2020-04-22, 18:28
Medlem
Då har vi över 2000 döda imorgon vid pressträffen.
Plana kurvor ser bra ut.
Citera
2020-04-22, 18:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
För er som missade pressträffen!

"Tvätta händerna lite bättre"
*instruktionsvideo om hur man gör*
"Hälsa ej på mormor"
"Gå HELST inte på uteserveringar"
"Jag tycker det är oansvarigt att inte en jävel bryr sig om våra rekommendationer. Men jag kommer inte göra något åt det trots att jag bestämmer i detta jävla land."
"Ta det lugnt- egentligen dog noll personer idag, detta är eftersläpningar från tsunamikatastrofen"

Den där restaurang-lobbyn i Sverige, måste vara i paritet med USA`s militärindustri-komplex. Det bara inte stannar !
Citera
2020-04-22, 18:29
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Sverige får ett hedersamt omnämnande av guvernör Andrew Cuomo på dagens presskonferens:
... if you were at 50, 60 [percent infection rate], then you'd be arguing what they call "herd immunity". That would be, "don't do any of this". That's sort of Sweden and like Brazil. "Just let it go and whoever gets infected gets infected; whoever dies, dies... and at one point a critical mass of the population is infected and whatever happens, happens." It's not going to be 50, 60 [with our strategy]... and that strategy some countries have adopted... a lot of people die with that strategy. Which is a downside.

Undrar om det kommer brinna i skallen hos de som stött både Sveriges linje och uppskattat Cuomo nu. Sett en del.
Citera
2020-04-22, 18:30
Medlem
The backlog is obviously very large, and we have at least the ten previous days that will continue to rise. Nearly 2000 confirmed dead now, where is the limit?
Citera
2020-04-22, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om det stämmer att flest i stockholm blev smittade den 15/4 kommer inte dödspeaken då vara 3-4 veckor efteråt!? (Typ 5 dagar inkubation och sedan 3 veckors sjukdom innan döden? Eller hur länge är man sjuk innan man avlider?)

Säg att peaken med högst antal dödsfall per dödsdag i stockolm då intraffar 10e maj. Peaken för stockholm kommer antagligen sammanfalla med peaken för riket. Vi har ju redan noterat 106 som avled 8e april. Då kommer vi ju ha drygt 100 dödsfall per dag i en månad!

Men de är ju möjligt att många i riskgruppen har varit skyddade den 15/4 och även tidigare så att även om max antal blev smittade den 15/4 så behöver det inte betyda att en peak i antal dödsfall kommer vara direkt kopplade till peaken för smittan.

(Max smittade i stockholm 15/4:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-peakdag-och-antal-infekterade-i-covid-19-utbrottet-i-stockholms-lan-februari-april-2020 /)

Jo dödspeaken borde ligga åtminstone minst 10-14 dagar efter att de blivit smittade.
Alltså nu i helgen och framåt nån vecka.

Är också lite orolig över att vi kommer ha en väldigt långsam nedgång av antalet döda per dag. Att det kommer dö mellan 80-100 människor under flera veckor innan det dalar nedåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stanislaus
Det finns ett stort vetenskapligt värde i att Sverige är öppet och att svenskar är fria att smitta varandra. Det blir en nollpunkt för andra länder att jämföra och utvärdera sina egna insatser mot. Det skapar värdefull kunskap i händelse av en farlig pandemi i framtiden. Jag spekulerade tidigare i tråden att Sverige skulle förlora några hundra fler än nödvändigt i corona. Sen dess har Sverige skenat iväg lite mer än jag trodde från Danmark så priset för regeringens politik är kanske tusen liv. Jag tycker det är ett skäligt pris för bevarad rörelse- och näringsfrihet. Andra tycker annorlunda men det är bara genom att olika länder provar olika saker som vi kan jämföra resultaten.

Det är rimligt att diskutera vad ett skäligt pris är för bevarad frihet och det är också rimligt att folk tycker olika i den frågan. Problemet är att det är en falsk dikotomi att tro att sparade liv endast kan komma från fullständig nedstängning av rörelsefrihet. Hong Kong och Sydkorea har långt högre mobilitet/rörlighet (fler människor i affärer och restauranger) än Sverige men med enormt mycket lägre dödlighet (https://www.google.com/covid19/mobility/). Sverige (och även en del andra länder) har valt en approach som varit underpresterande både från ett ekonomiskt OCH från ett dödlighetsperspektiv därför att man vägrat ta till metoder/åtgärder som HK/Taiwain/Sydkorea etc använt sig av. Där är en ide om att dessa länder befinner sig i fullständig lockdown vilket är helt och hållet falskt. Jag befinner mig i Hong Kong själv nu och här har det inte har varit någon lockdown. Här är en befolkningstäthet som är jämförbar med New York City. Trots detta och direkt angränsning till Kina har det varit 4 döda total sen det hela började och mindre än 5 nya fall per dag nu där nästan alla importerade. Jag tror personligen att åtgärder som dessa förklarar skillnaden:

- 99% av befolkningen använder ansiktsskydd med uppmuntran från regeringen.
- Tidigt ute med karantän för inkommande från riskdrabbade länder.
- Desinficering av allt från hissknappar till publika transportmedel.
- Temperaturtagning vid affärer och restauranger sen ett tidigt stadie.
- Obligatoriska tester för inresande direkt vid ankomst.
Osv..
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Undrar om det kommer brinna i skallen hos de som stött både Sveriges linje och uppskattat Cuomo nu. Sett en del.

Näe. Man tystar bara ned det. Lägger locket på och låtsas som att inget sagts. Propaganda vilar inte på debatt eller hederlig information.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Tegnell är hjänan utåt från Folkhälsomyndigheten haha...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är många nya smittade enligt platz.se. Det har tillkommit över 700 och det brukar bara ligga på 500 per dag. Det tyder på att det kommer att fortsätta och jag ser inte att kurvan pekar nedåt.

Men en annan sak ger Falangisterna (förnekarna) en grenseger för stunden. platz.se och c19.se har i skrivande stund redovisat bara 1939 döda, FHM samlade ju ihop både nya döda och en massa eftersläpningar och nådde 1937. Endast två nya döda.

Jag funderar och kan tänka mig att i morgon blir en dag då Falangisterna slutligen krossar all opposition och pekar på endast 20 nya döda samt att Alarmisterna är landsförrädare. Jag är väldigt förvirrad.
Görs fler tester? Iallafall i Skåne.
Citera
2020-04-22, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/karlskogalakare-ville-bli-smittad-av-corona

Media borde inte hänga ut de här personerna. De verkar psykiskt sjuka eller i var fall obalanserade. De hade svårt att leva i ovisshet och upplevde corona som oundvikligt. Det kändes som att de kontrollerade situationen genom att göra så här. De behöver hjälp och stöd inte spott och spe.
Citera
2020-04-22, 18:33
Medlem
GrandCanyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Då är frågan vad som är smittskyddsenhetens enda uppgift.

Är det "sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter samt lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning (SRHR), könsidentitet eller könsuttryck" ?
Eller är det "mäns våld mot kvinnor" ?

Jag tror inte Tegnell och hans närmsta medarbetare sysslar med det du räknade upp, finns troligen olika avdelningar inom den enheten också. Men jag kan ha fel. Poängen var att det är enormt dåligt att statsepidemiolog och hans närmsta medarbetare inte var mer på tå när det var deras "time to shine".
Citera
2020-04-22, 18:34
Medlem
aina08s avatar
Brev från Nathalie, sjuksköterska på Akademiska sjukhusets IVA-avdelning:

Igår fick jag prova ut min alldeles egna mask. En mask som ska försöka skydda mig från det virus som gemene man verkar tro enbart drabbar personer över 70.

Frustrationen växer sig stor. Utanför fönstret ser allt ut att rulla på som om att inget har hänt. Innanför sjukhuset väggar skymtar en annan sanning.

Det är dags att ni förstå att covid 19 inte gör skillnad på någon som är 30 och någon som är 85.

Du kan bli sjuk. Din bästa kompis kan bli sjuk. Din bror kan bli sjuk. Din syster. Din sambo. Din partner. Ditt barn. Alla drabbas. Alla kan bli fruktansvärt sjuka. Oavsett ålder. Tro mig.

Efter något som från början verkat så oskyldigt. Du som är frisk och stark ska väl kunna ta en öl i solen på den där uteserveringen för, ja. YOLO liksom. Eller?

Så vaknar du plötsligt upp i ett suddigt grummel. Du stirrar in i ett ansikte som liknar det du ser här (ansikte med skydds/gasmask). Med en tub i halsen och en lufthunger från helvetet kämpar du för att andas. Du bär på ett virus som långsamt äter upp dig inifrån.
Är det först då som du tar det på allvar?

Eller är det när du gråtandes får se din finaste fina kämpa i en kropp full av slangar och sladdar över en hackig uppkoppling på Skype. Är det då du kommer att förstå?

Eller är det först när den där cancern du burit på upptäcks alldeles för sent eftersom screeningprogrammen stängts ner på grund av resursbrist. Är det först då du kommer att förstå?

Vi är alla en del av problemet. Vi är samtidigt alla en del av lösningen. Vi alla är tvungna att ta vårt ansvar. Stanna hemma, gör de där sakerna du aldrig hann med förr. Se det som en extra semester. Ta en öl på balkongen och viktigast av allt. Social distansering.
Nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in