Citat:
Ursprungligen postat av
Stanislaus
Det finns ett stort vetenskapligt värde i att Sverige är öppet och att svenskar är fria att smitta varandra. Det blir en nollpunkt för andra länder att jämföra och utvärdera sina egna insatser mot. Det skapar värdefull kunskap i händelse av en farlig pandemi i framtiden. Jag spekulerade tidigare i tråden att Sverige skulle förlora några hundra fler än nödvändigt i corona. Sen dess har Sverige skenat iväg lite mer än jag trodde från Danmark så priset för regeringens politik är kanske tusen liv. Jag tycker det är ett skäligt pris för bevarad rörelse- och näringsfrihet. Andra tycker annorlunda men det är bara genom att olika länder provar olika saker som vi kan jämföra resultaten.
Det är rimligt att diskutera vad ett skäligt pris är för bevarad frihet och det är också rimligt att folk tycker olika i den frågan. Problemet är att det är en falsk dikotomi att tro att sparade liv endast kan komma från fullständig nedstängning av rörelsefrihet. Hong Kong och Sydkorea har långt högre mobilitet/rörlighet (fler människor i affärer och restauranger) än Sverige men med enormt mycket lägre dödlighet (
https://www.google.com/covid19/mobility/). Sverige (och även en del andra länder) har valt en approach som varit underpresterande både från ett ekonomiskt OCH från ett dödlighetsperspektiv därför att man vägrat ta till metoder/åtgärder som HK/Taiwain/Sydkorea etc använt sig av. Där är en ide om att dessa länder befinner sig i fullständig lockdown vilket är helt och hållet falskt. Jag befinner mig i Hong Kong själv nu och här har det inte har varit någon lockdown. Här är en befolkningstäthet som är jämförbar med New York City. Trots detta och direkt angränsning till Kina har det varit 4 döda total sen det hela började och mindre än 5 nya fall per dag nu där nästan alla importerade. Jag tror personligen att åtgärder som dessa förklarar skillnaden:
- 99% av befolkningen använder ansiktsskydd med uppmuntran från regeringen.
- Tidigt ute med karantän för inkommande från riskdrabbade länder.
- Desinficering av allt från hissknappar till publika transportmedel.
- Temperaturtagning vid affärer och restauranger sen ett tidigt stadie.
- Obligatoriska tester för inresande direkt vid ankomst.
Osv..