av-covid
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Utmärkt analys.

Hade det rört sig om genetiska och kulturella svenskar skulle jag tveklöst sagt under 10 000 i år. Men invandrarna verkar ha höga dödstal. Samtidigt som när man stöter på dom ser en bekymmerslöshet som inte vi är vana vid. Dödsförakt, Allah tar emot de sina i paradiset inget att bekymra sig för?

I morse var jag och köpte fika. Men jag fick inte stå där i kassan själv en invandrare och hennes ungar trängde sig på runt mig som en flock hyenor. När jag sa till bakade dom direkt så de visst om att det inte är lämpligt, med det krävdes att man har kontroll och kräver av dem.

Om det nu sprider sig i invandrartäta Botkyrka, Huddinge, Haninge och Upplands Väsby kan det bära i väg rejält. Det är hundratusentals av dem och om bara någon procent dör slår vi 10 000 lätt.

Invandrarfaktorn är okänd för oss och den är tabu. Ingår inte i informationsutbudet och det gör det svårt att göra en klok bedömning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in