2020-04-21, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Gambia är fantastiska med endast 1 död i covid. Tänk dig ett U-land som slår hela i-världen på fingrarna med sin kompetenta krishantering!

Du är den enda som tror på den siffran. Grattis.

Man kommer behöva uppskatta dödssiffrorna i många Afrikanska länder i efterhand, precis som man gjorde under svininfluensan.

Jag tror att du fattar det, jag vill inte tro att du är så d u m
Citera
Medlem
Alla som pratar om flockimmunitet

@chrisforsne
·
4h
Frankrike har 20 000 döda .
Men : less than 6% of French people have been infected, according to a study" To avoid a second wave, it would take 70% of people immunized. We are very far below, ”explains the main author of the study, published this Tuesday by the Institut Pasteur.
Citera
Bannlyst
Västerbottningen/Umeå universitet i Aktuellt. Kan vi int låta han ta hand om allt? Som en cyborg.

Tror han skulle styra upp det mesta ordentligt.
Citera
2020-04-21, 23:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski.rage
Här är en lista över alla chefer på FHM. Avgör själv om du tycker att Anders Tegnell bär ensamt ansvar.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/kontakta-oss/avdelnings-och-enhetschefer/

Var det sisådär en 80-90% kvinnor i ledningen? Verkligen jämställt! Tro fan dom inte kan få ordning på någonting där!
Citera
2020-04-21, 23:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Så du tycker inte att en tredubbling av antalet döda är alarmerande?
Ok då vet vi, bra nick förresten, outoftheblue...
Tredubbling?
Citera
2020-04-21, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Alla som pratar om flockimmunitet

@chrisforsne
·
4h
Frankrike har 20 000 döda .
Men : less than 6% of French people have been infected, according to a study" To avoid a second wave, it would take 70% of people immunized. We are very far below, ”explains the main author of the study, published this Tuesday by the Institut Pasteur.

Blir således massdöd alltså.
Logiskt dock.
60% smittade med 0,5% dödlighet blir ju 30 000 pers så
Citera
2020-04-21, 23:32
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Gambia är fantastiska med endast 1 död i covid. Tänk dig ett U-land som slår hela i-världen på fingrarna med sin kompetenta krishantering!

De har nog riktigt bra testkapacitet och smittspårning i Gambia.

Talande siffror

"Public expenditure on health in the Gambia was at 1.8% of the GDP in 2004, whereas private expenditure was at 5.0%. There were 11 physicians per 100,000 persons in the early 2000s"
Citera
2020-04-21, 23:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var det sisådär en 80-90% kvinnor i ledningen? Verkligen jämställt! Tro fan dom inte kan få ordning på någonting där!
Alla länder som klarat sig bäst lär ha kvinnliga ledare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Antalet dödsfall i Sverige i covidpandemins spår har ökat kraftigt under första halvan av april. I Stockholm pekade kurvorna upp och i övriga landet märktes ingen avmattning. Det visar siffror från Statistiska centralbyrån, SCB.

Antalet dödsfall i Sverige i covidpandemins spår har ökat kraftigt under första halvan av april. I Stockholm pekade kurvorna upp och i övriga landet märktes ingen avmattning. Det visar siffror från Statistiska centralbyrån, SCB.

Till skillnad från Folkhälsomyndigheten som snabbt redovisar antalet dödsfall i covid-19 så registrerar Statistiska Centralbyrån (SCB) samtliga avlidna i Sverige. Registreringen sker i efterhand, vilket innebär en eftersläpning på två-tre veckor.

Någon platå eller minskning av antalet avlidna syns inte i SCB:s siffror fram till och med påskdagen, det vill säga till och med vecka 15.

– I Stockholm ser vi fortfarande bara att kurvan sticker rakt upp. Jag vill inte påstå att jag ser någon avmattning. Det är snarare så att det nu börjar öka även i andra regioner, säger befolkningsstatistiker Tomas Johansson vid SCB.

Biträdande statsepidemiolog Anders Wallensten vid Folkhälsomyndigheten rapporterade på tisdagen 185 nya dödsfall:

– Dödsfallen har en eftersläpning eftersom man först ska bli ordentligt sjuk innan man tyvärr avlider ibland. Så den kurvan kommer att släpa efter. Riktigt när den vänder vet jag inte, det är ju inte så att fallkurvan har vänt neråt heller, så vi är inte där än, sade Anders Wallensten.

SCB:s statistik bygger på de intyg om dödsorsak som läkare utfärdar. De sänds till Skatteverket och sedan till SCB. Även om SCB inte får reda på dödorsaker är det enligt Tomas Johansson ingen tvekan om vad som ligger bakom ökningen.

– Under månaderna mars, april och fram till sommaren brukar antalet döda minska. Och helt plötsligt har antalet dödsfall skjutit i höjden. Det är ganska tydligt att det är en sjukdom, covid-19, som påverkar dödsfallen. Vi vet från Folkhälsomyndigheten att Stockholm är epicentrum och vi ser på antalet döda att Stockholms län är extra utsatt, säger Tomas Johansson och ger exempel:

– Vecka 13 så dog det 479 personer i Stockholms län, vecka 14 dog det 623 och vecka 15 dog det 727 personer. Så kurvan går ju rakt upp. Och det kan komma in ytterligare några dödsfall, säger Tomas Johansson.

När man ser på siffrorna enbart för Stockholms kommun är ökningen ännu kraftigare, från 162 döda per tiodagarsperiod i slutet av februari till 430 i början av april (se grafik).

https://www.dn.se/nyheter/kraftigt-okat-antal-avlidna-i-pandemins-spar/

Hoppas någon frågar FHM om detta i morgondagens pressträff.

Eloge till dig som publicerar en betalartikel btw. Lite halvt vidrigt att dom sätter pengar på en sån viktig och kritisk artikel.
Senast redigerad av fr0g 2020-04-21 kl. 23:35.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau

Till skillnad från Folkhälsomyndigheten som snabbt redovisar antalet dödsfall i covid-19 så registrerar Statistiska Centralbyrån (SCB) samtliga avlidna i Sverige. Registreringen sker i efterhand, vilket innebär en eftersläpning på två-tre veckor.

Någon platå eller minskning av antalet avlidna syns inte i SCB:s siffror fram till och med påskdagen, det vill säga till och med vecka 15.

– I Stockholm ser vi fortfarande bara att kurvan sticker rakt upp. Jag vill inte påstå att jag ser någon avmattning. Det är snarare så att det nu börjar öka även i andra regioner, säger befolkningsstatistiker Tomas Johansson vid SCB.

Biträdande statsepidemiolog Anders Wallensten vid Folkhälsomyndigheten rapporterade på tisdagen 185 nya dödsfall:

– Dödsfallen har en eftersläpning eftersom man först ska bli ordentligt sjuk innan man tyvärr avlider ibland. Så den kurvan kommer att släpa efter. Riktigt när den vänder vet jag inte, det är ju inte så att fallkurvan har vänt neråt heller, så vi är inte där än, sade Anders Wallensten.

SCB:s statistik bygger på de intyg om dödsorsak som läkare utfärdar. De sänds till Skatteverket och sedan till SCB. Även om SCB inte får reda på dödorsaker är det enligt Tomas Johansson ingen tvekan om vad som ligger bakom ökningen.

– Under månaderna mars, april och fram till sommaren brukar antalet döda minska. Och helt plötsligt har antalet dödsfall skjutit i höjden. Det är ganska tydligt att det är en sjukdom, covid-19, som påverkar dödsfallen. Vi vet från Folkhälsomyndigheten att Stockholm är epicentrum och vi ser på antalet döda att Stockholms län är extra utsatt, säger Tomas Johansson och ger exempel:

– Vecka 13 så dog det 479 personer i Stockholms län, vecka 14 dog det 623 och vecka 15 dog det 727 personer. Så kurvan går ju rakt upp. Och det kan komma in ytterligare några dödsfall, säger Tomas Johansson.

När man ser på siffrorna enbart för Stockholms kommun är ökningen ännu kraftigare, från 162 döda per tiodagarsperiod i slutet av februari till 430 i början av april (se grafik).

https://www.dn.se/nyheter/kraftigt-okat-antal-avlidna-i-pandemins-spar/

Ja där ser man, undra hur den sk platån ser ut egentligen som FHM yrar om dagligen, jag har ju i min enfald trott att en platå är som typ toppen av ett berg....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Fattar inte var ni får det här med 80% från? Det var ju en specifik avledning i Sverige som det var så på. När jag såg det på Aktuellt. Inte i hela Sverige.

Ser nu att ni är flera som menar att 80% i hela Sverige klarar IVA. Har jag missat nåt?
Jag har fått det härifrån då många har sagt så. Men det kanske är som du säger. Blev sugen på haloumi nu ska fixa lite laters.
Citera
2020-04-21, 23:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så kan det vara.
Men det är djupt olyckligt (och ohederligt) att fokusera på det i stället för sakinnehållet i artikeln.
Nu tar vissa det som ursäkt för att slippa prata om innehållet.

Nja det stod med i en presentation som visades idag.
Typ "för varje känt fall av smitta så har vi 1000 till som inte är kända"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50g2LW/fhm-backar-fran-uppgiften-blev-alldeles-galet
Det med 1000 till har FHM tagit bort från sin sida, det var ett fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in