Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ja, vi skriver väl båda ganska mycket text i våra inlägg, och jag kände även jag att det var svårt att besvara ditt inlägg. Försöker dela upp mitt svar så här istället om det är bättre?
Ja, det blev en splittring av gruppen när affären uppdagades. Här hänger jag inte riktigt med i kopplingen mellan det och HÅ. För L*ena var HÅ en vän att delge sina problem, men när det gällde loggarna som HD loggade kontaktade både HD och LW henne i frågan. Som jag uppfattat det så önskade HÅ att de själva skulle lösa den konflikten.
Jag fattar inte exakt vad du menar med "det mesta av deras loggar"... jag tolkar det som du menar HÅs och LWs chattar? Ja, och jag ser att mycket rör SDs och L*enas relation. Och det var väl så jag menade, som en kommnetar till att du sa att L*ena inte pratade med vänner om av/på loggningarna på L*enas cacher.
Och jag menar att det gjorde hon.
Ja, så var det. Det är möjligt att Lena inte hade kännedom om att HD och SD var bjudna, men jag tror att hon hade det. Det blev en maktkamp för henne, att dels var det ju HQ som var bjuden och L*ena kände det som att hon varit minst lika delaktig i geotouren som de andra. Jag tror att hon gjort ett stort arbete där. Hon tyckte att kravet att hon skulle lägga sig platt, inte varken få synas eller finnas som delaktig kändes orättvis, medan SD och HD fick ta hela äran.
Nu kan iofs jag tycka att det var orimligt att be om att få delta på bjudningen, eftersom det handlade om ett så litet antal och att det skulle bli krystat att vara där tillsammans med HD.
Så var det nog.
Och även för HD var det en maktkamp eftersom hon strax efter mordet loggade samtliga 17 cacher på nytt.
Vad jag minns har jag aldrig skrivit något om H*annas fuskloggar?
Det eftersom jag har svårt att veta exakt var gränsen går. Jag är inte insatt i geocachingen.
Jag vet att HD ska ha varit ganska duktig på att lösa mystar, och ibland gjorde hon förarbetet. I de fallen kanske man inte varit på plats men ändå delaktig. Och vad som gäller med reglerna har jag svårt att ta ställning helt hundra. Förmodligen finns det ett mellanting. Ibland var hon förtjänt, ibland inte. Och det blir ju svårt att veta när man loggat tillsammans i åratal hur man ska göra med sina loggningar.
Så här anklagar du mig felaktigt.
Jag håller inte med om att det enbart handlar om "L*enas eget beslut". Man kan vara införstådd , men ändå inte klara att ta sig ur det. Det är ju det som många kvinnor vittnar om. Även forskningen stöder det.
Det är inte så att jag inte håller med dig om något alls. Du har många kloka tankar som jag delar med dig. Man behöver inte alls vara "ovänner" för att man inte delar samma åsikter?
Ja, jag har vid ett tillfälle nämnt att jag inte är ense i frågan om skuldbeläggningen och det ansvar som du lägger på L*ena. Naturligtvis är inget hundra, inget ansvar alls eller hundra; allt ansvar.
Men L*ena beskriver själv att det är som knark, och att hon inte klarar av att ta sig ur relationen. Hon beskriver sig själv som psykiskt sjuk och jobbar som en galning för att få hjälp. Hon lyckades pallra sig förbi flera led, men ville egentligen bli inlagd på psykiatrisk klinik.
Ingen mår bra av att vara manipulerad, oavsett om de är medvetna om det eller ej. Och vet man vad manipulation är så anklagar man inte offret för att ha ansvaret, det gör bara manilulatören själv och riktigt bra dessutom!!
Men jag undrar fortfarande vem som var största offret av manipulation i denna trio här och vem som var huvudmanipulatör, och som fick de två andra att i sin tur manipulera varann och dessutom omgivningen runt dom alla?
Är det HD som varit en gräslig äkta hälft som manipulerat och drillat SD i många år och som orsakat att han inte vågat skilja sig från HD, och dörför väntat ut tills HD själv vill ha en skilsmässa?
De här tankarna dyker upp efter att jag lyssnat på rättegång del 2, där SD säger att HD är drömkvinnan men han vill inte ha henne, och inte hade någon förhoppning om en återförening med HD. Där han också säger att han startat om relationen med LW efter skilsmässan och att HD inte fick veta detta, därmed ingen annan heller.
Om detta är en efterkonstruktion vet man förstås inte, men om man antar att just detta är 100 % sant, så är inte SD motiv att få tillbaka HD. Vad är då SD motiv?
Och varför skulle han då planerat en resa med HD, hon hade väl en relation med Sillen?
Och hur var det med USA-resan? Var den planerad sen länge tillsammans eller bestämdes det att HD skulle med på resan, först efter mordet på LW?
I Del 2 får man intrycket av att det var väldigt slut mellan HD och SD, vid tiden för mordet och att SD och LW var ett par i lönndom.
Hur kommer det sig då att LW skulle ha känt sig hotad av SD och att hon var rädd att bli mördad? Kan det varit någon annan som tex HD som skrämde henne och SD och att HD framförde hoten till SD som i sin tur framförde vad HD sagt?
Eller hur ska man få ihop bilden kring tiden före mordet egentligen?
Vad stämmer och vad stämmer inte?