2020-04-20, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Upprepar vad jag skrev: deras kursmål är densamma (enligt en viss tidsintervall). Kurserna är likvärdiga (sett till kursmål), vad var det som inte framgick tydligt? Att läkare och sjuksköterskor ska studera tillsammans är för mig inte riktigt förståeligt. Mer än att det kan vara trevligt samkväm.

Haha, nejdu gubben...de sjuksköterskor som jag känner som kom in på läkarprogrammet har på sin höjd fått tillgodoräkna sig någon enstaka laboration på preklin, inget mer.

Likvärdiga kurser? Man tar sig för pannan...
Citera
2020-04-20, 12:24
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heidelbergaren
Haha, nejdu gubben...de sjuksköterskor som jag känner som kom in på läkarprogrammet har på sin höjd fått tillgodoräkna sig någon enstaka laboration på preklin, inget mer.

Likvärdiga kurser? Man tar sig för pannan...
Repeterar vad jag skrev (för tredje gången, "man tar sig för pannan"): Första årets studier. Jävla pajas till översittare.
Citera
2020-04-20, 12:25
Medlem
Gavle112s avatar
Jag är läkarstudent och vi har typ 5st sjuksköterskor med oss. Ingen av dom har fått något tillgodoräknat, samma gäller fysioterapeuterna (typ 5st också) och biomeddarna/apotekarna (typ 20st)
Citera
2020-04-20, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Jag är läkarstudent och vi har typ 5st sjuksköterskor med oss. Ingen av dom har fått något tillgodoräknat, samma gäller fysioterapeuterna (typ 5st också) och biomeddarna/apotekarna (typ 20st)

Nu vet jag inte riktigt hur det är upplagt på ditt lärosäte men tänker att dina fem SSK-kursare till och med hade kunnat få hålla seminarium som PVK och dylikt, om ni har ett sådant, då många SSK sätter fler PVK på en arbetsdag än vad en vissa läkare gör på ett helt år.
Citera
2020-04-20, 13:15
Medlem
takeitchills avatar
Citat:

Så pass många som vidareutbildar sig på läkarprogrammen? Det är ju 30 pers på hur många på en kurs? 100 pers? Det är ju en tredjedel.
Citera
2020-04-20, 13:25
Medlem
norces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Hur tänker du?

Har varit i både Tyskland samt Rumänien där tempot är mycket högre, samt dom testar dig grundligt oavsett symptom för att just säkerställa, men jag antar att två länder ger en övergripande bild.

Av både egen samt andras erfarenhet när det gäller Sverige så är den undermålig, och ja ta en alvedon och hör av dig om det blir värre t.ex. är fortsatt vanligt förekommande.
Detta beror ju på bristande resurser. Om du tror att avsaknaden av grundliga undersökningar beror på bristande kunskaper bör du nog tänka om.
Citera
2020-04-20, 21:22
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takeitchill
Så pass många som vidareutbildar sig på läkarprogrammen? Det är ju 30 pers på hur många på en kurs? 100 pers? Det är ju en tredjedel.
Nej det är mer. More like 75% som har läst något annat tidigare. Vi har också en del tandläkare, ingenjörer o ekonomer, dock har inte alla tagit sin examen.
Citera
2020-04-22, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Haha visst. En sjuksköterska som nu ska ljuga igen. Problemet med sjukskötersksn BallaRune är att hen är så lågbegåvad denne inte förstår hur enkelt det är kolla upp denna lögn. Typiskt sköterskor

Jag är inte sjuksköterska och lyckades inte komma in på den heller när jag sökte av någon anledning trots en tre-årig naturvetenskaplig linje med godkänt i alla kärnämnen. Kanske ger de företräde till utbildningsplatserna till invandrare och kvinnor som vanligt. Vad fan vet jag. Programmet är iaf ett av de populäraste här i stan och antalet ansökningar är helt absurd höga. 400 000 personer har sökt till Mälardalens högskola och det ger ju självt att det blir svårt att komma in när hela skolan har 16 000 studenter. Tar man hänsyn till att många studerar grund och få är intresserade av att pendla i hela regionen, Eskilstuna, Västerås, Örebro så förstår du själv att antagningskraven blir orimligt höga.
Citera
2020-04-22, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Jag är inte sjuksköterska och lyckades inte komma in på den heller när jag sökte av någon anledning trots en tre-årig naturvetenskaplig linje med godkänt i alla kärnämnen. Kanske ger de företräde till utbildningsplatserna till invandrare och kvinnor som vanligt. Vad fan vet jag. Programmet är iaf ett av de populäraste här i stan och antalet ansökningar är helt absurd höga. 400 000 personer har sökt till Mälardalens högskola och det ger ju självt att det blir svårt att komma in när hela skolan har 16 000 studenter. Tar man hänsyn till att många studerar grund och få är intresserade av att pendla i hela regionen, Eskilstuna, Västerås, Örebro så förstår du själv att antagningskraven blir orimligt höga.
Du är helt sinnesjukt dum i huvudet. Hur fan kan man vara så dum så man tror att 400000 sökt sjuksköterkeprogrammet till Mälardalens högskols. Bara det faktum att du tror det visar att du inte ens ska vara vårdbiträde. Vilken lågpanna!!!!!!
Citera
2020-04-22, 14:04
Medlem
Citat:
Jag har aldrig fattat varför nån vill bli sjuksköterska? verkar som ett slitsamt o allmänt slavliknande jobb med få möjligheter att utvecklas akademiskt

Till skillnad från de tekniska utbildningarna och ingenjörsutbildningarna så är ju dels utbildningen lättare och jobbutsikterna är ljusare. Till skillnad från tex industrin som säger upp folk hela tiden så kan du ju aldrig få sparken som sjuksköterska.
Tror inte att lönerna är så dåliga som de påstår heller.
Citera
2020-04-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Till skillnad från de tekniska utbildningarna och ingenjörsutbildningarna så är ju dels utbildningen lättare och jobbutsikterna är ljusare. Till skillnad från tex industrin som säger upp folk hela tiden så kan du ju aldrig få sparken som sjuksköterska.
Tror inte att lönerna är så dåliga som de påstår heller.
För en långpanna som dig så vet jag inte om du ska var på arbetsmarknaden är något för dig. Inte särskilt överraskande att du sökt till sjuksköterska. När du fick siffran till dig att 400000 sökt till sjuksköterska kommande utbildning Mälardalens högskola. Fattar du inte på en gång att det är fel. Det tog mig liksom 0.1 sek att inse det, men du fattade inte???
Och du påstår att du löst naturvetenskaplig linje? Men högst 0 av logiskt tänkande i huvudet. Tillåt mig tvivla. Jag tänker inte ens kolla upp siffran. Jag vet till 100 procent att den är fel!!!
Citera
2020-04-22, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Du är helt sinnesjukt dum i huvudet. Hur fan kan man vara så dum så man tror att 400000 sökt sjuksköterkeprogrammet till Mälardalens högskols. Bara det faktum att du tror det visar att du inte ens ska vara vårdbiträde. Vilken lågpanna!!!!!!

Jag hittar ingen aktuell statistik snabbt men 2018 var det iaf över 815 som sökte till 65 platser på ssk-programmet i Eskilstuna/Västerås. Av dessa var det ca 10 st som hade haft det som förstahandsval, så att påstå att "alla som vill gå det kommer in" är ju en lite lätt överdrift. Det ger sig självt att det blir många avhopp när de flesta som går utbildningen inte har haft det som förstahandsval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in