2020-04-21, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Ok. Vad händer om han börjar jobba igen? Men blir arbetslös i juli. Får han räkna maj och juni som 8 månader då totalt?
Får han inte ta del av högre grundersättningen med de nya reglerna heller för att han fick beslut innan 13 April?

Spelar ingen roll om han börjar jobba han går på samma ersättningsperiod som han fått innan man kan hoppa tillbaks på den 12 månader.

Jo han får ta del av nya grundersättningen men inte reglerna för 1 månad = 4a månader.
Citera
2020-04-22, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabpizza123
Spelar ingen roll om han börjar jobba han går på samma ersättningsperiod som han fått innan man kan hoppa tillbaks på den 12 månader.

Jo han får ta del av nya grundersättningen men inte reglerna för 1 månad = 4a månader.

Jag är med. Sista fråga han fick beslut i mars om ersättning får han räkna mars som 4 månader?
Citera
2020-04-22, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slampan91
Hej

Jag är i en konstig situation just nu där jag varit medlem i A-kassan sen 1 mars. Men blev uppsagd från jobbet nyligen och min sista arbetsdag är 23april . Då blir jag fundersam till vilken form av ersättning jag har rätt till eftersom jag inte hinner uppfylla 3 månaders medlemskap villkoret.

Misstänker då att jag har rätt till grundersättningen till en början men vad händer sen när det har gått 3 månader? Kickar då den högre ersättningen in?

Finns ingen tydlig information om detta så tänkte testa här om någon vet eller stött på liknande problem. Tack!

Hej hörni, någon som har ny info gällande detta? Min dag har kommit haha, så försöker förstå lite hur jag ska gå tillväga. A-kassan ger mig väldigt oklara svar.
Citera
2020-04-23, 09:22
Medlem
lemon99s avatar
Hej,

Har någon koll på vad som gäller för grundersättning och ett helt provisionsbaserat jobb, deltid dessutom?
Citera
2020-04-23, 16:53
Medlem
Är riktig trött på Alfakassan och deras handlingstid.

Tänkte byta så vilken a-kassa är bättre alternativ när det gäller diverse bransch?

Så unionens a-kassa omdömde på nån sida där har de bara 1 stjärna och massa klagomål.
Citera
2020-04-25, 14:21
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Då har han säkert prata med nån i kundtjänst som inte har så bra koll på dem nya reglerna vilket är förståeligt men har man fått beslut innan 13 April så gäller dem gamla reglerna för hur man räknar månader dvs 1 månad = 1 månad.

Nej reglerna för att kunna tillgodoräkna sig 3 månader extra per månads medlemskap började gälla retroaktivt f.om. 1 mars 2020. Detta framgick tydligt i den genomröstade propositionen som vann laga kraft..
Citera
2020-04-26, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Nej reglerna för att kunna tillgodoräkna sig 3 månader extra per månads medlemskap började gälla retroaktivt f.om. 1 mars 2020. Detta framgick tydligt i den genomröstade propositionen som vann laga kraft..

Stämmer inte, vi pratar ju nu om någon som har fått sitt beslut fattat om ersättning innan 13 April då gäller inte dem nya reglerna.
Citera
2020-04-26, 22:21
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Stämmer inte, vi pratar ju nu om någon som har fått sitt beslut fattat om ersättning innan 13 April då gäller inte dem nya reglerna.

Alla omfattas av de nya reglerna. Om vederbörande inte får extra pengar så har vederbörande inte kvalificerat sig för något högre belopp.

Här har du propositionen det är bara att läsa.

https://www.regeringen.se/495969/contentassets/1a810681b815446a89e314f6c3845eaf/extra-andringsbudget-for-2020--ytterligare-atgarder-med-anledning-av-coronaviruset-prop.-201920146.p df
Citera
2020-04-26, 23:09
Medlem
Citat:
Alla omfattas av de nya reglerna. Om vederbörande inte får extra pengar så har vederbörande inte kvalificerat sig för något högre belopp.

Här har du propositionen det är bara att läsa.

https://www.regeringen.se/495969/contentassets/1a810681b815446a89e314f6c3845eaf/extra-andringsbudget-for-2020--ytterligare-atgarder-med-anledning-av-coronaviruset-prop.-201920146.p df

Va pratar du om?
Det du länkar bekräftar bara det jag säger.

Medlemsvillkoret blir kortare

Varje månad du är medlem räknas som fyra månader under perioden mars-december 2020. Det betyder att du redan efter tre månaders medlemskap i a-kassan kan ha rätt till inkomstbaserad ersättning, upp till 80 procent av din tidigare lön. I normala fall måste du ha varit medlem minst tolv månader.

Gäller för alla som får beslut om en ersättningsperiod från 13 april 2020 till och med 3 januari 2021.

Om du fått ersättning innan 13 april och inte varit medlem i 1 år, gäller de gamla reglerna dvs. att en medlemsmånad räknas som en medlemsmånad.
Citera
2020-04-27, 00:00
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Va pratar du om?
Det du länkar bekräftar bara det jag säger.

Medlemsvillkoret blir kortare

Varje månad du är medlem räknas som fyra månader under perioden mars-december 2020. Det betyder att du redan efter tre månaders medlemskap i a-kassan kan ha rätt till inkomstbaserad ersättning, upp till 80 procent av din tidigare lön. I normala fall måste du ha varit medlem minst tolv månader.

Gäller för alla som får beslut om en ersättningsperiod från 13 april 2020 till och med 3 januari 2021.

Om du fått ersättning innan 13 april och inte varit medlem i 1 år, gäller de gamla reglerna dvs. att en medlemsmånad räknas som en medlemsmånad.

Du verkar prata om två saker som du inte verkar kunna hålla isär. Länken bekräftar det jag hävdat dvs frågan om huruvida när man får börja tillgodoräkna sig 3 extramånader per månad vilket är retroaktivt från 1 mars 2020. Rörande ersättning så gäller dock de nya reglerna f.om. 13 april 2020 och det gäller ej retroaktivt.

Har vederbörande ersättning redan i mars så har vederbörande antingen redan skaffat hela eller delar av sina medlemsmånader som krävs för ersättning och har vederbörande skaffat samtliga 12 månader redan i mars månad 2020 så är de nya reglerna rörande medlemsmånader fullkomligt irrelevant för vederbörande...

Nya regler om max dagsersättning är en sak, lättade regler för medlemskap en annan sak..
Citera
2020-04-27, 15:41
Medlem
Citat:
Du verkar prata om två saker som du inte verkar kunna hålla isär. Länken bekräftar det jag hävdat dvs frågan om huruvida när man får börja tillgodoräkna sig 3 extramånader per månad vilket är retroaktivt från 1 mars 2020. Rörande ersättning så gäller dock de nya reglerna f.om. 13 april 2020 och det gäller ej retroaktivt.

Har vederbörande ersättning redan i mars så har vederbörande antingen redan skaffat hela eller delar av sina medlemsmånader som krävs för ersättning och har vederbörande skaffat samtliga 12 månader redan i mars månad 2020 så är de nya reglerna rörande medlemsmånader fullkomligt irrelevant för vederbörande...

Nya regler om max dagsersättning är en sak, lättade regler för medlemskap en annan sak..

Du förstår ju inte vad vi diskutera ens, hans kompis har fått ett beslut om grundersättning som har fattats innan 14 April, då har jag informerat honom att dem gamla reglerna gäller för medlemsmånader, du kommer då in och hänvisar till något som inte har med saken att göra och säger att det inte är så. Vad är det jag missar?
Citera
2020-04-28, 18:11
Medlem
Citat:
Det är inte så svårt med akassa du skrev till och med svaret själv,
"Ett avbrott är när man inte fått ersättning från a-kassan under hela vecka för att man t ex arbetat, varit föräldraledig/sjuk eller varit förhindrad att kunna ta ett arbete"

Förhinder av arbete är tex semester och det finns med på dina tidrapporter. du ska ju absolut inte ta arbete då du inte utfört ett arbete.

Jag jobbar på en akassa så du kan antingen ta mitt ord eller ringa din akassa bara så kommer du få samma svar där.

Tänkte kika huruvida mina utsikter ser ut för att få en godkänd omprövning för att få inkomstbaserad A-Kassa då jag nu har grundersättning.

info:

Anmäld arbetslös 1 April
A-kassa tog beslut 14 april.

Kvalifikationstid i A - Kassan: 11 mån vid beslut (medlem sedan 1 Aug 2019)
Medlem i fack sedan 1 Maj 2018 (spelar ingen roll, jag vet)

Inarbetad tid senaste 12 mån vid beslut (1 April 2019 - 31 Mars 2020) / 12 mån = 174h
Inarbetad tid 12 mån vid nytt beslut (1 Maj 2019 - 31 April 2020) / 12 = 160h

Borde gå igenom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in