Citat:
Ursprungligen postat av
Mirandamirage
Svårt att besvara saker när du skriver så överdimensionerat , om många olika grejer. Bättre om du separerar saker i fler inlägg istället. Jag kan inte se allt du skrivet när jag ska svara eftersom jag inte har kvar min dator.
Ja, vi skriver väl båda ganska mycket text i våra inlägg, och jag kände även jag att det var svårt att besvara ditt inlägg. Försöker dela upp mitt svar så här istället om det är bättre?
Citat:
Jag vet att det fanns inbördes tjafs i deras minigrupp där fredrik och yankee dude var inblandad. Men problem uppstod i större grad i samband med att affären avslöjades för övriga medlemmar. Människor tog parti, och de splittrades av naturliga skäl. Helena var inte främst rewier i Lenas värld, utan en konfident som hon anförtrodde sig åt angående den destruktiva relationen med Stefan. Det mesta av deras loggar rör de områdena, där L ber H spionera på Stefans Facebook och liknande, för att få insider information då han avföljt eller blockerat henne från social media.
Ja, det blev en splittring av gruppen när affären uppdagades. Här hänger jag inte riktigt med i kopplingen mellan det och HÅ. För L*ena var HÅ en vän att delge sina problem, men när det gällde loggarna som HD loggade kontaktade både HD och LW henne i frågan. Som jag uppfattat det så önskade HÅ att de själva skulle lösa den konflikten.
Jag fattar inte exakt vad du menar med "det mesta av deras loggar"... jag tolkar det som du menar HÅs och LWs chattar? Ja, och jag ser att mycket rör SDs och L*enas relation. Och det var väl så jag menade, som en kommnetar till att du sa att L*ena inte pratade med vänner om av/på loggningarna på L*enas cacher.
Och jag menar att det gjorde hon.
Citat:
Lena ber att få komma förbi när Helena och hennes make tillsammans med paret Davidssons ska träffas hemma hos H med ytterligare några utländska geocatchare. När Davidssons möter Lena där går de och dottern hem.
Ja, så var det. Det är möjligt att Lena inte hade kännedom om att HD och SD var bjudna, men jag tror att hon hade det. Det blev en maktkamp för henne, att dels var det ju HQ som var bjuden och L*ena kände det som att hon varit
minst lika delaktig i geotouren som de andra. Jag tror att hon gjort ett stort arbete där. Hon tyckte att kravet att hon skulle lägga sig platt, inte varken få synas eller finnas som delaktig kändes orättvis, medan SD och HD fick ta hela äran.
Nu kan iofs jag tycka att det var orimligt att be om att få delta på bjudningen, eftersom det handlade om ett så litet antal och att det skulle bli krystat att vara där tillsammans med HD.
Citat:
H, var ett stöd, fastän hon inte gärna ville bli inblandad, hon lyssnade och blev orolig för Ls fysiska väl och ve, men L försäkrade att S främst var ett hot mot hennes känslomässiga mående. Jag ser endast bråken om loggning och burkar som en förlängning av otrohetsaffären och inte en enskild separat händelse. Lena var sur och svartsjuk, och tolerererade inget fusk. Det triggade henne, själv har hon fuskat i åratal tillsammans med S, bakom Hs rygg. Lenas problem var att hon aldrig höll låg profil, och var envis som synden.
Så var det nog.
Och även för HD var det en maktkamp eftersom hon strax efter mordet loggade samtliga 17 cacher på nytt.
Citat:
Du, med flera reagerar starkt på att Hanna fuskloggar, ser ni inte skogen för alla träden? Eller så kanske ni har en liknande moral som S och L? Att fuska på tävling är värre än att slå, trampa och slå på den som är försvagad av sjukdom och är i underläge?
Vad jag minns har jag aldrig skrivit något om H*annas fuskloggar?
Det eftersom jag har svårt att veta exakt var gränsen går. Jag är inte insatt i geocachingen.
Jag vet att HD ska ha varit ganska duktig på att lösa mystar, och ibland gjorde hon förarbetet. I de fallen kanske man inte varit på plats men ändå delaktig. Och vad som gäller med reglerna har jag svårt att ta ställning helt hundra. Förmodligen finns det ett mellanting. Ibland var hon förtjänt, ibland inte. Och det blir ju svårt att veta när man loggat tillsammans i åratal hur man ska göra med sina loggningar.
Så här anklagar du mig felaktigt.
Citat:
Lena var inte mer manipulerad av S än att hon hade full insikt i vad som försiggick, sedan att hon ändå valde den vägen var hennes eget beslut. Lena visste att Stefan pysslade med manipulation, ändå tolererade hon att låta honom fortsätta. Det ser jag snarare som att hon är självdestruktiv, än manipulerad. Och det tror jag beror på hennes såriga barndom.
Jag håller inte med om att det enbart handlar om "L*enas eget beslut". Man kan vara införstådd , men ändå inte klara att ta sig ur det. Det är ju det som många kvinnor vittnar om. Även forskningen stöder det.
Citat:
Att du inte håller med mig är ingalunda en nyhet. Jag omyndigförklarar ogärna människor om de inte är psykiskt sjuka eller utvecklingsstörda. Hanna var just psykiskt sjuk och rejält medicinerad. Ett offer för något hon inte själv kunde välja. Både S och L är inte diagnosticerade och bör inte betraktas som offer, i min bok.
Så låt oss fortsätta vara oense, det tillhör livet.
Det är inte så att jag inte håller med dig om något alls. Du har många kloka tankar som jag delar med dig. Man behöver inte alls vara "ovänner" för att man inte delar samma åsikter?
Ja, jag har vid ett tillfälle nämnt att jag inte är ense i frågan om skuldbeläggningen och det ansvar som du lägger på L*ena. Naturligtvis är inget hundra, inget ansvar alls eller hundra; allt ansvar.
Men L*ena beskriver själv att det är som knark, och att hon inte klarar av att ta sig ur relationen. Hon beskriver sig själv som psykiskt sjuk och jobbar som en galning för att få hjälp. Hon lyckades pallra sig förbi flera led, men ville egentligen bli inlagd på psykiatrisk klinik.